۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
شگفتی های سیاره ناهید

ناهید، دومین سیاره منظومه خورشیدی است که بین زمین و عطارد قرار دارد و شباهت‌ها و تفاوت‌های زیادی با سیاره زمین دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پرنورترین جرم آسمانی پس از ماه و خورشید، سیاره ناهید یا زهره است. معادل لاتین نام زهره، "ونوس" است که به معنای الهه زیبایی و عشق است؛ این سیاره به دلیل شباهت زیاد با زمین از نظر اندازه و وزن، معمولا با عنوان دوقلوی زمین نیز شناخته می‌شود. همچنین، سیاره زهره دقیقا همانند کره زمین دارای یک سطح خاکی بوده و شرایط آب و هوایی این دو سیاره بسیار شبیه یکدیگر است.

سیاره زهره و زمین دارای تفاوت‌هایی نیز هستند. برای مثال سن زمین حدود ۱۰۰ میلیون سال است، اما سن سیاره زهره چند برابر سیاره زمین و تقریبا ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون سال تخمین زده شده است. علاوه بر این، از آنجایی که زهره، دومین سیاره منظومه شمسی است، نور خورشید پس از حدود تقریبا شش دقیقه به آن می‌رسد، در حالی که نور آن پس از حدود هشت دقیقه به کره زمین می‌رسد؛ به همین دلیل سیاره زهره بسیار گرم‌تر از کره زمین است. دمای سیاره زهره به ۴۶۲ درجه سانتی گراد نیز می‌رسد؛ دمایی که نقطه ذوب فلز سرب است.

سیاره‌های زیادی در منظومه خورشیدی دارای قمر هستند، اما سیاره زهره همانند عطارد هیچ قمری ندارد، اما این سیاره بیش از هر سیاره دیگر دارای آتشفشان است. اخترشناسان تاکنون تقریبا هزار و ۶۰۰ آتشفشان بزرگ روی این سیاره شناسایی کرده‌اند. علاوه بر این تعداد، آتشفشان‌های کوچک بسیاری نیز در آن وجود دارد. نکته جالب دیگر در مورد سیاره زهره این است که روزهایی طولانی دارد. روز به دوره زمانی گفته می‌شود که یک سیاره، یک دور کامل به دور محور خود می‌چرخد؛ در مورد زمین این روند ۲۴ ساعت طول می‌کشد، اما یک روز سیاره زهره برابر با ۱۱۷ روز کره زمین است.

ستاره‌شناسان در ابتدا معتقد بودند که زهره سیاره‌ای خشک و بدون آب است، اما بررسی‌های جدید نشان داده است قسمت‌هایی از این سیاره دارای آب بوده و حتی اقیانوسی کم عمق در این سیاره وجود دارد. موضوع جالب توجه دیگر در مورد سیاره زهره این است که شدت تراکم ابرها در آن بسیار زیاد است. با وجود این که دانشمندان هنوز پاسخ این که آیا زندگی روی این سیاره امکان‌پذیر است را نیافته‌اند، اما به نظر می‌رسد به دلیل دمای زیاد و فشار جوی بسیار بالا، هیچ موجود زنده‌ای قادر به زندگی روی سیاره زهره نیست.

کد خبر 418328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.