۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
تدلیس و فریب در ازدواج چیست؟  

امروزه توجه صرف به ابعاد مادی زندگی و غفلت از ارزش‌های اخلاقی و مصالح خانوادگی و نادیده گرفتن نیازهای عاطفی بین اجزای خانواده زمینه‌ساز بروز اختلافات و گسسته شدن بنیان برخی از خانواده‌هاست و این در حالی است که خانواده نقش مهمی در سعادتمندی افراد و جوامع دارد.

به گزارش ایمنا، به نقل از معاونت فرهنگی قوه قضائیه، امروزه توجه صرف به ابعاد مادی زندگی و غفلت از ارزش‌های اخلاقی و مصالح خانوادگی و نادیده گرفتن نیازهای عاطفی بین اجزای خانواده زمینه ساز بروز اختلافات و گسسته شدن بنیان برخی از خانواده‌هاست.

این در حالی است که خانواده نقش مهمی در سعادتمندی افراد و جوامع دارد، لذا باید در تحکیم بنیان‌های آن بسیار کوشید، در این عرصه در آموزه‌های دینی نیز همچون سایر ابعاد زندگی هم به نیازهای مادی و هم به نیازهای معنوی توجه شده است، به علاوه صرف نظر از اینکه شناخت متکی بر عقلانیت را در برمی‌گیرد، بعد عاطفی و رفتاری را نیز پوشش می‌دهد.

این آموزه‌ها شیوه‌های متعالی و حیات بخشی را ارائه می‌دهد و بر عواملی چون وجود ایمان و تقوا، عشق و محبت، وفاداری، اعتماد متقابل، صبر و شکیبایی، مدیریت صحیح، اخلاق نیکو، شناخت حقوق و وظایف برای همه اعضای خانواده تأکید دارد.

تعریف تدلیس و فریب در ازدواج چیست؟

در صورتی که هر یک از زوجین قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات عالیه، تمکن مالی، موقعیت اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد فریب دهد و عقد بر مبنای هر یک از آنها واقع شود، به آن تدلیس گویند.

موارد تدلیس و فریب با چه شاخص‌هایی تعیین می‌شود؟

معیار واهی بودن موارد اعلامی طرفین نیز عرف است یعنی هر آنچه که در عرف به عنوان امر واهی بوده و طرف واجد آن نباشد مشمول قانون می‌شود. بطور مثال چنانچه شخصی قبلاً ازدواج کرده، ولی با شناسنامه المثنی خود را مجرد یا دوشیزه جلوه دهد یعنی با سکوت خود موجبات عدم اطلاع طرف دیگر را از این امر باعث گردد، نیز مصداق تدلیس در نکاح است.

در صورت فسخ، زن استحقاق دریافت مهریه و هزینه‌های زندگی را دارد؟

هر گاه در عقد نکاح قبل از نزدیکی به جهتی فسخ شود زن حق مهر ندارد مگر در صورتی که موجب فسخ عنن (عیب ناباروری از جانب مرد) باشد که در این صورت با وجود فسخ نکاح، زن مستحق نصف مهر است، البته در موردی که فسخ بعد از نزدیکی انجام شود، استحقاق زن در مطالبه مهر منتفی نیست، اما در مورد نفقه تا زمانی که نکاح فسخ نشده، مرد همچنان مکلف به پرداخت نفقه است.

طریق اعلام فسخ و مراحل قانونی آن چگونه است؟

متقاضی بدواً می‌تواند از طریق اظهارنامه رسمی اعلام فسخ نماید. سپس جهت انحلال نکاح باید دادخواستی به دادگاه تقدیم کند و دلایل خود را مبنی بر داشتن حق فسخ و اعمال آن ابراز کند، دادگاه پس از رسیدگی به پرونده، اگر دلایل خواهان را موجه تشخیص دهد، حکم به تأیید فسخ نکاح خواهد کرد. بعد از طی این مرحله متقاضی به دفاتر رسمی جهت ثبت آن در شناسنامه خود، مراجعه خواهد کرد و نیاز به اجرای صیغه طلاق ندارد.

آیا در فسخ ازدواج مجازات هم تعیین شده است؟

بلی، قانون مجازات اسلامی نیز فریب در ازدواج را جرم محسوب و برای فریب دهنده مجازات حبس از شش ماه تا دو سال در نظر گرفته است.

کد خبر 417608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    0 0
    آیا اگر دختر بعد از عقد مشکلی با ازدواج قبلی داماد نداشت باشد پدر ایشان میتواند جداگانه شکایت تدلیس بکند