خلاقیت هلندی‌ها برای فاصله‌گذاری اجتماعی در فروشگاه‌ها

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که برای به حداقل رساندن احتمال ابتلا به ویروس کرونا نباید فاصله بین دو فرد کمتر از یک متر و ۵۰ سانتی متر باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شیوع ویروس کرونا باعث ایجاد نگرانی‌های زیادی در میان مردم سراسر جهان برای مراجعه به مراکز عمومی و تهیه مواد مورد نیاز خود شده است. گروهی از معماران هلندی در شهر روتردام به منظور به حداقل رساندن انتقال کووید-۱۹ بین شهروندان خود دست به نوآوری زده‌اند و طرح‌هایی جالب برای ایجاد فروشگاه‌های خرده‌فروشی محلی ارائه داده‌اند.

این افراد فضاهایی با ۱۶ مربع یک و نیم متری طراحی کرده‌اند که متشکل از سه غرفه فروش است. مردم با قرار گرفتن در مرکز هر یک از این مربع‌ها ضمن حفظ فاصله اجتماعی، می‌توانند با سرعت بیشتر و ایمن‌تر کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کنند.

وجود غرفه‌های فروش مواد غذایی در بازارهای سر باز از دیرباز بخش مهمی از فرهنگ هلندی‌ها به شمار می‌رفته است اما شیوع ویروس کرونا باعث ایجاد وحشت در میان فروشندگان و در نتیجه توقف فعالیت آن‌ها در این بازارها شده است. البته بعضی از بازارهایی که تنها یک روز خاص در هفته فروش دارند همچنان فعال مانده‌اند و فروشندگان فعالیت خود را همچنان ادامه داده‌اند. روتردام تنها شهر هلندی است که فروشندگان آن به طور کامل غرفه‌های فروش کالا در بازارهای خیابانی را تعطیل کرده‌اند چرا که از انتقال ویروس دراین بازارهای شلوغ می‌ترسند.

از آن‌جا که سوپر مارکت‌ها نمی‌تواند برای مدت زیادی بسته باشند و تمام مردم توانایی خرید اینترنتی اقلام خود را ندارند، بنابراین بسته شدن فروشگاه‌های خیابانی می‌تواند ضربه‌های جبران‌ناپذیری بر اقشار آسیب‌پذیر به خصوص افراد کم درآمد جامعه وارد کند.

به همین دلیل معماران اهل روتردام با ایده‌پردازی خود فروشگاه‌هایی خیابانی را در مکان‌هایی با ۱۶ مربع به ضلع یک متر  و ۵۰ سانتی متر احداث کرده‌اند تا از این طریق مردم بتوانند با حفظ فاصله اجتماعی، همچون گذشته از غرفه‌های خیابانی خرید کنند. در این بازارها سه غرفه قرار گرفته است که هر یک به فروش کالاهایی متفاوت مشغول است که این کار مدت زمان خرید و در نتیجه احتمال ماندن مردم در فضای آلوده را کاهش می‌دهد.

تا کنون ۳۱ هزار و  ۵۸۹ نفر در هلند به کرونا تشخیص داده شدند و سه هزار و ۶۰۱ نفر نیز به علت این بیماری جان خود را از دست داده اند.

کد خبر 419518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.