۱ میلیون تومان وام برای حمایت از اقتصاد کرونایی!

تصویب پرداخت وام ۱ میلیون تومانی از سوی دولت، پس ازتاکید بسیار، درباره ضرورت اعطای کمک به شهروندان، از موضوعاتی است که به دلیل میزان وام، سود بالا و درکل نحوه بازپرداختش با انتقادات فراوانی روبرو شد تا آنکه تغییراتی در سود و نحوه پرداخت آن انجام گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پرداخت وام یک ‌میلیون تومانی به سرپرستان خانوار یارانه بگیر خبری بود که ۱۸ فروردین‌ماه از سوی رئیس‌جمهور اعلام شد و رئیس‌کل بانک مرکزی نیز بعد از آن در تشریح جزئیات این وام اعلام کرد: پیشنهاد بانک مرکزی مبنی بر اعطای وام یک ‌میلیون تومانی، اعتبار خرید به ۲۳ میلیون خانوار یارانه بگیر با نرخ ۱۲ درصد و بازپرداخت ۲۴ماهه با تنفس ۴ ماهه به تصویب ستاد اقتصادی دولت رسید که در اسرع وقت اجرایی خواهد شد.

بر اساس آنچه اعلام‌شده است زمان پرداخت این وام هفته پایانی فروردین یا ابتدای اردیبهشت خواهد بود و البته  زمان دقیق نیز بستگی به فرایند اجرایی دستگاه‌های مسئول دارد.

اما بحث قابل ‌تأمل آن است بعد از اعلام سود ۱۲ درصدی برای این وام از سوی رئیس ‌کل بانک مرکزی واکنش‌های متعددی به وجود آمد تا اینکه پس از چند روز رئیس‌جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت از تغییر نحوه اعطای وام ۱ میلیون تومانی به یارانه خبر داد و گفت: وام یک ‌میلیون تومانی به ‌صورت قرض‌الحسنه خواهد بود و آن بحث‌هایی که به‌عنوان سود مطرح‌شده بود را دولت برعهده‌ گرفته و پرداخت خواهد کرد.

وام ۱ میلیونی جای حرف بسیار دارد

از همان زمان که خبر شیوع کرونا به‌طور رسمی در کشور اعلام شد به ‌خصوص بعد از آنکه توصیه‌ها مبنی بر ماندن در خانه اوج گرفت، ضرورت ارائه کمک‌های دولتی برای تأمین معیشت شهروندان مطرح شد. کمکی  که تقریباً همه دولت‌ها برای جبران خسارت در خانه ماندن، به مردم کشور خود با شیوه‌های مختلف ارائه داده‌اند.

حال در ایران از آخرین روز بهمن ۹۸ یعنی زمان اعلام رسمی شیوع کرونا تاکنون که هزاران  نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند، وعده‌های زیادی  داده ‌شده و برخی از آن‌ها مانند ارائه بسته کمک معیشتی ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی عملیاتی شده است. در اظهارنظر جدیدی هم در ۱۸ فروردین امسال رئیس‌جمهور از اعطای وام یک‌میلیونی به یارانه خبر داد.

دو روز بعد محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه ‌و بودجه  با بیان اینکه «یک‌میلیون تومان تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد برای خرید اقلام مورد نیاز در اختیار سرپرستان خانوار قرار خواهد گرفت، عنوان کرد: سرپرستان خانوار تمام ۲۳ میلیون خانواری که یارانه نقدی می‌گیرند می‌تواند از شارژ یک‌ میلیون تومانی کارت یارانه استفاده کنند.» اما آنچه باعث بالا گرفتن انتقادها از طرح حمایتی جدید دولت شده شیوه بازپس‌گیری وام یک ‌میلیونی و سود این وام بود که سرانجام تصمیم گرفته شد وام به‌ طور قرض الحسنه پرداخت شود واز سوی رئیس‌جمهور این تغییر تصمیم اعلام شد.

احمد شایق که از فعالان کارگری است دراین‌باره به ایمنا می گوید: حمایت هر دولتی از مردمش در شرایطی که توصیه به در خانه ماندن می‌کنند موضوعی است که این روزها بسیار شنیده می‌شود زیرا ویروس کرونا آسیب فراوانی بر اقتصاد و مشاغل افراد وارد کرده و تا حمایتی نباشد نمی‌توان این خسارات را جبران کرد.

وی می‌افزاید: البته کمک به مردم فقط مرتبط با شیوع این ویروس نیست هر دولتی درزمانی که از قدرت مالی مردمش با خبر می‌شود برای حفظ تولید و اقتصاد می‌بایست چنین کمک‌هایی را در نظر بگیرد، اما اینکه تسهیلات حمایتی چه میزان و به چه صورت است اهمیت زیادی دارد و مهم‌تر آنکه بازپرداخت این تسهیلات چگونه باید باشد.

به گفته شایق برای مردم کشوری چون ایران که با بحران کرونا آن‌ هم به ‌طور شدیدی درگیر شده‌اند قطعاً لازم است حمایت‌هایی بیش از آنچه اعلام‌ شده تعلق گیرد، وام ۱ میلیونی دولت مگر تا چه میزان قادر به گره‌ گشایی از مشکلات مردمی است که نزدیک به ۲ ماه فعالیت اقتصادی نداشته‌اند؟ یا آن کارگری که از کار اخراج شده و یا مغازه‌ داری که مجبور به پرداخت اجاره ‌بهای سنگین است با این مبلغ چه کاری انجام دهد؟

وی اظهار می کند: حال میزان مبلغ یک‌طرف ماجراست و نحوه بازپرداختش هم طرف دیگر است که قرار بود با سود ۱۲ درصد از یارانه‌ها کسر شود ولی باوجود اعتراضات و انتقادات گویا دولت از دریافت این ۱۲ درصد صرف‌نظر کرده چون اگر بخواهد بر روی این طرح ارائه‌شده عنوان حمایتی قرار دهد می‌بایست به‌طوری باشد که اندکی از مشکلات شهروندان بکاهد ازاین‌رو اصلاحاتی در آن انجام داد.

این فعال کارگری می گوید: البته بازهم پرداخت چنین وامی و باز پرداختش حتی با سود صفر درصد هم  بسیار جای حرف دارد چون اقشاری از مردم ما در شرایطی هستند که به مبالغ بیشتری نیازمندند تا بتوانند معیشت خود را بگذرانند.

مصوبه‌ای که تغییر کرد

بر اساس آخرین اظهارات رئیس‌جمهور ۷۵ هزار میلیارد تومان به ‌صورت تسهیلات یا به عموم مردم یارانه بگیر و یا به کسب‌وکارهایی در ۱۰ رسته‌ای که در این ایام تحت ‌فشار شدیدتری قرار گرفتند پرداخت می‌شود که این تسهیلات حدود ۵۲ هزار میلیارد تومان است.

رییس جمهور در این خصوص گفته است که درباره ۲۳ هزار میلیارد تومان از این میزان هم که قرار بود با سود ۱۲ درصد در اختیار یارانه ‌بگیران قرار دهیم؛ در جلسه صحبت کردیم که چگونه این تسهیلات ۱ میلیون تومانی را به وام قرض‌الحسنه تبدیل کنیم و دولت بخش سود را بر عهده بگیرد و این وام به‌صورت سابق نیست و به ‌صورت قرض‌الحسنه در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و دولت این سود را برعهده‌ می‌گیرد.

روحانی اظهار کرد: مبلغ یک‌میلیون تومان در روزهای اولیه اردیبهشت‌ ماه در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. چارچوب آن نیز در این چند روز به مردم اطلاع داده می‌شود کسانی که مایل به دریافت مبلغ یک ‌میلیون تومان هستند به ‌صورت پیامک اعلام نمایند زیرا این وام در اردیبهشت پرداخت می‌شود و در تیرماه به ‌تدریج از یارانه آن‌ها کسر خواهد شد. یارانه‌های اردیبهشت و خرداد پرداخت می‌شود و از یارانه تیرماه به بعد، مقداری از یارانه آن‌ها کسر می‌شود که حدود ۳۵ هزار تومان در ماه است.

محمدرضا شهنام پور کارشناس اقتصادی در گفتگو با ایمنا می گوید: به دلیل اینکه شرایط مالی مردم در دوران کرونا اجاره بازپرداخت یارانه با سود ۱۲ درصد را نمی‌داد قرار بر آن شد که این وام به‌طور قرض الحسته با بازپرداخت ۳۰ تا ۳۵ ماهه به مشمولین پرداخت شود.

وی می افزایدد: البته وام مربوط به همه یارانه بگیران نیست وبر اساس درخواستی که انجام می‌گیرد پس از بررسی، به افرادی تعلق می‌گیرد.

این کارشناس در رابطه با کاربرد این مبلغ برای مردم اظهار می کند: این مبلغ فقط مسکنی است که به اقتصاد تزریق می‌شود و  تا حدودی برای کوتاه مدت نتیجه بخش خواهد بود در صورتی که با چنین مبلغی گره‌ چندانی از مشکلات دریافت ‌کنندگان گشوده نخواهد شد.

کد خبر 419280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.