۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
علت وجود یخ روی سیاره عطارد چیست؟

با وجود این که عطارد نزدیک‌ترین سیاره به خورشید و دومین سیاره داغ منظومه شمسی است، اما دارای یخچال‌های طبیعی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دمای سیاره عطارد در طول روز به ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد یا ۷۵۰ درجه فارنهایت می‌رسد. در حال حاضر دانشمندان با انجام بررسی‌های جدید ثابت کرده‌اند در قطب‌های این سیاره یخ وجود دارد و احتمالاً گرمای بیش از حد این سیاره به ایجاد یخ در آن کمک کرده است. به نظر می‌رسد که علت وجود یخ در نزدیک‌ترین سیاره به خورشید این است که میل آن نسبت به خورشید صفر است؛ بنابراین بعضی دره‌های عمیق و غارهای آن نور خورشید را دریافت نکرده و برای همیشه در سایه قرار گرفته‌اند.

از نظریه‌های اخیر دانشمندان این است که احتمالاً برخورد سیارک‌ها یا دنباله‌دارهایی که آب زیادی در خود دارند، به ایجاد یخ روی این سیاره کمک کرده است. سیاره عطارد عاری از اتمسفر است، بنابراین گرمای آن هنگام شب به سرعت از بین می‌رود و دما بسیار زود به زیر نقطه انجماد می‌رسد. به همین دلیل یخ‌ها شکل می‌گیرد و در قسمت‌هایی که خورشید نمی‌تابد روی هم انباشته می‌شود. ستاره‌شناسان معتقدند تقریباً ۵۰ میلیون سال است که یخ در عطارد در حال انباشته شدن است و ضخامت این یخ‌ها در بعضی قسمت‌های این سیاره به ۵۰ متر می‌رسد.

اولین فضاپیمایی که به منظور مطالعه سیاره عطار ساخته شد "مسنجر" (Messenger) بود؛ این فضا پیما در سال ۲۰۰۴ به فضا پرتاب شد و ماموریت آن در سال ۲۰۱۵ با برخورد با سطح سیاره عطارد پایان یافت. مسنجر تصویرهای با کیفیتی از عطارد برای دانشمندان ارسال کرد و شواهد وجود یخ در این سیاره توسط طیف سنج نوترونی در فضاپیمای مسنجر تایید شد. اطلاعات به دست آمده از طریق این فضاپیما نشان می‌دهد که در خاک عطارد مواد معدنی وجود دارد که شامل گروه‌های هیدروکسیلی (OH) بوده و معمولاً توسط پروتون‌ها تولید می‌شود.

گرمای شدید این سیاره باعث آزاد شدن این گروه‌های هیدروکسیلی می‌شود و در نهایت به دلیل داشتن انرژی زیاد به یکدیگر برخورد کرده و آب و هیدروژن تولید می‌کنند. سپس بعضی از مولکول‌های آب توسط نور خورشید شکسته می‌شود و از سیاره فاصله می‌گیرد، اما بقیه مولکول‌های آب به سمت قطب سیاره که نور خورشید را دریافت نمی‌کند، حرکت کرده و به یخ تبدیل می‌شود.

کد خبر 419833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.