آبگیری تالاب هامون گرد و غبار سیستان را التیام می‌بخشد

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: حذف مداخلات فیزیکی، شناسایی کانون های بحران گرد و غبار و ایجاد کانال های انحرافی بر آبگیری مطلوب تر تالاب بین المللی هامون در سال جاری موثر بوده و این تالاب وضعیت بسیار مناسبی در مقایسه با سال گذشته دارد.

وحید پورمردان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به آخرین وضعیت تالاب بین المللی هامون، اظهار کرد: این تالاب با توجه به بارش ها و ورود آب از شمال سیستان در حال آبگیری است و امسال وضعیت بسیار خوبی به نسبت سال های قبل در این تالاب بین المللی شاهد هستیم. 
وی با اشاره به پیش بینی های هواشناسی مبنی بر تداوم  بارندگی در بالادست تالاب، افزود: نزولات جوی سبب ادامه یافتن آبگیری ها و ورود آب به تالاب است از این رو انتظار داریم هامون امسال وضعیت بهتری در مقایسه با سال گذشته داشته باشد. 
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با بیان اینکه خشکسالی های پیاپی در دو دهه گذشته گریبانگیر تالاب هامون شده است، ادامه داد: کارشناسان ما سال گذشته با شناسایی کانون های بحرانی گرد و غبار در منطقه، ایجاد کانال های انحرافی به سمت این کانون ها و همچنین حذف دایکها و زهکش ها توانستند آب را به مناطقی از تالاب برسانند تا گرد و غبار کنترل شود. 
 پورمردان خاطرنشان کرد:  بارش در سال آبی گذشته ۴۰ درصد از تالاب را پوشش داد از این رو امسال نیز عملیات لایروبی مسیل ها و کانال های انحرافی به کانون های گرد و غبار را در حوضه آبریز تالاب ادامه دادیم زیرا از قبل بارش های مطلوبی برای این حوضه پیش بینی شده بود.
شناسایی سه کانون بحرانی گرد و غبار در هامون
وی با اشاره به عملیات پخش سیلاب در تالاب در سال گذشته، گفت: افزایش حجم ورودی آب به تالاب و همچنین کاهش نفوذپذیری در بستر سبب پخش بیشتر سیلاب در سطح تالاب خواهد شد و این رخداد خوبی برای کنترل گرد و غبار است زیرا در کنار اقدامات حفاظتی هر قدر زیر سطح تالاب آبرسانی شود پوشش گیاهی احیا و بستر تثبیت می شود.
پورمردان گفت: بخشی از تالاب های هامون پوزک و هامون صابری  در ایران به عنوان کانون اصلی گرد و غبار شناسایی شده است که سال گذشته نیز آبگیری نشد با وجود این امیدواریم با این حجم آب امسال  آنجا نیز آبگیری شود. 
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان اظهار کرد: با رصد بالادست متوجه شدیم سدهای کشور افغانستان نیز آبگیری شده و در صورت تداوم بارش ها، سرریز آنها به حوضه آبریز هامون وارد می شود. 
وی ابراز امیدواری کرد: امسال با توجه به بارش ها تالابهای هامون پوزک، هامون صابری و هامون هیرمند نیز پس از ۲۰ سال آبگیری شوند زیرا این سه کانون اصلی گرد و غبار آن مناطق شناخته شده اند و بارندگی ها نویدبخش روزهای غبار آلود کمتری در سال جاری برای سیستان است. 
به گزارش خبرنگار  ایمنا،  دریاچه و تالاب بین‌المللی هامون سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه خزر و دریاچه ارومیه، هفتمین تالاب بین‌المللی جهان و یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در ایران است. تالاب بین المللی هامون ۱۳ میلیارد مترمکعب گنجایش دارد که در ۲۰ سال گذشته حتی حداقل نیاز آبی این تالاب نیز تامین نشده است. رودخانه هیرمند شریان اصلی ورود به هامون محسوب می شود. تا سال ۱۳۵۱ سهم ایران از رودخانه هیرمند ۵۰ درصد بود و پس از آن کاهش یافت.

وسعت دریاچه و تالاب هامون در زمان پرآبی پنج‌ هزار و ۶۶۰ کیلومتر مربع است که از این مقدار سه هزار و ۸۲۰ کیلومتر مربع متعلق به ایران و بقیه حدود ۳۳ درصد تالاب هامون متعلق به افغانستان است. 

با این اوصاف، دریاچه هامون وابسته به رودخانه هیرمند است و این وابستگی باعث شده تا هرگونه نوسانات در میزان آب آن، مشکلاتی را برای کل سیستم به وجود آورد.

تالاب بین المللی هامون از دو مسیر تغذیه می شود یکی از مسیر جنوب شرقی منطقه سیستان و رودخانه هیرمند و دیگری از شمال منطقه سمت فراهرود آبگیری می شود. حقابه سالانه این تالاب ۸۲۰ میلیون متر مکعب است. 
کد خبر 417883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.