۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
سینوزیت و راه‌ های درمان آن

سینوزیت به معنای التهاب سینوس‌ها است که معمولا در اثر عفونت‌های ویروسی، باکتریایی یا قارچی در افراد به وجود می‌آید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سینوس‌ها بخش‌های تو خالی در جمجمه هستند که توسط هوا پر شده‌ و در پیشانی، استخوان بینی، گونه‌ها و زیر چشم‌ها قرار دارند. سینوس‌های سالم از هوا پر شده، میزان مشخصی از موکوس درون آن‌ها وجود دارد و هیچ نوع باکتری یا میکروب در آن‌ها مشاهده نمی‌شود. اگر سینوس‌ها دچار التهاب و عفونت شوند، سینوزیت رخ می‌دهد. سینوزیت معمولا دارای دو نوع سینوزیت حاد و سینوزیت مزمن است؛ سینوزیت حاد به دنبال یک بیماری عفونی مانند سرماخوردگی رخ می‌دهد و با تب و درد شدید همراه است. زمانی که علائم سینوزیت بیش از سه ماه به طول بیانجامد، سینوزیت مزمن رخ می‌دهد.

علائم سینوزیت چیست؟

علائم سینوزیت معمولا شامل تب، سردرد، درد زیر چشم، دندان درد، آبریزش بینی، گلودرد، مشکل تنفسی، بوی بد دهان، از دست دادن حس بویایی، سرفه، بی‌اشتهایی به خصوص هنگام صبح، خستگی و کسالت می‌شود. اگر فردی این علائم را به مدت کوتاهی داشته باشد، به سینوزیت حاد مبتلا شده و در صورتی که این نشانه‌ها بیش از سه ماه طول بکشد، فرد دچار سینوزیت مزمن شده است. موضوع قابل توجه اینکه تنها باکتری‌ها، عامل بروز این بیماری و علائم این بیماری نیستند، بلکه آناتومی سینوس‌ها، آلرژی و حساسیت‌ها، پولیپ‌ها، مشکلات سیستم ایمنی بدن و بیماری‌های دندانی از دیگر عوامل به وجود آوردنده آن محسوب می‌شود.

روش های تشخیص سینوزیت

مهمترین راه تشخیص سینوزیت، معاینه بیمار است. اما به منظور تشخیص قطعی بیماری از روش‌های دیگری مانند سی تی اسکن و MRI سینوس‌ها استفاده می‌شود. آندوسکوپی نیز زمانی انجام می‌شود که سینوزیت فرد با دارو درمان نشده و او کاندیدای عمل جراحی است. روش‌های دیگر برای تشخیص سینوزیت شامل آزمایشات حساسیت، آزمایش خون برای  تشخیصHIV یا سایر مشکلات ضعف سیستم ایمنی، تست عملکرد اجسام مژگانی و سیتولوژی بینی می‌شود.

روش‌ های درمان سیتولوژی چیست؟

معمولا مصرف آنتی‌بیوتیک در موارد سینوزیت حاد نیاز نیست، زیرا اغلب این عفونت‌ها به صورت خود به خود از بین می‌رود، اما در صورتی که فرد علائمی مانند گرفتگی بینی، آبریزش بینی، سردرد، ورم چشم، تب یا سرفه را به مدت بیش از یک هفته تجربه کرده و این علائم بهبود پیدا نیافت، ممکن است به درمان آنتی‌بیوتیک نیاز داشته باشد. علاوه بر این، ممکن است آنتی هیستامین‌ها، داروهای ضد درد (OTC)، اسپری‌های بینی ضد انعقاد و استروئیدهای استنشاقی برای درمان سینوزیت موثر واقع شود. زمانی که فرد به سینوزیت مزمن مبتلا شود و با گذشت زمان بهبود پیدا نکند، عمل جراحی، بهترین راه حل است.

پیشگیری از سینوزیت

چندین روش برای پیشگیری از سینوزیت وجود دارد؛ به عنوان مثال افراد باید از کشیدن سیگار خودداری کنند، زیرا دود سیگار باعث تحریک و تورم بیشتر غشای مخاطی در بینی و سینوس‌ها می‌شود. همچنین توصیه می‌شود افراد از تنفس هوای خشک دوری کنند، بهتر است آن‌ها در منزل یا محیط کار خود از دستگاه بخار ساز استفاده کنند تا رطوبت هوا افزایش یابد. درمان گرفتگی بینی ناشی از سرماخوردگی یا آلرژی از دیگر راه‌های پیشگیری از سینوزیت است و مانع گسترش عفونت به سینوس‌ها می‌شود. اگر فرد دچار آلرژی است، باید از محرک‌های آلرژی زا دوری کند. همچنین افراد باید از تماس با کسانی که سرما خورده‌ یا دارای سایر عفونت‌های ویروسی هستند، خودداری کرده و به مقدار زیاد میوه، سبزیجات و آب مصرف کنند.

کد خبر 418014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.