بحران آماری کرونا

واکنش دولت به گزارشات دیوان محاسبات و حاشیه‌های ایجاد شده درباره آمار و ارقام مبتلایان و قربانیان کرونا در ایران از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه ۳۰ فروردین‌ماه_ است

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «استقبال دولت از ورود دستگاه قضا» به بررسی گزارشات دیوان محاسبات پرداخت و نوشت: رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره دستور رئیس قوه‌ قضائیه برای رسیدگی به گزارش دیوان محاسبات درباره ارز واردات کالا، اظهار کرد: دولت همواره خواهان شفافیت حداکثری و در مبارزه با فساد پیش‌قدم بوده و حالا هم معتقدیم اگر تخلفی صورت‌گرفته حتما باید با آن برخورد شود؛ البته بانک مرکزی در گذشته آن دسته از پرونده‌هایی که منجر به‌تخلف شده را به قوه‌قضائیه معرفی کرده است. وی ابراز امیدواری کرد که «رسیدگی قضایی به این مساله، منجر به این شود که رویه فعلی قرائت گزارش تفریغ بودجه سنواتی که ناکارآمد، ابهام‌زا و موجب تشویش اذهان‌عمومی است برچیده شود». پیشتر حسن روحانی تاکید کرد که بخشی از این گزارش که در مورد ارز دولتی بوده، صددرصد غلط و به‌دلیل بی‌اطلاعی محض از مقررات و قوانین کشور است. او در این‌باره گفت: «این خیلی برای ما بد است که یک دستگاه نظارتی حرفی بزند و آن حرف منطبق نباشد. خواهش می‌کنم همه عزیزان پاسخ لازم را بدهند این پاسخ نه به‌خاطر دفاع از دولت بلکه به‌خاطر دفاع از حق و واقعیت است و اینکه دستگاه‌ها مراقبت کنند و بدانند که هر چیزی را نمی‌توانند بدون دقت بیان و اعلام کنند و باید دقت لازم را داشته باشیم.»

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بحران آماری کرونا» به بررسی حاشیه‌های ایجاد شده درباره آمار و ارقام مبتلایان و قربانیان کرونا در ایران  پرداخت و نوشت: چرا آمار برای ما مهم شده است؟ فارغ از اینکه آمارها ما را دچار شگفتی می‌کنند، اما به غیر از محققان که دیدی نکته‌ بین‌ تر از دیگران دارند، شاید در وهله اول برای مردم جهان مهم نباشد که مثلا چه تعداد زنبور در جهان وجود دارد یا اینکه چه تعداد کودک برای سیر کردن شکم خود و خانواده‌شان در جهان مجبورند سر چهارراه‌ها گل بفروشند و کارگری کنند. اما حالا شیوع یک بیماری در میان انسان‌ها دید همگان را نسبت به «آمار» متفاوت کرده است. آماری که حالا بر سر درست بودن یا میزان خطای انسانی در آن حرف و حدیث‌های بسیاری وجود دارد و حتی این موضوع به آمارهای وزارت بهداشت ایران نیز کشیده شده است. فارغ از اینکه اعداد و ارقام ارائه شده توسط آمار به طور خاص مهم است، اما تحلیل این داده‌های آماری بیش از خود آمار اهمیت دارد و این اهمیت در دیدی است که این تحلیل‌ها به ما می‌بخشند تا بتوانیم به این پرسش‌ها پاسخ دهیم که: چه اتفاقی در حال رخ دادن است، آیا اتفاق خوبی است یا بد، چه واکنشی بهترین واکنش به این اتفاق است و چگونه باید برای حل مسئله بکوشیم؟ پاسخ این سوالات در درجه اول روشن‌کننده راه دولتمردان برای اتخاذ تدابیر سیاسی است و در درجه دوم می‌تواند رویکرد مردم را به شیوه زندگی تغییر دهد. شیوع بیماری «کرونا» این فرآیند و اهمیت آمار را به خوبی به همه ما گوشزد کرد.

روزنامه شرق، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مجادله توییتری سخنگو با نمایندگان» به بررسی یادداشت کدخدایی درباره طرح دوفوریتی مجلس درباره انتخابات پرداخت و نوشت: به نظر می‌رسد چالش‌های مجلس دهم با شورای نگهبان تا آخرین روزها ادامه دارد. این‌بار طرح دوفوریتی الحاق یک تبصره به قانون انتخابات، سخنگوی شورای نگهبان را به واکنش واداشته است. این در حالی است‌ که فقط فوریت طرح یاد شده در مجلس تصویب شده و کلیات آن در اولین جلسه علنی هفته پیش‌رو بررسی خواهد شد. به گفته شهاب‌الدین بی‌مقدار، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی، این طرح امروز نیز در این کمیسیون بررسی می‌شود. اما سخنگوی شورای نگهبان پیش از همه اینها به استقبال طرح مجلس رفته است. او در متنی انتقادی در صفحه شخصی‌ خود در فضای مجازی نوشته: «وسط بحران کرونا چه‌چیز واجب‌تر از اصلاح قانون انتخابات؟!». طرح اخیر مجلس قرار است با الحاق یک تبصره، امکان تظلم‌خواهی و پیگیری قضائی گزارش‌ها و اتهام‌های کذب بعد از انتخابات را مهیا کند؛ طرحی که فوریت آن با رأی بالایی در مجلس تصویب شد و همین هم بود که نمایندگان یادداشت کدخدایی را بی‌پاسخ نگذاشتند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آشتی ارزی نیما و فردوسی» نوشت: دومین هفته فروردین ماه سال ۹۹، زمانی برای آشتی دلاری نیما و فردوسی بود. نرخ بازار مدتی بود که از نرخ نیما فاصله گرفته بود. اما از اواسط هفته گذشته، قیمت دلار در میان معامله‌گران خیابان فردوسی سیر نزولی گرفت و به یکباره از محدوده ۱۶ هزار و ۲۵۰ تومانی عقب نشست و با نزول از مرز مهم ۱۶ هزار تومانی تا بهای ۱۵ هزار و ۸۴۰ تومان پایین رفت. از آن سو، در سامانه نیما، قیمت دلار به یکباره با سرعت خیره‌کننده‌ای راه افزایشی را در پیش گرفت و تا میانه کانال ۱۵ هزار تومانی بالا رفت. دلار که در ابتدای هفته گذشته در سامانه نیما در محدوده ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومانی قرار داشت، در انتهای هفته حدودا به قیمت ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. به این ترتیب، طی شش روز، قیمت دلار نیمایی بیش از ۱۵ درصد تقویت شد و به فاصله ۵.۲ درصدی نرخ بازار آزاد رسید. در حالی که قبلا فاصله آنها نزدیک به ۲۰ درصد بود. شنیدها حاکی از آن است که سیاست‌گذار عرضه خود در سامانه نیما را کاهش داده و ضعیف شدن بخش عرضه در این سامانه، به احتمال زیاد موجب بالا آمدن قیمت شده است. به نظر می‌رسد بانک مرکزی تلاش دارد در وضعیت نا اطمینانی که به‌واسطه کاهش قیمت نفت و شیوع ویروس کرونا ایجاد شده است، با احتیاط بیشتری منابع ارزی خود را هزینه کند.

کد خبر 419332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.