آغاز موج دوم شیوع کرونا در کره جنوبی

اگرچه مردم در سراسر دنیا به کره جنوبی به عنوان یک کشور موفق در مهار ویروس کرونا نگاه می‌کنند، با این حال کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که موج دوم گسترش کووید-۱۹ در این کشور در راه است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مقامات رسمی کره جنوبی پس از شیوع ویروس کرونا در این کشور به سرعت اقدامات پیشگیرانه و مهار را در پیش گرفتند و با هموار کردن زودهنگام نمودار شیوع باعث شگفتی مردم در سراسر جهان شدند. با این حال، بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که با بازگشت زندگی مردم به حالت عادی احتمالا موج دوم گسترش ویروس در این کشور به زودی اتفاق افتد.

پس از مهار شیوع ویروس کرونا دو رویکرد متفاوت در کره جنوبی شکل گرفت؛ در بخش‌هایی از این کشور مردم به زندگی عادی قبل از ظهور کووید-۱۹ بازگشته‌اند، رستوران‌ها و کافه‌ها فعالیت خود را از سر گرفته است، خیابان‌ها بسیار شلوغ‌تر از قبل شده است، برخی از مردم تجهیزات ایمنی استفاده می‌کنند و این در حالی است که گروهی از مردم بدون هیچ توجهی، بدون ماسک و دستکش در خیابان‌ها می‌گردند. در رویکردی دیگر، مقامات رسمی کشور چشم به نموداری بسته‌اند که این روزها حالت هموار خود را از دست داده است و به تدریج حالت صعودی به خود می‌گیرد.

دولت برای مهار موج جدید سیوع ویروس کرونا اقدامات سختگیرانه قبلی را از سر گرفته است، انجام آزمایشات در بین مردم دوباره رایج شده است، آغاز سال تحصیلی جدید به تاخیر افتاده است اما بیش از ۸۳ درصد از مدارس غیر دولتی و مراکز آموزشی خصوصی کلاس‌های خود را تشکیل داده اند.

دسته‌های محلی و مهاجر

اولین موج شیوع ویروس کرونا در کره جنوبی در اواسط ماه فوریه اتفاق افتاد که بیمار صفر آن در یکی از کلیساهای کلانشهر دئگو بیماری خود را به عابدان آنجا منتقل کرد و سپس در مدت زمانی بسیار کوتاه بیش از شش هزار نفر از مردم به کووید-۱۹ مبتلا شدند. پس از آن، دولت به سرعت اقدامات غیردارویی بر مردم اعمال کرد و از آن‌ها خواست از تجهیزات ایمنی نظیر ماسک و دستکش استفاده کنند و هنگام ملاقات یکدیگر از دست دادن یا هر گونه تماس فیزیکی بپرهیزند. پس از اعمال این مقررات، تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در این کشور به طور چشمگیری کاهش یافت و از ۹۰۹ نفر در اواخر فوریه به ۶۴ نفر در اواسط مارس رسید. با این حال، گزارشات حاکی است که در چند روز اخیر نمودار ابتلا به کووید-۱۹ در کره جنوبی حالت هموار خود را از دست داده است و رو به بالا رفته است.

اخیرا بیمارستانی در دئگو، منشأ شیوع ویروس کرونا در کره جنوبی، دسته دیگری از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ را پذیرش کرده است؛ حدود ۶۲ نفر در یک روز به این بیمارستان برای انجام تست کرونا مراجعه کردند و نتیجه آزمایش تمام آن‌ها مثبت بود. تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در کلیساهای کشور نیز حاکی از ظهور موج جدید شیوع ویروس در کره جنوبی است به طوری که یکی از کلیساها از مثبت شدن آزمایش ۳۳ نفر در یک روز خبر داد. این آمار نشان می‌دهد که کووید-۱۹ در کشور مهار نشده است اما با سرعت پایین در کره جنوبی در حال گسترش است.

از سوی دیگر، دسته‌ای از مسافرانی که به تازگی از ایالات متحده آمریکا و اروپا برگشته بودند نیز نمودار شیوع کووید-۱۹ در کشور کره را به سمت بالا هدایت کردند. در چند روز اخیر نتایج آزمایشات ۵۱۸ نفر از مسافران خارجی مثبت شده است.

ارزیابی دوباره واقعیات

کره جنوبی و سایر کشورهای جهان تا چه زمانی می‌تواند در تنهایی خود دوام بیاورد و با کشورهای همسایه ارتباط نداشته باشد؟

تا کنون حدود هفت میلیون نفر در آمریکا، تنها در یک هفته، فرم دریافت بیمه بیکاری پر کرده‌اند که این بیانگر آسیب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا بر تمام جوانب زندگی انسان است. مقامات رسمی کره جنوبی شعار "فاصله بیشتر" را در بین مردم ترویج می‌دهند تا از این طریق مانع از تماس افراد و در نتیجه گسترش کووید-۱۹ شوند اما آیا این شعار می‌تواند سبک زندگی مردم این کشور و حتی سراسر دنیا را برای همیشه تغییر دهد؟ آیا کشورها به تنهایی از عهده تمام امور خود برمی‌آید یا اینکه نیاز است باز هم مانند قبل پیوند بین آن‌ها محکم شود؟

می‌توان به گونه‌ای دیگر مشکل گسترش ویروس کرونا را حل کرد؛ به عنوان مثال، به جای این‌که تمام دانش‌آموزان یک کلاس در ساعت مشخصی در کلاس خود حضور داشته باشند و در یک ساعت معین به خانه‌هایشان بروند، بهتر است برنامه بهتری برای حضور آن‌ها طراحی کرد؛ مثلا، بخشی از دروس را به صورت آنلاین به آن‌ها آموزش داد و برای بخش دیگر که حضورشان در کلاس لازم است، دانش‌آموزان کلاس را به تعداد مشخصی تقسیم کرد تا همگی با هم در کلاس حضور نداشته باشند. یا مثلا بهتر است مسئولان مدارس صندلی‌ها و نیمکت‌ها را به صورت یک در میان بچینند تا فاصله مناسب دانش‌آموزان از یکدیگر رعایت شود.

کد خبر 417852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.