دل‌نگرانی کارگران از تداوم کشمکش بر سر تعیین نرخ‌دستمزد

پرداخت وام برای حفظ اشتغال کارگران، برنامه‌ریزی برای توسعه VDSL درکلانشهرهای کشور، ابلاغ بخشنامه تعیین حداقل مزد کارگران در سال ۹۹، صدور احکام بازنشستگی سال ۹۹ و نصب تونل‌های ضدعفونی‌کننده در فرودگاه امام خمینی (ره)، عناوین مهم‌ترین اخبار اقتصادی هفته گذشته است که در این بسته خبری مطالعه می‌کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با داغ شدن تب انتقادات نسبت به میزان افزایش حقوق کارگران در سال ۹۹، جلسات بازنگری متعددی در نقاط مختلف کشور با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی در این خصوص شروع شد و برگزاری این جلسات غیرعلنی در حالی صورت می‌گیرد که محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغیه نرخ دستمزد در سال ۹۹ را چهارشنبه همین هفته به واحدهای تابع قانون کار ابلاغ کرده است.

قابل ذکر است، جلسه تعیین نرخ دستمزد کارگران در سال جدید در هفته گذشته با حاشیه‌های زیادی از جمله امضا نکردن صورتجلسه شورای عالی کار توسط نمایندگان کارگری همراه بود و پس از آن، مناقشات بین کارگران و کارفرمایان در خصوص نرخ دستمزد ٩٩ در رسانه‌های مختلف ادامه داشت و در این بین کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز وارد میدان شدند و نظراتی در این خصوص اعلام کردند.

نمایندگان کارفرمایی که خود را برنده مذاکرات شورای عالی کار می‌دانستند، معتقد بودند مصوبه شورای عالی کار قانونی و لازم الاجراست و از سوی دیگر نمایندگان کارگری که نسبت به کم بودن میزان افزایش حقوق اعتراض دارند، معتقدند در این مصوبه مفاد ماده ۴١ قانون کار که بر تعیین دستمزد براساس نرخ تورم و هزینه زندگی کارگران است، لحاظ نشده است.

همچنین با بالا گرفتن انتقادها، ذینفعان در این موضوع مذاکرات برای بازنگری دستمزد ٩٩ را شروع کردند و جلساتی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای رسیدن به اجماع شروع شده است.

بر این اساس در حالی که تقریبا یک ماه از سال جدید گذشته، میزان افزایش دقیق و نهایی حداقل دستمزد کارگران در این سال مشخص نشده و با توجه به شرایط اقتصادی وخیم کشور در پی شیوع ویروس کرونا، بسیاری از کارگران نگران نحوه تعیین دستمزد خود در  سال ۹۹ هستند.

دیگر اخبار مهم اقتصادی هفته گذشته را در ادامه می‌خوانید:

**معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: شفافیت صورت‌های مالی حاصل از بورسی شدن شستا برای بعضی تلخ است،  همان اندازه که انتشار لیست هیئت‌ مدیره‌ها برایشان تلخ بود!

**سخنگوی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: دومین مرحله کمک بلاعوض دولت شنبه و کمک ویژه ماه رمضان دوشنبه آینده به حساب سرپرستان حدود سه میلیون خانوار نیازمند شناسایی شده، واریز می شود.

**وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای حفظ اشتغال و پیشگیری از بیکاری کارگران به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کشور، به کارفرمایان رسته‌های ده‌گانه آسیب‌دیده از کرونا وام پرداخت می‌شود. مبلغ این وام ۱۲ و ۱۶ میلیون تومان به ازای هر کارگر خواهد بود.

**رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان این که با شیوع کرونا، فرشبافی در منازل رونق گرفته اما راه فروش داخلی و صادرات آن بسته شده است، گفت: باید سرمایه در گردش را برای کارگاه های فعال قالی بافی تامین کرد تا حداقل به مدت سه ماه حقوق قالی بافان را بپردازند.

**رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: مقرر شده است با حمایت سازمان برنامه و بودجه در سال ۹۹ بسته حمایت از صادرات تا پایان خردادماه نهایی شود.

حمید زادبوم در جلسه کارگروه توسعه صادرات، اظهار کرد: همچنین در نظر است، تا تنخواهی از سوی این سازمان برای اجرای این بسته اختصاص یابد.

وی اعلام کرد: در سال جاری بسته مشوق های صادراتی، با حدود ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار، در بودجه سال ۹۹ در نظر گرفته شده است؛ این در حالی است که مبلغ در نظر گرفته شده در بودجه برای سال ۹۸، به دلیل طولانی شدن زمان امضای بسته حمایتی که به اوایل بهمن ماه موکول شد، کار را به نحوی پیش برد که صادرکنندگان نتوانستند از این مبالغ استفاده کنند.

**یک کارشناس اقتصاد شهری گفت: توسعه کسب و کارهای خرد از سوی سیستم های مدیریت شهری در سال ۹۹ نه تنها مزیت های مالی برای شهرداری دارد بلکه منجر به افزایش اشتیاق صنایع برای توسعه تولید می‌شود و یکی از عوامل توسعه پایدار شهری، همین تحقق جهش تولید است، در حقیقت جهش تولید، اقتصاد شهر را شکوفا می‌کند.

علیرضا مروج‌الاحکامی در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به نقش بنگاه های کوچک اقتصادی در تحقق "جهش تولید"، اظهار کرد: اقتصاد شهری به عنوان یکی از گسترده ترین بسترهای اقتصادی و مالی تاثیرگذار بر زندگی عمومی مردم،  نیاز جدی به جهش تولید دارد و البته تاثیرگذاری اقتصاد شهری بر جهش تولید مستلزم تعامل و ارتباط گسترده میان سیستم مدیریت شهری و کسب‌وکارهای خرد است.

وی افزود: شهرداری ها به عنوان محور اصلی سیستم مدیریت در شهر می‌توانند با راه‌اندازی کارگروه های ویژه برای برقراری ارتباط با کسب و کارهای خرد شهری و برون سپاری شفاف و هدفمند پروژه های مرتبط با آنها، نقش مهمی در جهش تولید داشته باشند زیرا افزایش تقاضا برای بهبود کمیت و کیفیت محصولات خط تولید از سوی کسب‌وکارهای خرد است که جهش تولید را در صنایع و کارخانجات کشور محقق می‌کند.

**مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: برای توسعه استفاده از خدمات VDSL در همه کلان شهرهای کشور در سال ۹۹ برنامه ریزی کرده ایم و دراین راستا تلاش می‌کنیم.

سید مجید صدری بعد از ظهر چهارشنبه_۲۷ فروردین‎ماه_ در نشست خبری آنلاین، اظهار کرد: در سال ۹۸ تلاش کردیم شرکت مخابرات ایران به اهداف خود در حوزه های از پیش تعیین شده برسد و قدردان زحمات همکاران خود و فعالان بخش خصوصی که با شرکت مخابرات ایران در سال ۹۸ همکاری کردند، هستیم.

وی افزود: در سال ۹۸، اقداماتی مناسبی در حوزه اختیارات شرکت مخابرات ایران صورت گرفته که از مهم ترین آنها می‌توان به افزایش ۱۷۰ درصدی نرخ بازدهی دارایی ها، رشد ۱۷۰ درصدی درآمد در حوزه خدمات دیتا و افزایش ۱۷۶ درصدی سود خالص اشاره کرد؛ خشنودیم که بسیاری از سهامداران جزئی مخابرات در بازار سرمایه، کارمندان و بازنشستگان همین شرکت هستند.

** رئیس هیئت عامل ایمیدرو و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کمک شرکت های معدن و صنایع معدنی برای مقابله با کرونا به ۲۰۰ میلیارد تومان رسید، پیش از این نیز در راستای سیاست های وزارت صنعت معدن و تجارت، ارزش کمک شرکت های بخش معدن و صنایع معدنی به ۱۳۶ میلیارد تومان رسیده بود.

**معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان، ضمانت‌نامه بدون وثیقه صادر میکند تا از تسهیلات سرمایه در گردش (۱۴ درصدی ) منابع مشترک صندوق کارآفرینی امید و بانک توسعه تعاون استفاده شود.

**رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات گفت: صندوق بین المللی پیش‌بینی کرده است که تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۲۰ حدود شش درصد کاهش پیدا می‌کند. پس رشد اقتصادی ایران برای سومین سال متوالی منفی می‌شود.

**دبیر انجمن اقتصاددانان ایران گفت: عرضه شستا حداقل اثرش روشن شدن و شفافیت این هلدینگ بزرگ است! حرکت بعدی تغییرات مدیریتی و تغییر حاکمیت شرعی است که متضمن موفقیت خواهد بود!

**وزیر امور اقتصادی و دارایی خواستار تسریع در ارائه گزارشی از جزییات برنامه‌های اقتصادی پسا کرونا در استان اصفهان از سوی مقامات این استان شد تا تصمیمات لازم هر چه سریعتر از سوی مراجع ذی‌ربط اتخاذ شود.

**وزیر صنعت، معدن و تجارت از هدف گذاری داخلی‌سازی ۳.۵ میلیارد دلاری کالا و تجهیزات در سال ۹۹ خبر داد و گفت: همه مرزهای صادراتی کشور فعال است.

**وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دفترچه‌های درمانی تامین اجتماعی اعتبار گذشته از سال ۹۸ و ابتدای ۹۹ تا پایان اردیبهشت سال جاری معتبر و سازمان مکلف شد از اول خردادماه ۹۹ تمدید، صدور و ارسال دفترچه های درمانی اش را کاملاً غیرحضوری انجام دهد.

**وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مصوبه شورای عالی کار در خصوص تعیین حداقل مزد کارگران در سال ۹۹ را به همه کارفرمایان و کارگاه های مشمول قانون کار ابلاغ کرد.

**نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: از میانه اردیبهشت احتمالا باید در انتظار عرضه‌های گسترده سهام شرکت‌های دولتی به‌صورت عمومی و بر اساس کد ملی بود. 

**مدیرکل امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری از صدور احکام سال ۱۳۹۹ بازنشستگان و وظیفه بگیران این صندوق خبر داد.

**دبیر انجمن اقتصاددانان ایران گفت: سیاست‌های مالی و پولی کشور در سال ۹۹ تغییری نداشته، نرخ نقدینگی همچنان در حال رشد است و سرمایه گذاری در اقتصاد سال ۱۳۹۹ ایران، ایمن تر و روشن‌تر نشده و ویروس کرونا هم به مشکلات تلنبار شده اقتصاد ایران اضافه شده است.

پیمان مولوی در گفت‌وگو با ایمنا با بیان اینکه مقایسه سالانه اقتصاد ایران اشتباه است، اظهار کرد: پس از تغییر دولت در ایران در سال ۹۲، دولت به سمت تنش زدایی و حل مسائل مربوط به انرژی هسته‌ای رفت و در این حوزه موفقیت‌هایی به‌دست آورد زیرا رتبه اعتباری ایران پیش از امضا شدن برجام در موقعیت هفتم قرار داشت اما پس از عقد معاهده برجام، رتبه اعتباری ایران در جهان به رتبه‌ای کمتر از عدد پنج رسیده بود.

وی افزود: افق اقتصادی ایران در سال‌های ۹۴ و ۹۵ مثبت بود و فعالان اقتصادی بسیار مثبت فکر می‌کردند و شرکت‌های چند ملیتی قصد داشتند تا در بازار ایران مشارکت داشته باشند. البته این روند بسیار کند پیش‌رفت زیرا ریسک بازار ایران تا حدودی سرمایه گذاری در کشور را با خطر مواجه می‌کرد.

دبیر انجمن اقتصاددانان ایران تصریح کرد: پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده، بسیاری گمان می‌کردند که با روی کار آمدن ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، اتفاقی برای نظام اقتصادی ایران نمی‌افتد؛ در صورتی‌که پس از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، تحولات عظیم اقتصادی نه تنها در ایران بلکه در جهان شکل گرفت.

**عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: برای مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا نیازمند تصمیمات قاطع و ویژه هستیم و نباید سیاست‌های حمایتی صرفاً معطوف به واحدهای بزرگ صنعتی شود.

**رئیس کمیسیون صنعت، معدن، تجارت جوانان کارآفرین اتاق بازرگانی تهران گفت: توافق کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه ای نفت که خبر خوبی برای صنعت پتروشیمی ایران است.

**معاون بهره برداری فرودگاهی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: نصب تونل‌های ضد عفونی کننده برای اولین بار است که در فرودگاه‌های کشور در فرودگاه امام خمینی به منظور ضد عفونی کردن تمام بارهای هوایی در محوطه کارگو فرودگاه امام (ره) استفاده می شود.

 محمدرضا کریمیان اظهار کرد: شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)  همگام با وزارت بهداشت و در راستای سیاست‌های وزارت راه و شهر سازی و تدابیر مدیر عامل شرکت از نخستین ارگان‌هایی بود که اقدامات خود را برای مبارزه با بیماری کووید ۱۹ آغاز کرد و هم اکنون در این مرحله از بحران کرونا، این شرکت با همکاری یک شرکت دانش بنیان داخلی دستگاه‌هایی را در محوطه کارگو شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) برای مکانیزه کردن ضدعفونی به منظور جلوگیری از گسترش ویروس کرونا طراحی و نصب کرده است.

وی ادامه داد: این کار که قبلا توسط نیروی انسانی انجام می شد هم زمان بر بود و هم پرهزینه اما امروز با مکانیزه کردن این فرایند تمام مراحل ضد عفونی کردن بارهای هوایی و خودروهای حمل بار در حال انجام است.

**رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان گفت: تأثیر کرونا در افت GDP کشور از ۹ تا ۱۵ درصد متصور است که این رقم با توجه به سهم بیشتر حوزه‌های صنعت و خدمات در اقتصاد استان اصفهان تا ۲۰ درصد قابل پیش بینی است.

**وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مشکلات سرعت و خدمات اینترنت در کشور، گفت: به آدرس minister@ict.gov.ir برایم رزومه بفرستید؛ شخصا نظارت می‌کنم تا ۵۵۰ نفر استخدام یک شرکت اینترنتی شوند.

**رئیس کل بانک مرکزی گفت: در جلسه ستاد اقتصادی دولت، با قبول پرداخت مابه التفاوت نرخ ۱۲ درصد، با وام قرض الحسنه، توسط دولت، مقرر شد وام پرداختی به همه خانوارهای یارانه بگیر، به صورت قرض الحسنه و۳۰ ماهه باشد.

**معاون اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد از حجم سپرده های اشخاص حقیقی، متعلق به چهار درصد جمعیت کشور است.

**مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: بیش از یک میلیون تن ذرت خریداری شده که دو کشتی آن با ۱۰ هزار تن ذرت از شمال و یک کشتی با ۶۰ هزار تن از جنوب رسیده است و جمعا ۷۰ هزار تن ذرت در بنادر داریم اما با تخصیص نیافتن ارز نمی‌توانیم بار کشتی‌ها را ترخیص کنیم.

حسن عباسی معروفان، اظهار کرد: بخش خصوصی چهار ماه و چهار روز است که به دلیل تخصیص نیافتن ارز، نتوانسته ذرت وارداتی خود را که در بنادر و در کشتی‌ها مانده، ترخیص کند.

وی افزود: دو میلیون تن کالا در بنادر وجود دارد که باید به تدریج روانه بازار می شد اما به دلیل تخصیص نیافتن ارز هنوز ترخیص نشده است و جور آن را پشتیبانی امور دام می کشد.

عباسی معروفان ادامه داد: در حد توان ذرت وارد بازار کردیم اما تا یک میزان اجازه استفاده از ذخایر استراتژیک را داریم و تاکنون هم بیش از تکلیف و خارج از عرف، ذرت را روانه‌ بازار کرده‌ایم.

**معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: بررسی پیمایشی (جامعه آماری ۱۰۰ شرکت) نشان می‌دهد تنها ۲۹ درصد کسب‌وکارها از این شرایط تاثیر مثبت گرفته‌است.

**رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: فشار بانک‌ها برای دریافت اقساط تسهیلات، مصادره اموال وام گیرندگان و تشکیل پرونده‌های قضایی در شرایط کنونی شیوع کرونا نتیجه‌ای جز تعطیلی بنگاه‌ها و بیکاری هزاران کارگر ندارد.

**رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: تامین نقدینگی از طریق بورس به منظور اجرای طرح های توسعه، در اولویت برنامه های ایمیدرو در سال "جهش تولید" قرار دارد.

**معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی از تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از شرکت‌های تولیدکننده محصولات مرتبط با شیوع کووید ۱۹ خبر داد و گفت: تاکنون حدود ۲۰۰ میلیارد تومان آن مصوب و به شرکت‌های مرتبط پرداخت شده است.

**کره جنوبی می تواند بر اساس یک برنامه ویژه از ماه آینده میلادی صادرات کالاها و تجهیزات پزشکی را به ایران آغاز کند.

**معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: پیش‌بینی می‌شود با توجه به حجم مرغ خریداری شده برای شرکت پشتیبانی اموردام استان، قیمت گوشت مرغ در روزهای آینده به نرخ واقعی و منطقی نزدیک تر شود تا مرغداران بیش از این متضرر نشوند.

حسین ایراندوست در گفت‌وگو با ایمنا، اظهار کرد: پس از ایام عید نوروز حدود ۷۰۰ تن مرغ برای شرکت پشتیبانی امور دام خریداری شد و پیش از ایام عید نیز حدود چهار هزار تن مرغ خریداری شده بود که این اقدامات باعث شد بازار مرغ تا حدودی اصلاح شود.

وی افزود: قیمت مرغ زنده در روزهای ابتدایی هفته گذشته به پنج هزار و ۵۰۰ تومان رسید، به همین دلیل شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به خریداری مرغ با قیمت هشت هزار و ۱۰۰ تومان کرد و مجوز صادرات برای ارسال مرغ به کشورهای همسایه نیز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شد، با حذف عوارض صادراتی مرغ، قیمت این کالای اساسی در بازار اصلاح شد.

**دبیر کل خانه کارگر گفت: فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی با دعوت طرفین، جلسه‌ای تشکیل می‌دهد و موضوع افزایش حقوق را بررسی می‌کند، پس از گفت‌وگو، فراکسیون مواضع خود را به طور رسمی طی بیانه‌ای اعلام می‌کند.

**مدیرکل دفتر برنامه ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت از آغاز توزیع ۲۰۰ هزار تن کالای اساسی برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان خبر داد.

**دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان گفت: میزان حداقل حقوق کارگری در سال ۹۹ بدون توجه به قانون کار و در شرایطی تصویب شد که نمایندگان کارگری کمتر از دو طرف دیگر تصمیم‌گیرنده در آن نشست، حق رای داشتند.

اصغر برشان در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: درحالی که انتظار می‌رفت به تعویق افتادن زمان تصمیم‌گیری راجع به تعیین حداقل دستمزد کارگری از روزهای انتهایی سال ۹۸ به اکنون، باعث اتخاذ تدبیری مناسب برای جامعه کارگری شود اما تعیین حداقل دستمزد کارگران به‌طور غیرقانونی به تصویب رسید.

وی افزود: نیاز بود با توافق بین نمایندگان کارفرمایان، کارگران و دولت، مبلغ نهایی به گونه‌ای حاصل شود که حداقل دستمزد کارگران از هرجهت قابلیت اجرایی داشته و با توجه به تورم و سبد معیشت زندگی کارگران تعیین شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان با اشاره به دلیل غیرقانونی بودن جلسات تصمیم‌گیرنده برای تعیین حداقل دستمزد کارگری، تصریح کرد: براساس نص صریح قانون کار، ترکیب سه جانبه تصمیم‌گیرنده در این خصوص باید مساوی و سهم هر کدام، سه نفر باشد اما در یک بی قانونی صریح و بدون توجه به قانون کار، میزان حداقل حقوق در شرایطی تصویب شد که نمایندگان کارگری، کمتر از دو طرف دیگر حق رای داشتند.

**یک فعال اقتصادی گفت: در این شرایط اقتصادی سخت ایجاب می‌کند که کارفرمایان رسیدگی به مسائل کارگران را به عنوان یک وظیفه انسانی و مسئولیت اجتماعی بدانند؛ کارگران تنها مشکل معیشتی ندارند.

**مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت کارگزاری بیمه ایران گفت: حمایت موثر از بورس در سطح رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی نشانگر اهمیت روز افزون بازار سرمایه و شیفت پارادایم مهم در اقتصاد ایران است.

**معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دریافتی متوسط کارگران حداقل دو میلیون و ۹۱۹ هزار تومان خواهد بود. البته کارفرمایان علاوه بر مبلغ فوق، باید ۲۱ درصد به‌عنوان حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی بپردازند. به‌این‌ترتیب هزینه یک کارگر برای کارفرما حداقل سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

**معاون برنامه‌ریزی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: هدف ما در سال پیش رو اعطای ۴۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان‌ است.

**معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی گفت: واگذاری و انتقال امتیاز مسکن ملی به غیر، تحت هر یک از عناوین حقوقی، غیرمعتبر بوده و ممنوع است، همچنین بر اساس مقررات پیگرد قانونی دارد.

**آیین‌نامه اجرایی افزایش حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح در سال ۱۳۹۹ ابلاغ شد.

**شورای عالی بورس با استعفای شاپور محمدی از ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار، موافقت کرد و قالیباف اصل ریاست این سازمان را بر عهده گرفت.

**رئیس کل بانک مرکزی گفت: چهار میلیون خانوار کم درآمد بین یک تا دو میلیون تومان وام قرض الحسنه چهار درصد دریافت خواهند کرد و مابه التفاوت آن تا ۱۲ درصد را دولت می پردازد.

**دبیر انجمن اقتصاددانان ایران با اشاره به رکورد نرخ تورم در اقتصاد سال ۹۸ ایران، گفت: نرخ تورم سال های ۱۳۹۷و ۱۳۹۸ براساس محاسبات بانک مرکزی به ترتیب ۳۱.۲ درصد و ۴۱.۲ درصد بوده است.

**مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در شش ماه گذشته جلسات متعددی با رییس و معاونان سازمان برنامه بودجه، در خصوص رفع مشکلات سازمان و توجه به مطالبات بازنشستگان تامین اجتماعی برگزار شده و امیدواریم متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در ماه‌های آینده اجرایی شود.

**نایب‌رئیس اتاق ایران گفت: افزایش ۲۱ درصدی دستمزدها در عمل بیش از ۴۰ درصد هزینه پرسنلی کارفرمایان را افزایش می‌دهد، در شرایط سخت اقتصادی و شیوع کرونا و تاثیر آن بر کسب‌وکارها همین میزان افزایش برای کارفرما ممکن و میسر نیست و حتی درعمل ممکن است اثر معکوس داشته باشد و باعث آسیب‌دیدن اشتغال باشد.

**رئیس کل بانک مرکزی ضمن ارسال نامه‌ای برای رئیس صندوق بین‌المللی پول، توضیحاتی درباره حق ایران برای بهره‌مندی از کمک‌های مالی صندوق بین‌المللی پول و کارشکنی‌های آمریکا ارائه داد.

کد خبر 419162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.