فعالیت‌های کتابخوانی و کتابخانه‌ها در فضای مجازی ادامه دارد

علیرضا مختارپور گفت: با وجود تعطیلی کتابخانه های عمومی که بر اساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با شیوع کرونا تا ۲۲ فروردین تداوم دارد، اما فعالیت های کتابخوانی و کتابخانه ها تعطیل نشده است و در حال حاضر ما برنامه هایمان را از طریق فضای مجازی دنبال می کنیم.

به گزارش ایمنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور روز گذشته ۱۵ فروردین ماه در گفت و گو با بخش خبری رادیو فرهنگ ضمن تشریح اقدامات نهاد در روزهای تعطیلی کتابخانه‌ها گفت: با توجه به شرایطی که به دلیل بروز و شیوع کرونا در کشور رخ داد، مراکز فرهنگی از جمله کتابخانه های عمومی که نیازمند تجمع بودند، از اوایل اسفندماه سال گذشته به دستور ستاد ملی کرونا تعطیل شد. چراکه کتابخانه های عمومی هم مرکز تجمع هستند و هم مبادله کتاب می‌تواند در انتقال این ویروس مؤثر باشد.

وی افزود: با وجود تعطیلی کتابخانه های عمومی که بر اساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا تا ۲۲ فروردین نیز ادامه پیدا کرده است، اما فعالیت‌های کتابخوانی و کتابخانه ها تعطیل نشده است.

دبیرکل نهاد با تشریح برنامه‌های برگزار شده توسط نهاد و تعامل با اعضا در فضای مجازی تصریح کرد: در حال حاضر ما برنامه‌هایمان را از طریق فضای مجازی دنبال می‌کنیم؛ از جمله دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی که هر ساله با همکاری بنیاد فرهنگی هنری بین المللی امام رضا علیه‌السلام و فعالیت نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار می‌شود. این جشنواره بزرگترین مسابقه کتابخوانی کشور از نظر میزان مشارکت کننده است که سال گذشته بیش از ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در آن شرکت کردند.

مختارپور تاکید کرد: دهمین دوره این جشنواره در حال برگزاری است و ما با همکاری ناشران توانستیم نسخه‌های الکترونیکی کتاب‌های این مسابقه را در فضای مجازی بارگذاری کنیم و این مسابقه در حال برگزاری است.

گفتنی است دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی، جشنواره مرور نویسی ویژه کتابداران و کارکنان کتابخانه‌های عمومی کشور با محوریت کتاب «چگونه مرور کتاب بنویسیم؟»، معرفی کتاب توسط کتابداران، مسابقه نقاشی «کرونا را شکست می دهیم» ویژه کودکان، پویش «هر کتابدار یک کتابخوان»، پویش ملی «هر خانه یک کتابخانه» و پویش و مسابقه‌های مختلف کتابخوانی که توسط ادارات کل استانی نهاد و با ظرفیت‌های موجود در استان‌ها برگزار می‌شود. از جمله این پویش‌ها می‌توان به پویش خانواده کتابخوان و «در خانه می‌مانیم، کتاب می‌خوانیم، کرونا را شکست می دهیم» در استان خراسان رضوی، «تهدید کرونا، فرصت کتابخوانی» در استان البرز، مرحله دوم مسابقه کتابخوان مجازی «مرا بخوان» و پویش خانه بمانیم، کتاب بخوانیم در کتابخانه های عمومی استان فارس و برگزاری محفل ادبی فیض توسط اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران با حضور شاعران برجسته و نام آور کشور در فضای مجازی اشاره کرد.

لازم به ذکر است دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با همکاری بنیاد فرهنگی هنری بین المللی امام رضا علیه‌السلام و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی و مطالعه کتاب‌های مرتبط با سیره پاک ائمه معصومین علیهم السلام، به‌ویژه حضرت امام رضا علیه‌السلام و افزوده شدن منابع مرتبط با سیره حضرت امام هادی علیه‌السلام به عنوان بخش ویژه دهمین دوره، همزمان با ایام فرخنده دهه کرامت، برگزار می‌شود.

کد خبر 417509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.