کناره‌گیری مجلس از راس امور

تعطیلی خانه ملت در روزهای حساس کشور  و آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه ۲۰ فروردین‌ماه_ است

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کناره‌گیری مجلس از راس امور» به بررسی تعطیلی خانه ملت در روزهای حساس کشور پرداخت و نوشت: پس از حدود ۴۰ روز تعطیلی پارلمان روز گذشته نمایندگان مجلس در غیاب علی لاریجانی، به ریاست مسعود پزشکیان کار خود را آغاز کردند. این جلسه در حالی آغاز شد که بیش از دو سوم از نمایندگان در مجلس حضور داشتند. این نخستین جلسه مجلس پس از شیوع بیماری کرونا بود که با حضور نمایندگان تشکیل شده است.

مجلس در همان ابتدا با حاشیه‌هایی شروع شد. مسعود پزشکیان در جلسه علنی دیروز خطاب به حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت:«آقای امیری! به دولت بگویید در جلسه امروز حضور پیدا کند، خیلی بد است که ساعت نزدیک ۱۰ است و هنوز آقای نوبخت در جلسه حضور پیدا نکرده‌اند.» پزشکیان تأکید کرد: «قرار بود در جلسه امروز وزرا حضور پیدا کنند، اما ساعت هم‌ اکنون ۹:۳۰ صبح است، اما دولت مردان هنوز در جلسه حضور پیدا نکرده‌اند. خیابان‌ها هم خلوت است. گویا دولت مسئله حضور در مجلس را جدی نگرفته است؛ این رفتار دولت به هیچ وجه درست نیست.»

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس نسبت به عدم حضور وزرای بهداشت، کشور و رئیس سازمان برنامه در جلسه علنی دیروز معترض بوده و مقابل محل هیئت رئیسه تجمع کرده و اعتراض خود را بیان کردند، اما نایب رئیس مجلس در واکنش به انتقادات وکلای ملت از آنها خواست به صندلی‌های خود بازگشته و بنشینند.

ششم اسفندماه ۹۸ با آشکار شدن رقم ابتلا به کرونا در صحن بهارستان، نشست مجلس به حد نصاب نرسید و آن‌ طور که قاسم میرزایی‌ نیکو به همشهری گفته بود وقتی اعلام کردند ۲۳نفر از۱۰۰ نماینده کرونا دارند جلسه بعدی به نصاب نرسید و پس از آن تعطیل شد. اما حاشیه‌های تعطیلی مجلس در این مدت کم نبوده است. پس از آنکه مجلس در جریان تصویب بودجه سال ۹۹ به بهانه شیوع کرونا کنار زده شد و در ادامه نیز به همین دلیل تعطیل شد، برخی از نمایندگان به این وضع اعتراض کرده‌اند.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دولت هشدارهای کرونایی را جدی نمی‌گیرد» به بررسی آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور پرداخت و نوشت: «مرغ دولت یک پا دارد» و با وجود همه هشدارها و اظهار نظرهای کارشناسان و مسئولان وزارت بهداشت که در چند روز گذشته سعی دارند ابعاد واقعی شیوع ویروس کووید-۱۹ در کشور را به گوش رئیس‌جمهور برسانند و روحانی را از این تصمیم منصرف نمایند، اما قرار است فعالیت‌های ادارات و اصناف از ۲۳ فروردین در شهرستان‌ها و در پایتخت از ۳۰ فروردین آغاز شود و طرح فاصله‌گذاری هوشمند جایگزین فاصله‌گذاری اجتماعی می‌شود. روز گذشته نمایندگان مجلس نیز طرح سه‌ فوریتی را که از سوی تعدادی از نمایندگان برای تعطیلی یک‌ ماهه کشور در پی بحران کرونا ارائه شده بود، با رای مخالف از دستور کار خارج کردند و تنها امید مخالفان اجرای «طرح فاصله‌گذاری هوشمند» نیز نا امید شد. این در حالی است که بسیاری از مردم روز هاست که قرنطینه خانگی را فراموش کرده‌اند و ازدحام آنها در خیابان‌ها و اتوبوس‌ها بیانگر این واقعیت است که تمایلی به تعطیلی کشور ندارند. آمار روزانه ابتلا به کرونا نیز در یک ماه گذشته تغییری نداشته و از دوشنبه (۱۸ فروردین) تا سه شنبه (۱۹ فروردین) ۲۰۸۹ بیمار جدید شناسایی شد و مجموع بیماران شناسایی شده بر اثر این بیماری به ۶۲۵۸۹ مورد رسید. در این مدت ۱۳۳ نفر جان خود را از دست دادند و مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری در کشور به ۳۸۷۲ نفر رسید. تا اکنون ۲۷۰۳۹ نفر از بیماران بهبود یافته و از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و ۳۹۸۷ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ماموریت غیرممکن فاصله‌گذاری اجتماعی! » به بررسی تصویب پروتکل‌های جدید مقابله با شیوع کرونا، پرداخت و نوشت: یک روز پس از اتمام تعطیلات نوروزی و بازگشایی دوباره برخی کسب و کارها به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا، تصاویری از متروها و اتوبوس‌های مملو از جمعیت و خیابان‌های پرترافیک در رسانه‌های ایران منتشر شد. تصاویری که ناقض مفهوم «فاصله‌گذاری اجتماعی» بود؛ مفهومی برساخته از مسئولان در مبارزه با کرونا و جایگزینی برای مفهوم «قرنطینه»، تنها مفهومی که تا پیش از این به عنوان تنها راه مبارزه با کروناویروس در جهان شناخته شده بود. فاصله‌گذاری اجتماعی اما خیلی زود به طرحی با همین عنوان منتهی شد. این طرح از هشتم فروردین ماه ۹۹ اجرا شد، سه مرحله را پشت سر گذاشت و بنا بر آخرین اخبار از وزارت کشور تا ۳۰ فروردین ادامه خواهد داشت. با این حال اما گشایش دوباره کسب‌ و کارها که به حذف فاصله اجتماعی و در مقابل، تشکیل دوباره اجتماعات عمومی در کشور منجر شده از سوی بسیاری از نهادها از جمله آنهایی که با حمل و نقل عمومی در ارتباط است، مردود اعلام شده است. 

مدام تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر و دست به دست می‌شود که در‏پی قیاس آنچه در ایران و آنچه در بیرون از مرزهای ایران برای اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی و کمک به قطع زنجیره انتقال کرونا انجام شده، دارد. گاهی تصویر یک اتوبوس بی‌آرتی مملو از جمعیت در تهران که حتی عده‌ای ماسک به صورت ندارند و درهای اتوبوس به خاطر ازدیاد جمعیت بسته نشده، در کنار تصویری از واگن مترویی در ژاپن با تعداد محدودی مسافر که نحوه نشستن آنها بر صندلی‌ها توسط متولیان امر با خط‌کشی‌هایی در کف واگن مشخص شده، منتشر می‌شود. گاهی هم این قیاس با انتشار تصاویری از خیابان‌های خالی از جمعیت ایتالیا در کنار خیابان‌های پرترافیک تهران به نمایش در می‌آید. گاهی هم کاربران شبکه‌های اجتماعی مفهوم فاصله‌گذاری اجتماعی را با قیاس فاصله میان مسافران متروی تهران با فاصله میان اعضای هیئت دولت در جلسه ستاد ملی کرونا به چالش می‌کشند. 

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قطب‌نمای بازار مسکن ۹۹» نوشت: سه پرسش اصلی همه فعالان بازار ملک درباره «اوضاع اقتصاد مسکن ۹۹» در یک نظرسنجی از ۲۰ کارشناس مطلع این بازار مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این نظرسنجی با لحاظ آنکه شرایط اقتصادی و اجتماعی زیر سایه سنگین کرونا قرار دارد و آینده بازارها به همین دلیل چندان قابل پیش‌بینی نیست، «نگاه و برآورد احتمالی کارشناسان اقتصاد مسکن» منعکس شده است. نتایج به‌دست‌آمده از مجموعه پاسخ‌ها و کامنت‌های شرکت‌کنندگان در نظرسنجی نشان می‌دهد رکود سال گذشته بازار مسکن، امسال نیز ادامه پیدا می‌کند؛ اما تفاوت‌هایی بین رکود معاملات خرید آپارتمان و رکود ساخت‌وساز وجود دارد. برداشت غالب کارشناسان درباره سمت و سوی قیمت مسکن به‌عنوان مهم‌ترین سوال ملکی جامعه فعال در این بازار نیز آن است که میزان افزایش قیمت‌ آپارتمان در پایتخت در سال جدید کمتر از سال گذشته خواهد بود. از بین گزینه‌های تورمی، بیشترین احتمال کاهش قیمت واقعی آپارتمان است. کرونا در فصل بهار معاملات مسکن را به‌شدت کاهش می‌دهد و همین می‌تواند باعث رشد نسبی خرید و فروش‌ها در نیمه دوم سال شود. کارشناسان نیز توصیه‌هایی خطاب به فعالان ساختمانی و سیاست‌گذار ارائه و پنج عامل کلیدی به همراه یک عامل احتمالی را در جهت‌ دهی به بازار معرفی کرده‌اند.

کد خبر 417909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.