۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
گیاه مرزه چه خواصی دارد؟

گیاه مرزه دارای خواص بی‌شماری مانند بهبود عملکرد دستگاه گوارش، جلوگیری از بروز سرطان، تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مرزه گیاهی با برگ‌های صاف و گل‌های کوچک است که جزء خانواده نعنا به شمار می‌رود. ارتفاع بوته این گیاه به ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر می‌رسد و طبیعت آن گرم و خشک است. مرزه سرشار از ویتامین‌های B، A ،C، نیاسین، تیامین و پیرودوکسین است. همچنین این گیاه سرشار از فیبر و مواد معدنی بوده که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است. در ادامه به بررسی بعضی از خواص دارویی گیاه مرزه می‌پردازیم:

گیاه مرزه و بهبود عملکرد دستگاه گوارش

فیبر موجود در گیاه مرزه به بهبود هضم غذا کمک می‌کند و برای معده درد بسیار مفید است؛ این گیاه به دلیل مقادیر بالای ترکیبات فنلی، دارای خواص ضد باکتری قوی است که خطر ابتلا به زخم معده را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، مرزه سرشار از  پروبیوتیک است که باعث رشد باکتری‌های مفید روده می‌شود و از این طریق به بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. همچنین این گیاه به دلیل طبع گرمی که دارد برای درمان تهوع و بیماری‌های گوارشی توصیه می‌شود.

جلوگیری از بروز سرطان با مصرف گیاه مرزه

مرزه سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند ویتامین C و فلاونوئیدهای پلی‌فنولیک است که آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد تولید شده در بدن را از بین می‌برد؛ رادیکال‌های آزاد، عامل اصلی بروز انواع سرطان مانند سرطان روده بزرگ، سرطان پروستات و ... است؛ بنابراین مصرف مرزه، خطر ابتلا به انوع سرطان‌ را کاهش می‌دهد.

گیاه مرزه و تقویت عملکرد سیستم ایمنی 

مرزه دارای مقادیر زیادی ویتامین‌های C و A است که به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کند؛ این ویتامین‌ها دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده، با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند و مانع بروز آسیب اکسیداتیو سلول‌های سالم بدن می‌شود. ویتامین C موجود در این گیاه تولید گلبول‌های سفید را افزایش می‌دهد؛ بنابراین سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. نتایج مطالعات بسیاری نشان داده است که مصرف گیاه مرزه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف مانند سرماخوردگی، تب، سرفه و آنفلوآنزا را کاهش ‌دهد.

کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی با مصرف گیاه مرزه

وجود مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم، مس و منگنز در گیاه مرزه، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد. نتایج مطالعات زیادی نشان داده است که مرزه می‌تواند مقدار کلسترول بد موجود در بدن را کاهش و مقدار کلسترول خوب را افزایش دهد. بنابراین می‌توان گفت که گیاه مرزه می‌تواند سطح کلسترول خون را کنترل کند؛ کلسترول بالا، علت اصلی ابتلا به انوع بیماری‌های قلبی عروقی است. علاوه بر این، مرزه به دلیل داشتن مقدار زیادی پتاسیم می‌تواند فشار خون بالا را کاهش دهد؛ بنابراین با مصرف این گیاه خطر ابتلا به مشکلات ناشی از فشار خون بالا نیز پیدا می‌یابد.

کد خبر 419296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.