۲۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
امید برای احیای نسل تاپیرها

آبگیری ۸۷ درصدی جازموریان، مجروح شدن محیط بانان شوشتر در اثر حمله صیادان با چاقو، امید برای احیای تاپیرها، مرگ مشکوک چند گونه پرنده در باغ وحش ارم و تعطیلی دستگاه‌های دولتی کرمان به دلیل آلودگی هوا عناوین بسته خبری محیط زیست ایمنا در بیست و دومین روز بهار است که در ادامه می خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فعالان محیط زیستی در ریو دوژانیرو برزیل تصاویری از یک نوزاد تاپیر تازه متولد شده با مادرش منتشر کرده‌اند. آنها مدتهاست که منتظر ثبت چنین لحظه‌ای بودند.

به نوشته یورونیوز تولد این نوزاد نتیجه یک پروژه بازتولید است که دو سال پیش شروع شد. جنسیت این نوزاد هنوز مشخص نیست. دوره آبستنی تاپیرها ۱۳ ماه طول می‌کشد. تاپیر نوعی پستاندار شبیه خوک است و پوزه ای کوتاه دارد. تاپیرها اغلب ساکن جنگل‌های آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی و آسیای جنوب شرقی هستند.

دسامبر سال ۲۰۱۷ پس از ۵ سال برنامه‌ریزی سه تاپیر از یک مرکز پرورش حیوانات در ایالت مینا ژرایس به اینجا آورده شدند.

این تاپیرها در جنگل رها شدند. آنها با قلاده‌هایی که از طریق ماهواره قابل کنترل بود، رصد می‌شدند.

گروه دوم تاپیرها نیز سال ۲۰۱۹ از باغ‌وحش ریو دوژانیرو به گواپیکوا آورده‌ شدند. گواپیکوا یک منطقه حفاظت شده است.
زیست‌شناسان مسئول این پروژه بیست دوربین در اطراف این منطقه حفاظتی قرار داده‌اند.

فعالان محیط زیستی همچنین اواخر سال جاری منتظر یک زاد و ولد دیگر هستند.

تاپیرها را به عنوان «باغبانان جنگل» می‌شناسند چرا که آنها اغلب بذرها را در اطراف جنگل‌ها پخش می‌کنند.

آبگیری ۸۷ درصدی تالاب جازموریان

مرجان شاکری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: آبگیری ۸۷ درصد تالاب اتفاق افتاده و تقریبا بستر قدیمی و قسمت های عمیق این تالاب به صورت بی سابقه ای پر از آب شده است.

 وی ادامه داد: تالاب جازموریان، تالابی فصلی است به این معنی که وجود آب در ایام خشکسالی در آن نمی تواند تداوم داشته باشد؛ از سوی دیگر اتفاق خوبی که رخ داده این است که با توجه به بارندگی ها پوشش گیاهی منطقه تقویت می شود و پدیده ریزگردها به صورت نسبی کاهش پیدا می کند؛ چرا که تمام غبار ریزی مربوط به خود تالاب نیست و بخشی از آن مربوط به حوزه آبریزی است.

شکایت محیط زیست از یک شرکت نفتی در استان بوشهر برای آلودگی دریا

اداره کل محیط زیست استان بوشهر از یک شرکت نفتی در استان به دلیل ورود فاضلاب نفتی به دریا در محاکم قضایی شکایت کرده است .

فرهاد قلی نژاد مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در این خصوص گفت : ورود هر گونه فاضلاب اعم از فاضلابهای شهری و صنعتی به دریا ، تالابها و رودخانه ها بدون تصفیه ممنوع است و موجب آلودگی محیط زیست و خسارت به اکوسیستم و آبزیان می شود.

متصدی واحد آلاینده در ورامین به ۱۰ ماه حبس محکوم شد

سرپرست اداره حفاظت عزیز عبدل زاده درتشریح جزئیات جزئیات این خبر گفت: در پی شکایت اداره محیط زیست شهرستان ورامین علیه متصدی یک واحد ریخته‌گری که با فعالیت آلاینده خود موجب آلودگی هوای منطقه و مزاحمت برای واحدهای صنعتی مجاور شده بود، مرجع قضایی رسیدگی کننده به این شکایت پس از بررسی پرونده و مستندات ارائه شده با صدور حکمی، این فرد را به تحمل ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم کرد.

مرگ چند گونه پرنده در باغ وحش ارم

مهرداد کتال محسنی، معاون فنی حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به مرگ چند قطعه پرنده در باغ وحش ارم تهران اظهار کرد: طی چند وقت گذشته یک قطعه غاز، یک بهله عقاب طلایی و یک قطعه قرقاول ماده سفید در باغ وحش ارم تلف شدند.

او با اشاره به اینکه علت تلفات این گونه از حیوانات بیماری خاصی نبوده است، بیان کرد: علت مرگ این گونه ها در باغ وحش ارم توسط کارشناسان و دامپزشکان محیط زیست در حال بررسی است.

تحویل ۳ قلاده توله روباه به محیط زیست در غرب تهران

در شهرستان بهارستان سه قلاده توله روباه سرگردان ازسوی آتش نشانی به محیط زیست تحویل داده شد و در فیروزکوه هم یک پرستوی دریایی به دامن طبیعت بازگشت.

شیدا اکار رییس اداره محیط زیست شهرستان بهارستان گفت: روز گذشته ماموران آتش نشانی گلستان پس از زنده گیری و نجات سه قلاده توله روباه سرگردان، این حیوانات را به این اداره تحویل دادند.

وی افزود: با توجه به کوچک و ضعیف بودن این توله ها و عدم قابلیت محافظت از خود، امکان رهاسازی آن ها در طبیعت میسر نبوده و این گونه ها جهت انجام اقدامات کنترلی و نگهداری به کلینیک حیات وحش پارک پردیسان منتقل شدند.

لاشه مرغ های تلف شده در شهرستان سقز دفن بهداشتی شدند

تعدادی لاشه تلف شده مرغ که به صورت غیر مجاز در محور سقز – دیواندره رها شده بود توسط ماموران اجرایی اداره محیط زیست شهرستان سقز به صورت بهداشتی دفن شدند.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست کردستان: رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سقز گفت: یگان حفاظت منطقه حفاظت شده عبدالرزاق شهرستان سقز در جریان گشت و کنترل به تعداد زیادی لاشه رها شده مرغ  در مجاورت رودخانه "سنته " روبرو شدند و با هماهنگی های صورت گرفته و حفر چاله مناسب، این لاشه ها را به صورت اصولی، دفن کردند.

آلودگی هوا با منشاء ریزگردها برای همه گروه‌های سنی ناسالم اعلام شد.

شاکری در این خصوص خاطر نشان کرد که: با توجه به ورود توده گرد و غبار به شهر های شمالی استان کرمان و حسب اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست مبنی بر آلودگی ۲۸ برابری حد مجاز ذرات معلق در هوا و پیش بینی اداره کل هوا شناسی بر پایداری این توده، براساس تصمیم کارگروه استانی آلایندگی هوا و به منظور حفظ سلامت شهروندان، فعالیت کلیه دستگاههای اجرایی و موسسات دولتی در شهرستان کرمان به استثناء مراکز نظامی وانتظامی وبهداشتی ودرمانی و امدادی برای چهارشنبه تعطیل اعلام شد.

محیط‌بانان شوشتر با ضربات چاقوی صیادان متخلف به‌شدت مجروح شدند

بامداد سه‌شنبه ۱۹ فروردین نیروهای یگان محیط زیست استان خوزستان و اداره شهرستان شوشتر عملیاتی را به‌منظور برخورد با گروهی از صیادان غیرمجاز که به‌وسیله موتور برق نسبت به صید آبزیان در رودخانه کارون اقدام می‌کردند ترتیب دادند.
در جریان این عملیات که در نیمه‌های شب انجام شد، صیادان متخلف توسط نیروهای محیط زیست غافلگیر و دو نفر از آنان دستگیر شدند.

در این بین عده‌ای از متخلفان که فرار کرده بودند به‌همراه تعداد زیادی از ارازل و اوباش روستایی که در مجاورت محل وقوع جرم بود به صحنه بازگشته و به منظور رهایی همدستان خود و پس‌گرفتن مدارک جرم با چاقو و چماق به ماموران حمله ور شده آنها را به شدت مجروح کردند. با رسیدن نیروهای کمکی و شلیک چندین تیر هوایی متخلفان از محل متواری شدند.

محیط‌بانان علی‌رغم مجروح شدن دو متهم دستگیر شده به‌همراه آثار جرم شامل دستگاه شوک الکتریکی، دو باطری و تعداد زیادی ماهی صید شده را به ارازل و اوباش رها نکرده و به کلانتری تحویل دادند.

سایر متهمین با دستور دادستان شوشتر تحت تعقیب قرار گرفتند.

صید ماهی با استفاده از شوک الکتریکی یکی از روش‌های غیرقانونی و غیر اخلاقی صید به شمار می‌رود چراکه جریان برق علاوه بر صید نامحدود و غیر انتخابی ماهیان موجب فلج شدن و مرگ بسیاری از آبزیان ازجمله لاک‌پشت‌ها، خرچنگ‌ها، قورباغه‌ها، بچه ماهی‌ها و غیره نیز می‌شود.

این روش علاوه بر خود صیادان برای سایر افرادی که با آب رودخانه در تماس هستند نیز بسیار خطرناک است.

کد خبر 418113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.