تدوین شیوه‌نامه تشکیل انجمن‌های صنفی هنری

رییس هیات‌مدیره خانه تئاتر که به تازگی از ثبت مشاغل هنری در وزارت کار خبر داده است، با اشاره به آخرین وضعیت تحقق این امر گفت: شیوه‌نامه تشکیل انجمن‌های صنفی هنری نهایی شده و به دو وزارتخانه‌ کار و فرهنگ و ارشاد ارائه شده است.

به گزارش ایمنا، ایرج راد اظهار کرد: روز چهارشنبه، ۲۷ فروردین‌ماه، جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون بند ۴ که اعضای انجمن‌های صنفی شامل یک نماینده از تئاتر، یک نماینده از سینما، یک نماینده از موسیقی ، دو نماینده از هنرهای تجسمی و دو نماینده از رسانه هستند، تشکیل شد.

وی ادامه داد: در این جلسه شیوه‌نامه اجرایی تشکل‌های صنفی بررسی شد و بعد از اعلام دیدگاه اعضای کمیسیون، شکل نهایی آن به تصویب اعضا رسید.

رییس هیات‌مدیره خانه تئاتر اضافه کرد: این شیوه‌نامه اجرایی مصوب، برای امضا به دو وزارت کار و فرهنگ و ارشاد فرستاده خواهد شد و بعد از آن وارد مراحل اجرایی می‌شویم.

راد خاطرنشان کرد: اجرایی شدن مصوبات این شیوه اجرایی بر عهده کمیسیون بند ۴ است و نحوه عملکرد این کمیسیون در ابلاغیه‌ای که برای وزارتخانه‌های کار و فرهنگ و ارشاد ارسال شده، مشخص شده است.

وی گفت: این کمیسیون موظف است در دو سال آینده انجمن‌های صنفی را سر و سامان دهد.

رییس هیات‌مدیره خانه تئاتر اضافه کرد: تا زمان شکل‌گیری کانون فراگیر سراسری انجمن‌های صنفی فرهنگ و هنر و رسانه، کمیسیون ماده ۴ که در تاریخ ۲۲ آبان سال ۹۸ به تصویب هیئت وزیران رسیده است، به جای این کانون فعالیت می‌کند و با تشکیل این کانون سراسری، تمام وظایف این کمیسیون به هیات‌مدیره کانون منتقل خواهد شد.

راد گفت: با شکل‌گیری کانون فرهنگ، هنر و رسانه، تمام شاخه‌های هنری به عنوان شغل در وزارت کار ثبت می‌شوند و از تمام مزایای مشاغل دیگر همچون حق بیمه، بیمه ایام بیکاری و ... بهره‌مند خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هنرمند بودن شغل محسوب نمی‌شود و این مساله‌ای است که هنرمندان سال‌ها در پی حل آن بوده‌اند و به تازگی بحران کرونا ثابت کرد که حرفه‌های هنری اگر به عنوان شغل ثبت نشوند، چقدر آسیب‌پذیر و شکننده هستند.

منبع: ایسنا

کد خبر 419189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.