۱۲ آوریل؛ روز جهانی فضانوری و اکتشافات کیهانی

امروز ۲۴ فروردین ۹۹ برابر با دوازدهم آوریل سال ۲۰۲۰ میلادی، روزی است که به یاد نخستین سفر فضایی بشر به کیهان گرامی داشته می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ۵۹ سال پیش از این، در تاریخ ۱۲ آوریل سال ۱۹۶۱، بشر توانست فراتر از تمامی محدودیت‌های موجود، مرز زمین و فضا را بشکند و برای نخستین بار راهی کیهان شود. این اقدام تاریخی و تحسین‌برانگیز که توسط "یوری الکسایویچ گاگارین"، فضانورد شوروی انجام شد، توانست با هموار کردن مسیر آغاز اکتشافات فضایی و گشودن باب ارسال فضانورد به کیهان، به آرزوی دیرینه بشر برای پیمودن مرزهای فضا و کشف دنیای بیرون از جو زمین تحقق بخشد.

گاگارین در این روز با دور زدن زمین در مدت ۱۰۸ دقیقه توسط فضاپیمای "واستوک" و بازگشت سالم به زمین، آغازگر عصری جدید به‌ عنوان عصر سفرهای فضایی شد. یک سال بعد شوروی این روز را به مناسبت سالروز نخستین حضور بشر در فضا، تعطیل رسمی اعلام کرد و در سال ۱۹۶۸ روز دوازدهم آوریل در سراسر جهان شهرت و اهمیت یافت. پس از آن در سال ۱۹۹۸ پانزده کشور دیگر به‌منظور ایجاد همکاری‌ها و مشارکت‌های فراملیتی برای تحقق اهداف والای بشریت و نیز ایجاد روحیه همدلی و اتحاد برای نجات زمین، تصمیم به ایجاد یک ایستگاه فضایی بین‌المللی مشترک گرفتند.

هرچند گاگارین، به‌ عنوان نخستین فضانورد تاریخ و آغازگر پیمایش‌های فضایی نتوانست شاهد جهانی شدن این واقعه عظیم باشد و در ۲۷ مارس ۱۹۶۸ درحالی‌که تنها ۳۴ سال سن داشت، در اثر یک سانحه هوایی و با مرگی پر ابهام، زندگی را بدرود گفت اما سرانجام در هفتم آوریل سال ۲۰۱۱، مجمع عمومی سازمان ملل متحد این روز را به‌عنوان روز نخستین سفر انسان به فضا به رسمیت شناخت و آن را "روز جهانی فضانوردی و اکتشافات کیهانی" نامگذاری کرد.

هدف از این اقدام آگاهی‌بخشی اهمیت علم و اکتشافات فضایی برای توسعه فن‌آوری و رشد دانش بشر و نیز تکریم اولین روزی بود که بشر توانست فراتر از مرزهای هوایی زمین پرواز کند. مجمع عمومی در این تاریخ اعتقاد عمیق خود را نسبت به ارجعیت تامین منافع همگانی بشر نسبت به هر نکته دیگر ابراز کرد که از طریق ترویج و گسترش استفاده از فضاهای بیرونی زمین برای تحقق اهداف صلح‌آمیز محقق می‌شود و ادامه یافتن تلاش‌ها برای افزایش مزایای حاصل از این دستاوردها در راستای منفعت کل بشریت ضروری است.

امروزه پرواز به فضا از مرز داستان و خیال به سمت تحقیقات علمی باعث پیشرفت‌های نظامی و ارتقایتجارت و گردشگری پیش رفته است، اما هنوز هم ۱۲ آوریل به‌ عنوان آغازگر دوره جدیدی از آزادی بشر شناخته می‌شود که در آن انسان جایگاه خود در جهان را بهتر شناخت و توانست با غلبه بر فضای محدود زمینی، به عظمت ناشناخته کیهان و مرزهای گسترده فضای بی‌پایان سفر کند؛ این سفر نه تنها یک روز مقدس در گذشته که یک نگاه باز و گسترده برای کل بشریت را در آینده به ارمغان آورد.

کد خبر 418417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.