۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
تولید آب آشامیدنی ارزان

یکی از دانشجویان دانشگاه "لینکوپینگ"در سوئد ماده‌ای اختراع کرده است که می‌تواند آب آلوده یا شور را به آب آشامیدنی تبدیل کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، به منظور دستیابی به آب آشامیدنی تمیز، می‌توان آب شور یا آلوده را به بخار تبدیل کرد. یکی از دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه "لینکوپینگ" در سوئد به تازگی ماده‌ای اختراع کرده است که می‌تواند آب آلوده یا شور را به راحتی و با قیمتی مقرون به صرفه، به آب آشامیدنی پاک تبدیل کند.

این ماده یک "آئروژل" بسیار ارزان قیمت و متخلخل بوده که از سلولز و هوا تشکیل شده و پلیمر ارگانیکی به نام PEDOT:PSS نیز به ترکیبات آن اضافه شده است. سلولز که جزء اصلی سلول‌های گیاهان به شمار می‌رود، رایج‌ترین ترکیب روی زمین است. از طرفی پلیمر PEDOT:PSS می‌تواند انرژی نور خورشید را به خوبی جذب کند و با طیف مادون قرمز آفتاب هماهنگ می‌شود.

برای این که لایه نازکی از آئروژل روی سطح آب شور یا آلوده یک دستگاه تقطیر خورشیدی قرار بگیرد، لازم است یک لایه شناور از کف متخلخل در پایین آن قرار بگیرد؛ در این صورت ژل آب را از پایین و گرمای خورشید را از قسمت بالا جذب خود می‌کند. این فرآیند باعث می‌شود آب جذب شده به راحتی گرم و به بخار تبدیل شود. سپس یک صفحه بالای آئروژل قرار می‌گیرد و زمانی که بخار آب متراکم شده، با آن برخورد کرده و به شکل قطره آب تصفیه شده جمع آوری می‌شود.

نمک‌ها یا آلاینده‌های دیگر زیر ژل باقی می‌ماند که می‌توان به راحتی آن‌ها را شست و چندین بار از ژل استفاده کرد. مخترع این ترکیب امیدوار است که تحقیق جدید به میلیون‌ها انسانی که به آب آشامیدنی تمیز دسترسی ندارند، کمک کند. نتایج این تحقیق در مجله Advanced Sustainable Systems منتشر شده است.  

کد خبر 420026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.