پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری مشترک بین اصفهان و شهرهای خواهرخوانده

خواهرخواندگی شهرها نوعی همکاری بین‌المللی میان ارکان شهرها به ویژه شهرداری‌ها است که زمینه انتقال تجربیات و نوآوری‌ها در زمینه شیوه‌های مدیریت شهری را با حذف موانع سیاسی بین شهرهای خواهرخوانده امکان‌پذیر می‌سازد.

به گزارش ایمنا و بر اساس چکیده یک مقاله، امروزه شهرهای خواهرخوانده یا خواهرشهرها شبکه غیرانتفاعی و غیردولتی گسترده‌ای از شهروندان و همکاران بین‌المللی را در سراسر شهرهای جهان ایجاد کرده است.

معمولاً شهرهایی که به لحاظ مسائل فرهنگی، تاریخی، جغرافیایی، جمعیتی و صنعتی دارای مشترکاتی هستند؛ انگیزه دارند تا پیوند خواهرخواندگی ایجاد کنند و بدین ترتیب برای نیل به اهداف مشترک یکدیگر را یاری کنند.

به عنوان مثال شهرهای تاریخی جهان بعضاً به واسطه زمینه‌های تاریخی و فرهنگی مشترک نسبت به ایجاد یک رابطه غیر متمرکز از طریق انعقاد قراردادی موسوم به خواهرخواندگی اقدام کرده و سعی دارند با اعزام گروه‌های کارشناسی از تجربیات یکدیگر استفاده کنند.

این زمینه ارتباطی شامل تبادلات فرهنگی، هنری، آموزشی، علمی، اعزام گروه‌های کارشناسی و همکاری اتاق‌های بازرگانی و دانشگاه‌ها است که منجر به همکاری بیشتر بین شهرها، ارتقاء زیرساخت‌ها و توسعه‌ شهری می‌شود.

در یک جمله می‌توان گفت که انعقاد پیمان خواهرخواندگی زمینه‌ساز رشد و توسعه پایدار شهرها و تعاملات فرهنگی دو شهر می‌شود.

اصفهان نیز مانند اکثر شهرهای خواهرخوانده خود، به‌دنبال تبادل تجربیات در حوزه مدیریت شهری، گسترش مراودات و داد و ستدهای فرهنگی، تشدید روند همکاری‌های مشترک در قلمرو دانش بومی و فناوری‌های پیشرفته روز برای هم‌تراز کردن شاخصه‌های توسعه‌یافتگی، هم اندیشی و تبادل فکری برای بهره‌گیری بهینه از ظرفیت‌های نهفته اقلیمی با رویکردهای زیست‌محیطی و بسط روابط متقابل اقتصادی در سطوح و حوزه‌های مختلف به ویژه توانمندسازی اقتصاد گردشگری است.

بر این اساس در طی زمان مسئولان شهری اقدام به انعقاد تفاهم‌نامه‌های خواهرخواندگی با تعدادی از شهرهای دنیا کرده‌اند که در حال حاضر ۱۳ تفاهم‌نامه منعقد شده است.

با وجود این تفاهم‌نامه‌ها انتظار می‌رفت که همکاری بین اصفهان و شهرهای خواهرخوانده به صورت گسترده برقرار باشد و همکاری‌های مشترکی صورت بگیرد در حالی که تعداد کمی از این تفاهم نامه‌ها اجرایی شده است.

به عنوان مثال فرایبورگ یکی از شهرهای خواهرخواندهای است که در بین سایر خواهرشهرها نسبتاً فعال است و شهرداری و دانشگاه دو شهر در ارتباط مستمر بوده و فعالیت‌های مشترکی داشته‌اند.

این در حالی است که برخی از تفاهم‌نامه‌ها در حد امضا بوده و از زمان انعقاد آن هیچ همکاری بین دو شهر انجام نشده؛ از این رو در پروژه‌ای پژوهشی با عنوان«تحلیل پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری مشترک بین اصفهان و شهرهای خواهرخوانده» تلاش شده با مرور اسناد مربوط به تفاهم‌نامه‌های خواهرخواندگی علت راکد ماندن این تفاهم‌نامه‌ها بررسی شود.

بدین لحاظ اسناد مرتبط با ۱۳ تفاهم‌نامه از شهرداری گردآوری و مورد بررسی قرار گرفت، از سوی دیگر یکی از اهداف پروژه تحلیل پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری مشترک بین اصفهان و شهرهای خواهرخوانده، شناسایی پتانسیل‌ها و مزیت‌های نسبی شهرهای خواهرخوانده اصفهان به منظور توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری‌های مشترک با این شهرها است.

در پژوهش انجام شده علاوه بر جمع‌آوری اسناد مکتوب، داده‌ها و اطلاعات از منابعی مانند کتاب‌ها، مقاله‌ها، پایان نامه‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی، مجری طرح نیز از شهرهایی مانند سن‌پترزبورگ، فلورانس، بارسلونا و فرایبورگ بازدید به عمل آورد و بنابراین اطلاعاتی راجع به فضای کلی شهرها گردآوری شد.

همچنین برای گردآوری اطلاعات سایر شهرها نیز با افراد ایرانی کارشناس که در این شهرها ساکن بوده‌اند و در زمان پروژه در ایران به سر می‌برده اند مصاحبه شد و همزمان با این فرآیند مطالعات مربوط به مبانی نظری نیز از ابتدای شروع طرح آغاز گردید.

از سوی دیگر به منظور شناسایی پتانسیل‌های شهر اصفهان به ویژه به لحاظ گردشگری مصاحبه‌هایی با مسئولان شهری انجام و علاوه بر تفاهم‌نامه‌های منعقد شده اسناد بالادستی و سایر مدارک مرتبط نیز گردآوری شد.

بر اساس یافته‌های این پژوهش بیشتر شهرهای خواهرخوانده اصفهان شهرهای تاریخی و صنعتی بوده و به لحاظ صنعت گردشگری اهمیت ویژه‌ای دارند، بنابراین گردشگری مهمترین پتانسیل شهر اصفهان در همکاری با سایر خواهرخوانده‌ها بوده که در برنامه ششم اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مورد تأکید قرار گرفته است و می‌تواند زمینه توسعه پایدار شهری را نیز برای اصفهان به ارمغان آورد.

به عنوان مثال شهر بارسلونا به لحاظ گردشگری و به ویژه گردشگری ورزشی شهرت بسیاری به دست آورده است و تجربیات این شهر به ویژه استفاده از تجربیات شهر خواهرخوانده بارسلونا در برگزاری مسابقات بین‌المللی و سرمایه‌گذاری مشترک در این خصوص به منظور توانمندسازی اصفهان در برگزاری تورنمت‌های بزرگ ورزشی نظیر، جام جهانی و بازی‌های آسیایی و برپایی موزه‌های ورزشی برای اصفهان بسیار مفید است.

همچنین شهرهای کوالالامپور، لاهور و بعلبک به عنوان شهرهای مسلمان ‌نشین در زمینه گردشگری فرهنگی مذهبی پتانسیل همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک را با شهر اصفهان دارند که در این خصوص برگزاری مناسبت‌های فرهنگی و جشنواره‌های بین‌المللی نقش به سزایی در جذب این گردشگران دارد.

الگوبرداری اصفهان از سیستم حمل و نقل کارآمد، دانش فنی و استفاده از الگوی حذف آلودگی هوا با استفاده از زیرساخت سبز، جنگل شهری و مسیرهای دوچرخه‌سواری شهرهای فلورانس و فرایبورگ از ارزش بالایی برخوردار است.

شهر «یاش» در کشور رومانی می‌تواند به توسعه پارک‌های علم و فناوری اصفهان و سرمایه‌گذاری مشترک در این زمینه کمک کند؛ از سوی دیگر یافته‌های این مطالعه نشان دادند که امکان سرمایه‌گذاری مشترک در تولید انرژی‌های پاک بین اصفهان و فرایبورگ وجود دارد، در حالی که پیوند کتابخانه‌های مرکزی بین این دو شهر نیز امکان‌پذیر است.

استفاده از تجربیات شهر شیان چین در طب سنتی و شهر هوشمند حائز اهمیت است، علاوه بر آن که گسترش روابط اقتصادی و تجاری بین دو شهر و با انگیزه‌ی احیای جاده ابریشم امکان‌پذیر است.

مشارکت دو شهر اصفهان و سن‌پترزبورگ در ایجاد مرکز بین‌المللی مطالعات ایران‌شناسی و روسیه شناسی موجب جذب دانشمندان و کارشناسان بسیاری در سطح بین‌المللی برای همکاری‌های گسترده علمی پژوهشی می شود.

همچنین مشارکت در برگزاری جشنواره‌های مشترک از جمله جشنواره باغ‌های تاریخی نیز همکاری بین دو شهر را تقویت می‌کند.

ریشه‌های مشترک تاریخی و فرهنگی بین شهروندان دو شهر اصفهان و ایروان  همکاری‌های مشترک با این شهر را تسهیل می‌کند؛ بدین لحاظ و با توجه به مزیت‌های نسبی هر دو شهر در گردشگری تأسیس آژانس‌های مشترک گردشگری موجب رونق این صنعت به صورت دوجانبه خواهد شد.

سرمایه‌گذاری مشترک در شیرین‌سازی آب بر پایه‌ی انرژی خورشیدی و سرمایه‌گذاری مشترک در بازار پوشاک نیز از زمینه‌های همکاری مشترک با کویت است؛ به علاوه همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه ریزگردها سبب ارتقای وضعیت زیست محیطی هر دو منطقه می‌شود.

استفاده از تجربه شهر ‌هاوانا پایتخت کشور کوبا در زمینه تحریم و همکاری در حوزه‌های اقتصادی، مالی و تجاری به خصوص سرمایه گذاری مشترک در زمینه‌های بازارچه های مشترک هنری و تاریخی نیز حائز اهمیت است.

با توجه به همکاری ضعیف بین اصفهان و شهر داکار مبادله دورهای دیدار بین مدیران شهری دو شهر و توسعه ارتباطات سیاسی در زمینه‌های اجتماعی شناخت شهروندان دو شهر از یکدیگر گسترش داده و زمینه همکاری دو شهر را فراهم می‌آورد.

مشارکت اصفهان در سرمایه گذاری‌های زیربنایی شهر داکار مثل احداث پل، جاده و پارک فناوری از دیگر زمینه-‌های همکاری بین دو شهر است.

همچنین یافته‌های این پژوهش حاکی از نقص در اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌های خواهرخواندگی بین اصفهان و شهرهای خواهرخوانده بوده است، در صورتی که پیگیری و اجرایی شدن این تفاهم‌نامه‌ها زمینه همکاری بیشتر بین اصفهان و خواهرخوانده‌ها را بیش از پیش فراهم می‌آورد و با استفاده از تجربیات آنها دستیابی به توسعه پایدار شهری امکان‌پذیر می‌شود.

بنابراین ایجاد بازارچه‌ها، فرهنگ‌سراها و اتاق‌های فکر مشترک، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی که در متن تفاهم‌نامه‌ها نیز به آنها اشاره شده از جمله مواردی است که می‌تواند در جهت معرفی بیشتر شهرهای خواهرخوانده و مزیت‌های نسبی آنها به کار گرفته شود و بستر سرمایه گذاری مشترک فراهم شود. همچنین ایجاد مرکزی با عنوان مرکز خواهرخوانده‌های اصفهان در شهرداری اصفهان که وظیفه‌ی آن پیگیری امور در جهت اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌ها است، همکاری بین اصفهان و شهرهای خواهرخوانده را تسهیل می‌کند.

با این حال برای پیاده‌سازی و اجرایی شدن موارد مذکور لازم است مسئولان شهری اصفهان این اقدامات را در دستور کار خود قرار دهند.

بدین منظور حمایت دولت و مجلس نیز از اجرایی شدن پیوندهای خواهرخواندگی اصفهان و سیزده شهر دیگر عامل بسیار مهمی در دستیابی به موفقیت مدیریت شهری اصفهان است همچنین تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای پیگیری اجرایی شدن مصوبات همکاری و استفاده از نظرات کارشناسان بین‌المللی در این حوزه نیز بسیار کارساز است.

کد خبر 419691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.