مسئولان فرصت افتخار آفرینی را از ورزشکاران می گیرند/ خیلی ها نمی خواستند قهرمان شویم

زینب ملکی یکی از بانوان افتخار آفرین ایرانی است که با توجه به معلولیت خود در عرصه ورزشی افتخارات زیادی کسب کرده است. وی در یک خانواده کاملاً ورزشی بزرگ شد و از کودکی به والیبال علاقه داشت ؛ اما به دلیل محدودیت حرکتی پا نتوانست در والیبال ایستاده فعالیت کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ملکی از سال ۸۴ والیبال نشسته را شروع کرد و از سال ۸۶ تا امروز افتخارات و عناوین زیادی کسب کرده است. بانوان اصفهانی تا قبل از حضور زینب ملکی در پارا المپیک سابقه حضور در پارالمپیک را نداشته‌اند. خبرنگار ایمنا با زینب ملکی کاپتان تیم والیبال نشسته سپاهان گفت و گویی را انجام داده است که در ادامه می خوانید:

چه طور به ورزش علاقه مند شدی؟

من در خانواده ورزشی متولد شدم، اکثر افراد خانواده ورزشکار هستند و برای همین به ورزش علاقه مند شدم. از زمان کودکی مسابقات والیبال را با علاقه بالا دنبال می کردم. بخاطر شرایطی که از نظر جسمی دارم رشته ورزشی والیبال نشسته را انتخاب کردم.

از چه زمانی ورزش والیبال نشسته را به طور حرفه ای دنبال کردی؟

از آبان ماه سال ۸۴ ورزش حرفه ای خود را از شهرستان مبارکه شروع کردم. در ابتدا در تیم شهرستان مبارکه بودم. از همان ابتدا به ورزشکار حرفه ای شدن و ملی پوش بودن فکر می کردم، اما بیشتر آرزو بود تا هدف و کم کم با گذشت زمان تبدیل به هدف شد و افتخار پوشیدن لباس تیم ملی را به دست آوردم.

چه عناوینی تا کنون کسب کرده ای؟

چند ماه بعد از شروع مسابقات استانی بود که در این مسابقات من برای تیم استان انتخاب شدم و به لیگ کشور اعزام شدم؛ از زمانی که با تیم فولاد ماهان در لیگ برتر شرکت کردم چند قهرمانی و نایب قهرمانی به دست آوردم؛ سه سال پی در پی نیز با تیم سپاهان قهرمانی را کسب کرده ام. همچنین قهرمانی خواهر خوانده اصفهان، مقام سوم مسابقات جهانی مصر ،مقام دوم مسابقات پارا آسیایی اینچئون، مقام سوم مسابقات پار آسیایی گوانک جو، جایگاه پنجم بین قاره‌ای چین ،دو عنوان سومی در آسیا و پنجمی پارالمپیک ریو ۲۰۱۶  را به دست آوردم.

نظرت در خصوص عدم اعزام تیم ملی والیبال نشسته بانوان به مسابقات انتخابی پارالمپیک چیست؟

به دلیل مشکلات شخصی بعد از مسابقات جاکارتا از تیم ملی خداحافظی کردم. اعزام نشدن تیم ملی به مسابقات انتخابی پارالمپیک، موضوع ناراحت کننده ای برای ورزش کشور است. افراد زیادی از معلولین با ورزش کردن به دنبال تغییر شرایطشان هستند. یک ورزشکار سالیان سال تلاش می کند تا به المپیک برود، حتی حضور در المپیک یک افتخار برای ورزشکاران کل دنیا است که متاسفانه مسئولان این افتخار را از ورزشکاران می گیرند.

همکاری باشگاه سپاهان با تیم چطور است؟

باشگاه سپاهان یکی از باشگاه های بزرگ ایران است. خوشحال هستم که این باشگاه را متقاعد کردیم تا در رشته والیبال نشسته بانوان تیم داری کند. شرایط تمرینی و رفاهی و مالی خوب است، ورزش بانوان کشور از نظر قرار دادی خیلی پایین تر از ورزش آقایان است. مسعود تابش در چهار سال گذشته تیم را حمایت کرده و در همه موارد همراه تیم بوده است، می شود گفت سپاهان یکی از باشگاه های نمونه در رشته والیبال نشسته بانوان است.

شرایط مسابقات لیگ  امسال والیبال نشسته بانوان چگونه بود؟

مسابقات از سطح بالایی برخوردار بود و تمام تیم ها با آمادگی آمده بودند. سخت ترین رقیب ما تیم خراسان رضوی بود که برای گرفتن قهرمانی از ما آمده بود. سپاهان با توجه به یارگیری خوبی که قبل از فصل داشت توانست مسیر قهرمانی را تکرار کند. نقطه ضعفی که لیگ ما دارد، برگزاری مسابقات به صورت متمرکز است. تیم ها مجبور هستند که در سه روز تمام بازی ها را انجام دهند. این فشردگی، فشار زیادی به بازیکنان و تیم وارد می کند.

استقبال هواداران از رشته والیبال نشسته چگونه است؟

استقبال هوارادان کم است. باشگاه سپاهان امسال تمایل زیادی برای میزبانی مسابقات داشت ولی این اتفاق نیفتاد. رشته ما نیاز به تبلیغات دارد تا شناخته شود و هوادار جذب کند. با شناخته شدن بیشتر رشته افراد علاقمند و بازیکنان جدید به تیم های باشگاهی اضافه می شوند که می توانند به تیم ملی کمک کند.

پوشش خبری و حضور اصحاب رسانه در مسابقات والیبال نشسته را چگونه می بینید؟

خیلی محدود و کم است تا جایی که می شود گفت هیچ خبری کار نمی شود؛ ‌به غیر از سایت اصلی فدراسیون هیچ خبرگزاری دیگری نتایج و خبر مسابقات را گزارش نمی کند یا خیلی محدود و کم کار شده است. ورود خبرنگاران در رشته های ورزشی کمک کننده است و راه شناخت رشته ورزشی را در جامعه باز می کنند.

یک جمله برای دخترانی که از نظر جسمی معلول هستند بگویید

باید مسیر خود را پیدا کنند و جنگنده باشند و از نظر فکری و ذهنی خودشان را قوی کنند تا مشکلاتی که هر روز با آن ها مواجه می شوند را به آسانی پشت سر بگذارند. معلولیت محدودیت نیست یک شعار نیست و واقعیت است. درست است که هرکدام ما هر روز با بن بست هایی رو به رو می شویم، اما با تلاش می توانیم به هدف خود برسیم. عامل اصلی جنگندگی و سرسختی ذهنی من پدر و مادرم هستند، خانواده در راه موفقیت معلولین بسیار تاثیر گذار است. 

حرف آخر

از حمایت ها و همراهی باشگاه سپاهان تشکر می کنم. ما سه سال پیاپی قهرمان لیگ بودیم و نتیجه تلاش ها و زحماتمان را گرفته ایم، افراد زیادی سعی کردند جلوی راهمان را بگیرند و نمی خواستند امسال قهرمانی را تکرار کنیم، اما به لطف خدا و تلاش تیم توانستیم قهرمان شویم. تیم سپاهان تنها تیمی است که در لیگ والیبال نشسته بانوان هتریک قهرمانی کرده است.

گفت و گو از: فاطمه شهسواری - خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 419343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.