مشهد بیشترین آسیب اقتصادی را از کرونا دیده است

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: اقتصاد شهر مشهد مقدس بیش از همه کشور از بحران کرونا آسیب دید چون محور توسعه شهر مشهد گردشگری است و پایه اقتصاد شهر مشهد زائر و زیارت و ارایه خدمات است که با محدودیت تردد و مسافرت همه تعطیل شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمد نوروزی امروز (دوشنبه) در هشتاد و هشتمین جلسه علنی شوزای شهر مشهد اظهار کرد: امروز اقشار ضعیف جامعه که با کارگری، دستفروشی در روز بازار، ارایه خدمات روزانه امرار معاش می‌کرده و دارای درآمد حداقلی و بدون پس‌انداز بوده‌اند، بیکار شده‌اند،

وی با اشاره به توزیع ۳۰۰ هزار بسته معیشتی در سطح شهر مشهد با برنامه‌ریزی دستگاه‌های مختلف، افزود: تصمیم عاقلانه تولیت آستان قدس رضوی که با تعطیلی حرم مطهر رضوی باعث کاهش مسافرت و جلوگیری از تجمع مؤمنین و حفظ جان آنها شد، قابل تقدیر است.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد، تصریح کرد: اقتصاد شهر مشهد مقدس بیش از همه کشور از بحران کرونا آسیب دید چون محور توسعه شهر مشهد گردشگری است و پایه اقتصاد شهر مشهد زائر و زیارت و ارایه خدمات است که با محدودیت تردد و مسافرت همه تعطیل شده‌اند.

وی ادامه داد: فعالین حوزه گردشگری تقریبا در تعطیلی صددرصد بوده و شرایط سختی دارند درحالی‌که انتظار داریم کارفرمایان حقوق کارکنان خود را پرداخت نمایند این قشر نیازمند حمایت‌های مالی دولت هستند.

مهم‌ترین اقدامات مدیریت شهری مشهد در سال ۹۸

نوروزی اطلاع‌رسانی گسترده و شفاف در سطح شهر از تاریخ ۱۹ اسفندماه، تلاش برای ضدعفونی تمامی فضاهای ضروری شهری، تخصیص ۵۰ میلیارد ریال برای تامین لوازم بهداشتی و حفاظتی مورد نیاز کادر درمان و همچنین تعمیر و تجهیز ۲۰ دستگاه آمبولانس برای بیماران کرونایی، تعطیلی اتوبوسرانی و مترو را از مهم‌ترین اقدامات مدیریت شهری مشهری در مقابله با شیوع کرونا نام برد.

وی اضافه کرد: در سال گذشته، ۱۲ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت فروخته شده و مجوز انتشار ۲۰ هزار میلیارد ریال دیگر و سه هزار میلیارد ریال صکوک اخذ شده برای قطارشهری و بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر رضوی که در مرحله پیگیری جهت فروش نهایی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: در سال ۹۸، ۳۰ مصوبه اختصاصی اقتصادی داشتیم که عمدتاً مربوط به پروژه های جدید و همچنین اصلاحیه و اقاله پروژه های مشارکتی و تأمین مالی غیرنقد پروژه ها بوده است.

وی با اشاره به تحقق ۱۲۰ درصدی درآمد نقدی شهرداری، ادامه داد: ثبت قراردادها در سامانه فاش و ایجاد محدودیت در انعقاد قرارداد به صورت ترک تشریفات در سازمان‌ها که عامل اصلی شفافیت خواهد بود را یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال گذشته عنوان کرد.

نوروزی با اشاره به اینکه از تعداد ۵۳۲ پروژه زیربنایی در حال اجرا با اعتبار ۵۳۷ میلیارد تومان، ۹۲ پروژه در سال ۹۸ به بهره‌برداری رسید، افزود: این پروژه‌ها شامل پنج تقاطع غیر همسطح، ۵۲ مسیل و کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی و ۳ پروژه پارکینگ می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در پروژه‌های عمرانی ریلی نیز در خط ۳ قطار شهری حفاری فاز یک از میدان فردوسی تا ایستگاه امامت در سمت غرب و از میدان فردوسی تا پایانه مسافربری امام رضا (ع) در سمت شرق به‌طول ۱۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر با اعتبار حدود ۵۸۰ میلیارد تومان به انجام رسید.

وی با اشاره به تکمیل سه ایستگاه خط دو متروی مشهد، اضافه کرد: عملیات اجرایی خط ۴ نیز از منطقه خواجه ربیع (مهر مادر) آغاز شده است.

نوروزی اظهار کرد: انجام بهسازی ۸۳ پیاده‌رو، تکمیل خطوط جدید دوچرخه با پیاده‌روسازی به صورت گسترده، اجرای آسفالت و روکش آسفالت سطح شهر به میزان سه میلیون و ۶۰۰ هزار متر مربع با اعتبار ۲۲۰ میلیارد تومان نیز در سال ۹۸ به نتیجه رسیده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: در حوزه ترافیک شهری، اصلاح هندسی ۴۴ تقاطع و معبر سطح شهر، ایمن سازی معابر بزرگراهی به طول حدود ۵ کیلومتر، اجرای پروژه حق تقدم عابر پیاده با هدف انضباط ترافیکی مهم‌ترین اقدامات سال ۹۸ بوده است.

به نهادهای برخواسته از آراء مردمی احترام گذاشته شود
 
وی تصریح کرد: اگر تمرکززدایی در نظام اجرایی کشور برخلاف شعارها محقق نمی‌شود، حداقل در شرایط بحران به توان اجتماعی، مردمی و قانونی به نهادهای برخواسته از آراء مردم توسط دولت احترام گذاشته شود تا همراه مسئولان استانی و شهری با بهره گیری از نظرات جامعه تخصصی بتوانند متناسب با شرایط بحران در هر شهر و استان تصمیم‌گیری کنند.

نوروزی خطاب به استاندار خراسان رضوی گفت: شورای شهر برای عبور از رکود اقتصادی و ایجاد رونق پس از کرونا به شدت نیازمند تعیین تکلیف طرح بافت پیرامون حرم با رعایت حقوق مکتسبه قانونی سرمایه‌گذاران است تا از رکود سرمایه های سنگین انجام شده جلوگیری شود. 

وی ادامه داد: چرا طرح جامع شهر مشهد مقدس بعد از ۱۳ سال هنوز تکمیل نشده و مطالعات پهنه بندی حریم شهر و طرح بلند مرتبه سازی انجام نشده و هنوز در تعیین محدوده شهر مشهد دچار اختلاف است؟

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد افزود: طرح‌های تفصیلی جدید منطقه ثامن چرا پس از پنج سال آماده نشده و قرارداد مشاور جدید بخاطر بحران کرونا تعلیق شده درحالی که می‌توانست به صورت دورکاری انجام شود؟

کد خبر 418657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.