۵۰ درصد تماس‌های خط مشاوره بهزیستی مربوط به کرونا است

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور گفت: ۵۰ درصد تماس‌ها با ۱۴۸۰ خط مشاوره بهزیستی مربوط به کرونا است و مردم موارد مختلفی مانند ترس از مرگ را با مشاوران متخصص این خط درمیان می‌گذارند.

به گزارش ایمنا، به نقل از سازمان بهزیستی کشور، بهزاد وحیدنیا اظهار کرد: شرایط خاص کرونا موجب شده تا روزانه چهار هزار تماس با صدای مشاور بهزیستی کشور گرفته  شود که ۶۳ درصد تماس گیرندگان زن و ۷۲ درصد متاهل و ۲۸ درصد آنان مجرد هستند، همچنین ۴۲.۸ درصد آنان شاغل و ۵۲ درصد بیکار هستند.

وی افزود: بیشترین تماس ها با صدای مشاور بهزیستی به شماره ۱۴۸۰ از استان‌های تهران و فارس و کمترین تماس‌ها از استان‌های یزد و خراسان جنوبی است.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور گفت: اغلب تماس گیرندگان نگران هستند که خود یا خانواده شان به کرونا مبتلا شوند؛ علاو بر این ترس از مرگ نیز از مواردی است که مطرح می شود.

وحیدنیا افزود: کنش‌های مربوط به سوگ، ناامیدی و افسردگی و اختلافات زناشویی از دیگر مواردی است که با سامانه ۱۴۸۰ درمیان گذاشته می شود و اغلب تماس گیرندگان به آینده خوشبین نیستند.

وی تصریح کرد: ۲۵ درصد تماس گیرندگان ها با صدای مشاور بهزیستی به شماره ۱۴۸۰، سابقه بیماری زمینه‌ای داشتند و ۸۳ درصد تماس گیرندگان یا خود یا خانواده شان جزو گروه‌های پرخطر از جمله گروه‌های دارای بیماری های زمینه‌ای و سالمندان بوده‌اند.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور یادآور شد: علاوه بر خدمات مشاوره‌ای تلفنی، در برخی استان‌ها، گروه‌ها در مراکز سلامت روان محلی اقدام به توزیع بسته‌های آموزشی سلامت روان می‌کنند.

افزایش تماس‌های مرتبط با خانواده لزوما به معنای افزایش اختلافات حاد نیست

وی گفت: علاوه بر تاثیر اطلاع رسانی عمومی خطوط و تعریف خدمت مشاوره‌های کرونا که تقاضای خدمت بیشتری را ایجاد می‌کند، در وجهی توجه به مسائل خانواده را نشان می‌دهد و تلاش در خدمت گیری جهت کاهش مشکلات و بهبود کیفیت زندگی را می‌تواند شامل شود.

وحیدنیا افزود: همچنین در نظر داشته باشیم شرایط ایمن دریافت خدمت در حال حاضر غیرحضوری است و این به این معناست که احتمالا بسیاری از خدماتی که به صورت حضوری ارائه می‌شد اکنون از درگاه خدمات مشاوره تلفنی دریافت می‌شود.

وی ادامه داد: حضور بیشتر همه اعضای خانواده فرصتی برای طرح مسائلی که تا کنون کمتر مورد توجه بوده و اساسا افزایش تعاملات داخل خانواده به شرط تقویت مهارت‌های ارتباطی می‌تواند فضای مفاهمه بیشتری را ایجاد کند.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور ادامه داد: وجود تنش‌های ناشی از شیوع کرونا، دلواپسی بابت سلامت خانواده و انتظارات متقابل در رعایت موارد پیشگیرانه، کاهش ارتباطات اجتماعی، رکود و توقف برخی از مشاغل و بروز مشکلات اقتصادی و نگرانی از آینده، نحوه مدیریت برنامه های فردی و شیوه تعامل با اعضای پر خطر مانند سالمندان، می‌تواند از مصادیق تماس‌ها باشد.

کد خبر 417835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.