افزایش استقبال مردم از کتاب های الکترونیکی در دوران قرنطینه

مطالعه کتاب تاثیرات باورنکردنی و شگفتی روی ذهن، احساسات و عملکرد انسان می گذارد که کسب دانش، کاهش استرس، توسعه مهارت تفکر انتقادی، بهبود تمرکز، افزایش اعتماد به نفس و ایجاد انگیزه از جمله آن ها هستند. این روزها مردم بیش از هر زمان دیگری متوجه کتاب و تاثیرات آن شده اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با شیوع بیماری کرونا در ایران کم کم نگرانی ها از گسترش آن در سطح کشور افزایش پیدا کرد و مردم به فاصله‌گیری و رعایت تجمعات کمتر توصیه شدند. به دنبال این نگرانی ها مراکزی که امکان تجمع در آن ها وجود داشت نیز تعطیل شدند. از جمله این مراکز می توان به کتابخانه های عمومی کشور و کتابفروشی‌ها اشاره کرد. با جدی شدن شیوع این بیماری قرنطینه خانگی شروع شد، شاید در ابتدا تصور می شد این قرنطینه یک الی دو هفته به طول بینجامد، اما با آغاز تعطیلات نوروز و رعایت نشدن قرنطینه از سوی برخی شهروندان و شروع سفرها تعداد افراد مبتلا افزایش یافت و قرنطینه تا زمان حال ادامه یافته است.

با شروع قرنطینه، گمان می رفت با انجام آن علاوه بر رعایت حقوق سایر شهروندان، جلوگیری از بیمار کردن خود و دیگران و پیشگیری از شیوع بیشتر آن، فرصت خوبی برای استراحت به دست آمده است. اما به مرور زمان و با گذشت روز های متمادی، ماندن در خانه به کاری دشوار تبدیل شد. اینگونه بود که تلاش برای یافتن راهی مفید برای گذراندن وقت شروع شد. دیدن فیلم، خواندن کتاب، آشپزی، بازی و سرگرمی و ورزش از جمله راهکار هایی برای این امر محسوب می شدند.

با تعطیل شدن کتابخانه های عمومی، کتاب فروشی ها و همچنین تاکیداتی که در خصوص خارج نشدن از خانه وجود داشت تنها راهی که برای دسترسی به کتاب و مطالعه وجود داشت؛ کتاب های الکترونیکی بود که برخی از برنامه های کتاب خوان در اختیار مردم قرار دادند. کتاب های الکترونیکی کتاب هایی هستند که دیجیتال تهیه و خوانده می شوند، اینگونه کتاب ها صرفا نسخه های الکترونیکی مطالب مکتوب نیستند بلکه شامل متن، تصویر، صوت و پویانمایی نیز می شود. از جمله ویژگی این گونه منابع کتاب می توان به کم حجم  و قابل حمل بودن آن ها اشاره کرد در واقع با دسترسی به آن‌ها می توان تعداد بسیار زیادی کتاب را در اتوبوس، دانشگاه و محیط کار همراه خود داشت، همچنین کتاب های کاغذی ممکن است به مرور زمان آسیب دیده و کیفیت خود را از دست بدهند که این اتفاق در خصوص کتاب های الکترونیکی رخ نمی دهد، جستجو در متن به وسیله این گونه کتاب ها بسیار آسان تر از کتاب های چاپی است و قیمت آن ها نیز در مقایسه با کتاب های چاپی مناسب تر است.

البته باید توجه داشت بسیاری از افراد هستند که ازمطالعه کتاب چاپی لذت می برند و معتقد هستند با لمس کردن صفحات و مطالعه اینگونه کتاب ها حس بهتر و درک عمیق تری نسبت به مطالب آن پیدا می کنند و کتاب های الکترونیکی و صوتی را برای شرایطی چون مسافرت و نه در تمامی مقاطع، مناسب می دانند. همچنین نمی توان انکار کرد که کتاب‌های الکترونیکی آسیب بسیاری به صنعت نشر چاپی وارد ساخت و باز نشر غیر قانونی کتاب را چند برابر کرد. در چنین شرایطی بود که کتاب خوان هایی از جمله فیدیبوک، طاقچه، کتابراه ایجاد شدند تا بتوانند امکان دسترسی قانونی به کتاب های دیجیتال را فراهم کنند تا حقوق مولف و ناشر در این میان از بین نرود.

این برنامه ها در دوران قرنطینه برخی از کتاب های مکتوب و صوتی خود را رایگان در اختیار مردم قرار دادند و همچنین تخفیفات بسیار خوبی برای سایر کتاب ها در نظر گرفتند تا بتوانند نقش خود را در بالابردن سطح مطالعه مردم و آسان ساختن دسترسی مردم به کتاب در چنین دورانی ایفا کنند.

در این خصوص ندا برادران، مدیرعامل فیدیبوک با اشاره به برنامه پیشنهادی اپلیکیشن فیدیبو در ترویج کتابخوانی با توجه به شیوع کرونا در ایران بیان کرد: برای استفاده بهینه مردم از زمان در خانه ماندنشان، کمپین های مختلفی برگزار کردیم که بزرگ ترین و پر مخاطب ترین آن، کمپین۹۰% تخفیف بود که هیچ زمانی در تاریخ پلتفرم های آنلاین اتفاق نیفتاده است و فیدیبو با همکاری چندین ناشر این طرح را برای ۵۰ کتاب برتر و خواندنی در نظر گرفته است.

وی افزود: کتابی هم باتوجه به اطلاعات به دست آمده درباره ویروس کرونا در سایت بارگذاری کرده ایم که رایگان در اختیار مردم قرار گرفته و بسیار از آن استقبال شده است.

طبق اطلاعاتی که تا کنون از سوی این اپلیکیشن ها منتشر شده است پس از شیوع ویروس کرونا استفاده مردم از اینگونه کتاب ها افزایش یافته است.

حمید رضا شربتیان، مدیرعامل شرکت و اپلیکیشن کتاب صوتی نوار از افزایش فروش کتاب های صوتی مجموعه خود در پی شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: در این ایام مردم  بیشتردر منزل هستند و خانه نشینی مردم روی فروش ما تاثیر مثبت داشته است.

همچنین محمد صدوقی، مدیر اپلیکیشن طاقچه نیز در این خصوص عنوان کرد: این روز ها استقبال قابل توجهی از خرید و دانلود کتاب را در طاقچه شاهد هستیم، به نظر می رسد این میزان استقبال از کتاب های الکترونیک زمینه ای برای افزایش سرانه مطالعه و کتابخوانی در آینده است.

بنابراین کتاب، این یار مهربان در چنین شرایطی نیز ما را تنها نگذاشته است و به نظر می رسد که تا حدودی متوجه  مهربانی آن شده ایم؛ امید می رود این انس با کتاب و تاثیرات افزایش مطالعه آن در قرنطینه از سوی مردم، حفظ شود.

کد خبر 418637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.