برچون و چرای قیمت کاغذ نظارت شود

مدیر انتشارات نهفت گفت: دو ماه است ناشران هیچ فعالیتی نداشته و برای خرید و فروش کاغذ تقاضایی نبوده، چگونه‌ است که قیمت ها همچنان روندی صعودی طی می‌کند؟

مهرانگیز بیدمشکی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اوضاع نشر و ناشران  پیش از ظهور و شیوع ویروس کرونا و شرایط سخت و تلخی که هم اکنون بر کشور و بر جهان حاکم است؛ هم خوب نبود، اما در  حال حاضر  اوضاع بسیار بدتر از همیشه است و زیان‌های بسیاری در همین مدت بر صنعت نشر وارد شده‌ و چنانچه روند فعلی ادامه یابد، مشخص نیست کار به کجا خواهد کشید.

وی با بیان اینکه نمی خواهم در این اوضاع و احوال از آمار و ارقام و ضرر و زیان و مطالبات به حق ناشران سخنی به میان بیاورم، افزود: قطعا اکنون وقت آن است تا هر کس هر چه در توان دارد برای نجات جان انسان‌های بی گناه انجام دهد؛ اما چه کنیم که متاسفانه اکثر ناشران هیچ پس‌انداز و  پشتوانه‌ای ندارند تا حتی بتوانند خود را  سر پا نگه دارند.

مدیر انتشارات نهفت ادامه داد: شاید برخی  مشاغل که اقتصاد قوی‌تری داشته‌اند اکنون بتوانند با فشار کمتری سیستم‌های‌ خود را چند ماهی حفظ کنند، اما ناشران و کتابفروشان به دلیل اینکه همیشه در تنگنای اقتصادی بوده‌اند توان تحمل چنین وضعیتی را ندارند. 

بیدمشکی اشاره کرد: با اینکه تقریبا نزدیک دو ماه است ناشران هیچ فعالیتی نداشته و برای خرید و فروش کاغذ تقاضایی نبوده، چگونه‌ است که قیمت ها همچنان روندی صعودی طی می‌کند؟

وی ادامه داد: از یک هفته مانده به سال جدید در سامانه قیمت کاغذ، قیمتی اعلام نشد؛ تا اینکه یک هفته پیش در ابتدا همان قیمت‌های اسفندماه را اعلام کردند و پس از آن نیز شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم.

مدیر انتشارات نهفت با اشاره به نوسانات قیمت کاغذ، تصریح کرد: روز گذشته ۵۰۰۰ تومان نسبت به روز قبل به قیمت کاغذ ۶۰ در ۹۰ اضافه شد و درحالی که قیمت آن ۲۴۳ هزار تومان تعین قیمت شده بود، روز بعد ۲۴۸ تومان قیمت خورد.

بیدمشکی در مورد فروش کتاب در این دوران ادامه داد: نمی‌توان گفت به دلیل قرنطینه، مطالعه افزایش یافته است، در واقع این امر که مردم در این دوران فرصت  بیشتری دارند لزوما به معنی فروش بیشتر کتاب نیست.

وی با تاکید بر اینکه شرایط فعلی بسیار دشوار است، اضافه کرد: چنانچه دولت و نهادهای تصمیم گیرنده‌ فکری در جهت حمایت از ناشران نکنند مطمئنا بسیاری از آن ها از پس شرایط فعلی برنخواهند آمد.

مدیر انتشارات نهفت افزود: تاکنون نیز اگر انصاف و مدارای چاپخانه‌داران، لیتوگرافان، صحافان و دیگرافراد حلقه‌ این صنعت نبود؛ بکلی راه نفس ناشران بسته شده بود. اما از آن ها نیز بیش از  این نمی‌شود انتظار داشت.

بیدمشکی ادامه داد: در نتیجه از جایی به بعد نیاز است که در خواست‌هایی مطرح شود و حداقل درخواستی که به عنوان یک ناشر می‌توانم داشته باشم این است که بر چون و چرای تعیین قیمت کاغذ نظارت وجود داشته باشد تا هر لحظه شاهد افزایش قیمت نباشیم.

وی اضافه کرد: هنمچنین با توجه به رکود و بحران اقتصادی فعلی، قطعا برخی ناشران نیاز دارند که تسهیلات فوری با شرایط بسیار مناسب در اختیارشان گذاشته شود تا حداقل بتوانند هزینه‌های جاری خود اعم از پرداخت حقوق کارمندان، اجاره، بیمه و سایر دیون خود را پرداخت کنند.

مدیر انتشارات نهفت تصریح کرد: در این شرایط در تمام کشورها علاوه بر حمایت دولت ها از مردم، افراد و نهادهای قدرتمند اقتصادی هم از ثروت خود هزینه می‌کنند تا گوشه‌ای از کار را بگیرند؛ وقت آن است تا نهادها و سازمان‌های توانمند کشورمان به کمک دولت بیایند و برای مردم ایران هزینه کنند. 

کد خبر 419073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.