چهره‌های ادبی و هنری که قربانی کرونا شدند

یکی از آسیب هایی که ویروس کرونا برای بشریت به ارمغان آورده است، گرفتن جان افرادی است که برای ارتقای احساسات در بشریت خدمت کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با شیوع بیماری کرونا افراد بسیاری جان خود را از دست دادند و افراد بسیاری نیز هم اینک با آن درگیر هستند اما در این میان برخی از نوابغ و مشاهیر عرصه ادبیات، موسیقی و هنر نیز قرار داشتند که  در گذشت هر کدام، ضربه بزرگی به فرهنگ و هنر جهان محسوب می شود. در ادامه بیشتر با آن ها آشنا خواهیم شد:

یکی از افرادی که این بیماری جان وی را گرفت حامد جلالی کاشانی، فعال حوزه مستند سازی بود. وی درسال ۱۳۶۷ متولد شده بود و کارگردانی چند ویدیو کلیپ برای حامد زمانی را به عهده داشته و جزو تیم تحقیقات مستند " ایکسونامی" بود. وی بر اثر مشکلات حاد ریوی ناشی از کرونا در ۳۱ سالگی از دنیا رفت.

فریبرز رئیس دانا نویسنده، استاد اقتصاد دانشگاه تهران و عضو کانون نویسندگان ایران بود که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در سن ۷۱ سالگی درگذشت. وی که متولد ۲۹ دی ۱۳۲۳ بود نویسنده بیش از ۱۵ کتاب در موضوعات و مسائل اقتصادی و سیاسی بود و علاوه بر پژوهش و تدریس رشته اقتصاد فعالیت های اجتماعی مطبوعاتی و ادبی نیز داشت.

علی بهزاد نویسنده و روزنامه نگار پیشکسوتی بود که در اثر ابتلا به کوید ۱۹ درگذشت. وی در روزنامه " کیهان"، "آزاد" و "ایران ویچ" سابقه قعالیت داشت؛ همچنین دوکتاب" پیشگامان صنعت غذا" و" صد سال عشق" را نیز به رشته تحریر در آورد.

کیومرث درمبخش نویسنده و فیلمنامه نویس ایرانی مقیم پاریس نیز به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد. وی به دلیل بیماری به بیمارستان مراجعه کرده و در آنجا به کرونا مبتلا می شود و در سن ۷۴ سالگی زندگی را وداع می گوید. درمبخش ساخت فیلم " بوف کور+ زندگی و مرگ صادق هدایت" و مستند های درباره طبیعت را در کارنامه کاری خود دارد.

ادمان آیوازیان نقاش و معمار ارمنی نیز به دلیل ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. آثار او در مساجد، کلیسا ها، موزه ها و بسیاری از اماکن عمومی  نگهداری می شوند. ادمان شرکت در بیش از ۴۰ نمایشگاه را در کارنامه خود دارد. نقاشی های وی را می توان در محل شرکت نورثروپ در لس آنجلس، موزه سن لاتزارو در ونیز، موزه آرام خاچاطوریان در ایروان ، موزه مانوکیان در تهران، گالری ملی ایروان و موزه دریایی در کورن وال بریتانیا مشاهده کرد.

 نویسنده پست مدرن بلژیکی، مارسل مورو نیز بر اثر ابتلا به ویروس کرونا و در بیمارستانی در شهر بویینی فرانسه درگذشت. او را یکی از بزرگترین و درعین حال کم شناخته ترین نویسندگان بلژیکی  دانسته اند. مورو در ۱۹۳۳ در بوسو بلژیک متولد شد. وی در مسیر کاری خود با آلبرکامو مصاحبه داشته است همچنین نویسنده بیش از شصت اثر ادبی بود که از جمله آن ها می توان به " درفش کف"، آواز ناگهانی"، زمین آلوده مردان" و "کوینتس" که مورد تحسین سیمون دوبوارنیز قرار گرفت اشاره کرد.

ژانک کای، دیگر قربانی این ویروس بود. وی کارگردانی چینی است که طبق گزارش روزنامه گاردین نشریه چینی Caixin در ۱۴ فوریه و پس از ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد.

ترنس مک نالی  در سن ۸۱ سالگی بر اثر ابتلا به ویروس کویید ۱۹ جان خود را از دست داد. مک نالی از سرشناس ترین نمایش نامه نویسان معاصر، فیلم نامه نویس و نویسنده اهل ایالت متحده آمریکا بود که موفق به دریافت چهار جایزه تونی شده بود. نمایشنامه "کلاس پیشرفته" به ترجمه نسیبه فضل اللهی و "بوتیچلی" به ترجمه بهرنگ رجبی؛ از وی به زبان فارسی موجود هستند.

پاتریشیا باسورث نیز به دلیل عفونت ریوی ناشی از کرونا  و در سن ۸۶ سالگی درگذشت. وی زندگی نامه چندین ستاره هالیوودی را به رشته تحریر درآورده است که از جمله آن ها می توان به مارلون براندو، مونگومری کلیفت، جین فوندا و دایان آربوس اشاره کرد. وی علاوه بر این به بازیگری، ویراستاری و کار در نیویورک تایمز و مجله نیویورک نیز اشتغال داشت.

مارک بلوم بازیگر تئاتر و سینمای آمریکایی نیز در اثر ابتلا به کرونا در ۶۹ سالگی جان خود را از دست داد. وی متولد نیوجرسی بوده و کار خود را در تئاتر آغاز کرد و سپس در سینما و تلویزیون نیز نقش هایی را ایفا کرد. از جمله فیلم های نام آشنایی که بلوم در آن ایفای نقش کرد می توان به " ۱۲ مرد خشمگین" اشاره کرد.

اندرو جک  مربی و هنر پیشه بریتانیایی نیز در ۷۶ سالگی و به علت ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داد. وی  در مجموعه فیلم های "جنگ ستارگان" به ایفای نقش پرداخته بود. از دیگر فیلم هایی که وی در آن نقش ایفا کرده بود می توان به " ارباب حلقه ها" اشاره کرد. همسر این بازیگر گفته بود او هیچ دردی نداشته است و در کمال آرامش دنیا را ترک کرده است.

لوچیا بوزه از ستارگان سینمای ۱۹۵۰ و۱۹۶۰ اروپا و متولد شده در میلان نیز به کوید ۱۹ مبتلا و در سن ۸۹سالگی درگذشت. وی در اصل به دلیل ابتلا به ذات الریه بستری بود اما آنچه باعث مرگ وی شد ورود ویروس کوید ۱۹ به بدنش بود. از جمله فیلم هایی که وی در آن ها نقش ایفا کرده است می توان به " زیر درختان زیتون صلحی وجود ندارد" و "مرگ یک دوچرخه سوار" اشاره کرد.

آلن گارفیلد متولد ۱۹۳۲و هنر پیشه آمریکایی نیز از دیگر قربانیان ویروس کرونا است. گارفیلد به دلیل بازی در فیلم کارگردانانی چون وودی آلن، فرانسیس فورد کاپولا، رابرت آلتمن، و ویم وندرس توانسته بود شناخته و سرشناس شود. از جمله آثار او می توان  به " پلیس بورلی هیلز۲"، "تولد بهترین دوستم" و "مجستیک" اشاره کرد.

والاس رونی از نوازندگان معروف آمریکایی نیز جان خود را بر اثر بیماری کرونا از دست داد. رونی متولد فیلادلفیا بود و در سن ۵۹ سالگی از دنیا رفت. او برای آلبوم "بزرگداشت مایلس" توانست جایزه گرمی را از آن خود کند.

آدام شلزینگر نیز خواننده، ترانه سرا و نوازنده بیس، گیتار و کیبورد اهل آمریکا است که کرونا به او اجازه نداد بیش از ۵۲ سال عمر کند. او توانسته بود سه بار جایزه امی را از آن خود کند و برای جوایز اسکار، گلدن کلوب و تونی نیز نامزد شود.

امانوئل ان جوکی معروف به دی بانگو یکی دیگر از قربانیان این ویروس در دنیای هنر است، دی بانگو موسیقیدان اهل آفریقا و از نوازندگان بزرگ ساکسوفون بود. وزیر فرهنگ فرانسه گفته بود با درگذشت او جهان موسیقی یکی از افسانه های خود را از دست داد. دی بانگو سبک موسیقی جاز، فانک و موسیقی سنتی کامرون را توسعه داد همچنین نامزد جایزه یونسکو برای صلح در سال ۲۰۰۴ نیز بود چراکه اقداماتی برای مقابله با گرسنگی در جهان، آزادی نلسون ماندلا و آزادی بیان انجام داده بود. دی بانگو دریافت جایزه لژیون دونور را نیز در کارنامه خود داشت.

کد خبر 418581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.