کووید-۱۹؛ تلنگری به سبک زندگی بشر

یک کارشناس محیط زیست و منابع طبیعی گفت: مهمترین پیام کووید-۱۹ می تواند تلنگری به سبک زندگی بشر مدرن باشد تا با تجدید نظر در آن بتوان به صورت مسالمت آمیز در کنار سایر موجودات این کره خاکی زندگی کرد.

نجمه حاجی زاده در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه هدف از گرامیداشت روز جهانی زمین پاک (۲۲ آوریل) تشویق و ترغیب انسان ها برای تلاش در راستای بهبود وضعیت محیط زیست و جلوگیری از نابودی این سیاره است، اظهار کرد: وجود چنین مناسبت‌هایی در تقویم سبب توجه بیشتر اذهان عمومی به محیط زیست پیرامونشان می شود که با تلاش برای حفظ زمین بابت نعمت هایی که در اختیار انسان قرار می دهد، از آن قدردانی کند.

وی ادامه داد: امروزه زمین دچار مشکلات بسیاری است که منشا همه آن ها نبود تعادل بین توسعه و ظرفیت های طبیعت است.

این کارشناس افزود: انسان باید با افزایش آگاهی خود از مخاطرات محیط زیستی و ایجاد تعادل بین توسعه و ظرفیت های موجود در طبیعت، زمین این مهد تمدن بشری و زیستگاه انواع موجودات را حفظ کند زیرا حرص و طمع انسان در برداشت بی رویه از منابع طبیعی زمین تبعات بیشماری از جمله تولید گازهای گلخانه ای و متعاقب آن، گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی دارد.

حاجی زاده توضیح داد: هر تغییر مشخص در الگوهای مورد انتظار برای وضعیت میانگین آب و هوایی که در طولانی مدت در یک منطقه خاص یا کل اقلیم جهان رخ دهد، تغییرات اقلیمی محسوب می شود؛ به بیان دیگر تغییر اقلیم نشان دهنده تغییرات غیرعادی آب و هوایی اتمسفر زمین و پیامدهای ناشی از آن در بسیاری از مناطق کره زمین است.

وی تصریح کرد: تغییر اقلیم در جهان یک پدیده انسانی و محصول پیشرفت اقتصادی جوامع است و در مطالعه آن باید اتفاقاتی را که نتیجه فعالیت های منطقه ای انسانی است با رخدادهای ناشی از تغییرات اقلیمی تفکیک کرد.

این کارشناس محیط زیست و منابع طبیعی با بیان اینکه امروز همه رخدادها را در یک زنجیره اکوسیستم باید دید، افزود: مشکلات و پیامدهای ناشی از تغییرات اقلیمی بسیار چشمگیر است از این رو انسان ها به جای تفکر سازگاری با این فاجعه محیط زیستی، برای پیشگیری از آن باید تلاش کنند.

حاجی زاده خاطرنشان کرد: سال ها است که رهبران و قدرت های جهان پیام ها و هشدارهای محققان و پژوهشگران حوزه محیط زیست را درباره تغییرات اقلیمی نادیده گرفته‌اند و برای تامین منافع خود به تولید گازهای گلخانه ای، سدسازی، دستکاری ژنتیکی محصولات غذایی (تراریخته)، پرورش، خرید و فروش حیات‌وحش و تغییر کاربری بوم‌سازگان‌ها به بهانه‌ کسب سود اقتصادی بیشتر در کوتاه‌مدت پرداختند.

وی ادامه داد: در ماه های اخیر ویروسی ناپیدا چنان بلایی بر سر انسان و ابرقدرت های جهان آورد که همه آن ها را در تنگنایی لاینحل به چالش کشیده است؛ انسانی که میلیون ها سال در کره خاکی بی رقیب زیست کرده و با فعالیت های خود و ایجاد آلودگی این سیاره را زمین گیر کرده است.

این فعال محیط زیست افزود: ویروس کرونا امروز به جنگ انسان آمده است از این رو پیام های این رخداد باید با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرد زیرا به رغم اینکه زندگی با وجود کووید-۱۹ سختی های زیادی را برای جوامع انسانی به همراه داشته است اما تاثیرات مثبت آن بر محیط زیست نیز نظر محیط زیست گراها را به خود جلب کرده است.

این کارشناس تصریح کرد: مهمترین پیام کووید-۱۹ می تواند تلنگری باشد به سبک زندگی (life style) بشر مدرن تا با تجدیدنظر در آن بتوان به صورت مسالمت آمیز در کنار سایر موجودات این کره خاکی زندگی کرد.

حاجی زاده نجات کره زمین را منوط به رفتار و عملکرد زیست مندان آن دانست و اظهار کرد: هوشمندترین و اشرف مخلوقات هستی یعنی انسان موثرترین نقش را در نجات و یا نابودی کره خاکی برعهده دارد از این رو بشر متمدن و مدرن امروزی اگر کمی از مصرف گرایی، خودپسندی و طمع خود بکاهد و مانند سایر موجودات زمین از منابع موجود در حد توان و ظرفیت آن استفاده کند، می تواند زمین را نجات دهد.

وی تاکید کرد: همه با هم باید برای نجات زمین تلاش کنیم همانگونه که ویروس کوچک کووید-۱۹ به ما نشان داد که حیات در کره خاکی مانند زنجیره ای است که با گسستن یک حلقه از زنجیره، سلامت و حیات سایر حلقه ها به خطر خواهد افتاد.

کد خبر 420044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.