از کوره‌های جوجه سوزی تا دفن دسته جمعی

مدیر اجرایی و عضو هیئت مدیره مجمع فعالان زیست محیطی کشور گفت: تمام تولیدکنندگان جوجه یکروزه برای تنظیم بازار به معدوم سازی بیش از ۱۱۵ میلیون قطعه جوجه ملزم شدند و در صورت تخطی جریمه و با آنان برخورد خواهد شد.

صابر محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا ضمن انتقاد شدید از مرغداری صنعتی و کشتار بی رحمانه میلیون‌ها جوجه یکروزه، اظهار کرد: دنیای بشری نمی‌خواهد مرغ‌ها را به عنوان موجودات صاحب شعور و عاطفه، به عنوان یک مادر، فرزند، خواهر یا برادر به رسمیت بشناسد، بلکه می‌خواهد آنها را به چشم یک تکه گوشت بی‌ارزش یا ماشین‌های تولید تخم مرغ ببیند.

وی ادامه داد: از انسان بودن خود زمانی باید شرم کنیم که کسی در صبح اول وقت، کبوتری را نجات داده باشد و ظهر گوشت حیوانی را که به همان اندازه باعاطفه و باهوش است به دندان بکشد و تمام حقوق او را بی‌شرمانه زیر پا بگذارد و از بابت شکنجه، استثمار و قتل آن حیوان ناراحت و نگران به نظر نرسد.

محمدی اضافه کرد: شمار مرغ‌هایی که روزانه در جهان برای استفاده خوارکی کشته می‌شوند از مجموع گاوها، خوک‌ها و بوقلمون‌های کشته شده بیشتر است.

به گفته این فعال محیط زیست اکنون ۷۰ درصد پرندگان در زمین را مرغ و خروس‌ها تشکیل می‌دهند که ۲۳ میلیارد قطعه از آنان فقط به خاطر گوشت و تخم مرغشان پرورش داده می‌شوند.

مدیر اجرایی و عضو هیئت مدیره مجمع فعالان زیست محیطی کشور افزود: مرغ، خروس و بوقلمون ۹۹ درصد کل حیوانات زمین را تشکیل می‌دهند و حدود ۵۵ میلیارد قطعه از این حیوانات هر ساله کشته می‌شوند که این رقم پنج میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه در هر ساعت و ۱۵۰۰ قطعه در هر ثانیه برآورد می‌شود. اما چه چیزی انسان را وامی‌دارد تا این همه مرغ را پرورش داده و بکشد.

وی با اشاره به جزئیات معدوم سازی جوجه‌های یکروزه در برخی استان‌های کشور، اظهار کرد: بر اساس نامه‌ای که از سوی انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه منتشر شده است تمامی تولید کنندگان جوجه یکروزه باید روزهای شنبه و یکشنبه همه جوجه‌های خود را معدوم کنند. در این نامه آمده که در صورت عدم انجام این دستور با متخلفان برخورد و جریمه‌هایی در نظر گرفته خواهد شد.

شرکت‌های تولید جوجه ملزم به معدوم سازی جوجه‌های یکروزه شدند!

وی افزود: اولین فیلمی که در شبکه‌های اجتماعی پخش شد طبق بررسی‌های ما مربوط به بزرگترین تولید کننده جوجه یکروزه در خاورمیانه بود؛ بر اساس گفته انجمن صنفی تولید کنندگان جوجه یکروزه، تمامی تولید کنندگان وابسته به این انجمن ملزم به معدوم سازی جوجه‌های خود شدند که حاکی از موج قتل عام گسترده این جوجه‌های نگون بخت است.

به گفته محمدی میزان جوجه‌هایی که در این دو روز قتل عام خواهند شد چیزی بیش از ۱۱۵ میلیون جوجه است و دلیل معدوم سازی این جوجه‌ها توسط این انجمن صنفی تنظیم بازار عنوان شده است.

مدیر اجرایی و عضو هیئت مدیره مجمع فعالان زیست محیطی کشور (انجمن حمایت از حیوانات و محیط زیست ایران) معتقد است: اگر به این موضوع فقط اقتصادی نگاه کنند غیر اخلاقی و غیر انسانی است و هیچ توجیهی ندارد.

وی ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی صادر کننده مجوز تمامی اصناف مربوط به طیور و پرندگان است. جهاد کشاورزی یک سازمان تجاری است نه حفاظتی، از این رو این سازمان فقط به دنبال کسب سود و راضی نگه داشتن اصناف زیر مجموعه خود است و وجود چنین اقدامات زشتی زیر پرچم این سازمان یک عمل بدیهی و بدون تخلف است.

محمدی با بیان اینکه طبق بررسی‌ها، هیچ مکان مشخصی برای معدوم سازی این جوجه‌ها وجود ندارد و به احتمال زیاد مراکز دفن زباله  ایستگاه پایانی جوجه‌ها خواهند بود، گفت:  البته برخی از این تولیدکنندگان اقدام به معدوم سازی از طریق کوره‌های آتش کرده‌اند و همچنین طبق مستندات موجود به دفن زنده زنده این جوجه‌ها اقدام کرده‌اند.

این فعال محیط زیست خاطرنشان کرد: حقیقت تلخ این است جوجه‌هایی که از تخم بیرون نیامده اند به طور معمول همراه پوسته‌ها دور ریخته می‌شوند؛ کشته شدن جوجه‌های نر مرحله‌ای است که کمتر مصرف کننده‌ای درباره آن می‌داند، باید بدانید که جوجه‌هایی که از پوسته جدا شده‌اند بر روی نقاله‌ای قرار می‌گیرند و به مرحله دیگر منتقل می‌شوند.

وی افزود: جوجه‌های نر قادر به تخم گذاری نیستند و به دلیل اینکه از نژاد مرغ‌های تخم‌گذار هستند همانند مرغ‌های گوشتی وزن اضافه نمی‌کنند، از این رو به هزینه و وقت زیادی نیاز دارند. به همین دلیل در مرغداری صنعتی، بزرگ کردن این جوجه‌ها صرفه اقتصادی ندارد و باید آنها را از بین ببرند.

تبدیل جوجه‌های یکروزه به پودر جوجه

مدیر اجرایی و عضو هیئت مدیره مجمع فعالان زیست محیطی کشور ادامه داد: چندین کارگر با سرعت بالا جوجه‌های نر و ماده را از هم جدا می‌کنند و جوجه‌هایی نر را به سطل زباله و یا با بی رحمی تمام آنها را در دستگاه جوجه چرخ کن می‌اندازند تا جوجه‌ها زنده زنده چرخ شده و بمیرند؛ از خروجی این دستگاه‌ها چیزی به نام پودر جوجه "لاشه و سایر ضایعات مربوط به جوجه‌ها" به دست می‌آید که به خورد حیوانات دیگر داده می‌شود.

محمدی با بیان این مطلب اضافه کرد: پودر جوجه از پوسته‌های خالی، تخم مرغ‌های بی نطفه، جوجه‌های دیر هچ شده، جوجه‌های حذفی و مرده و تخم مرغ‌های هچ نشده درست می‌شود و به اعتقاد بسیاری از متخصصان امر، این پودر ارزش بیولوژیکی بالا برای تغذیه طیف وسیعی از دام، طیور و آبزیان دارد.

وی افزود: مدعیان این حوزه معتقدند ضایعات مرغداری‌ها و در کنار حجم بالای تولید محصولات جانبی جوجه کشی می‌تواند آلودگی‌های زیست محیطی زیادی را همراه داشته باشد، از این رو تبدیل این مواد به خوراک مناسب برای تغذیه دام، طیور و آبزیان می‌تواند به حل این معضل کمک کند.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه جوجه‌های ماده را نیز واکسینه می‌کنند و داخل صندوق‌ها می‌ریزند تا به مراکز نگهداری از مرغ‌های تخم‌گذار یا تولیدی‌های تخم‌مرغ ارسال شوند، گفت: به نژادهایی از مرغ که برای تولید تخم مرغ آنها را پرورش می‌دهند مرغ‌های تخم‌گذار می گویند. ژن مرغ‌های تخم گذار را به گونه‌ای دستکاری کرده‌اند که سالانه تعداد زیادی تخم بگذارند.

وی افزود: ماشین جوجه کشی آغاز زندگی یک مرغ تخم گذار است. در حقیقت گهگاهی مرغ‌های تخم‌گذار را با لقاح مصنوعی باردار می‌کنند و تخم‌های نطفه‌دار آنها را جمع کرده و در مراکز تولید «مرغ تخم‌گذار» به ماشین‌های جوجه‌کشی منتقل می‌کنند تا مرغ‌های تخم‌گذار تازه‌ای به بازار عرضه کنند؛ در این مکان به فاصله چند ساعت هزاران جوجه به دنیا می‌آیند و به طور اتوماتیک از نقاله‌ای به نقاله‌ای دیگر انتقال داده می‌شوند. دستگاه اولی پوسته‌های تخم‌ها را از جوجه‌ها جدا می‌کند و پوسته‌های جدا شده را بیرون می‌اندازد.

به گزارش ایمنا روز گذشته مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی درباره انتشار تصاویری در شبکه‌های مجازی مبنی بر معدوم‌سازی میلیون‌ها قطعه جوجه یکروزه در برخی استان‌های کشور گفت که گوشت مرغ با توجه به اینکه اصلی‌ترین پروتئین سبد مصرف خانوار است، طبق آمارها در برخی ماه‌ها بین ۲۰۰ تا ۲۴۰ هزار تن و سالانه بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزارتن تولید گوشت مرغ تولید می‌شود.‌ برای تولید این حجم، ماهانه باید ۱۲۰ تا ۱۳۰  میلیون قطعه جوجه یکروزه تولید شود که پس از پایان ۴۵ روز همان میزان، گوشت مرغی مصرفی مردم تولید خواهد شد.‌

به گفته این مقام مسئول ماهانه سه میلیون جوجه تخمگذار خروس معدوم می‌شود اما این بار به دلیل افت قیمت برخی پرورش‌دهندگان جوجه مجبور به معدوم‌سازی جوجه‌های مازاد شده‌اند. به گفته وی با توجه به شیوع بیماری کووید - ۱۹ و شرایط تعطیلی اماکن عمومی مثل دانشگاه‌ها، سلف‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها و تالارها، مصرف مرغ کاهش پیدا کرد و همین امر باعث افت شدید قیمت مرغ شد این در حالی است که دبیر انجمن تولید کنندگان جوجه یکروزه مشکلات تخصیص ارز و نبود نهاده‌های دام و طیور را نیز یکی از علل معدوم سازی جوجه‌ها اعلام کرد.

کد خبر 419480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.