چرا طرح فاصله گذاری اجتماعی باید ادامه پیدا کند؟

ستاد ملی مقابله با شیوع ویروس کرونا در هفتم فروردین ماه طرحی مبتنی بر لزوم رعایت اصول جدید بهداشتی با نام طرح فاصله گذاری اجتماعی را لازم‌الاجرا تا تاریخ ۲۰ فروردین ماه ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمیته‌های متعددی برای اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی فعال شدند که عبارتند از: کمیته‌ای جهت کنترل وضعیت ورود و خروج خودروها در مبادی ورودی تهران، کمیته حمل و نقل درون شهری، کمیته اصناف جهت کنترل تعطیلی مشاغل و واحدهای صنفی، کمیته فضای سبز و تفرجگاه‌ها جهت جلوگیری از تجمع افراد در بوستان‌ها و کمیته اطلاع رسانی؛ در این طرح آمده که برخی مشاغل از الزامات این طرح مستثنی هستند مانند: داروخانه‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، پمپ بنزین‌ها، دفاتر پیشخوان، ثبت اسناد رسمی، پلیس +١٠ و همچنین بانک‌ها، صرافی‌ها و هتل‌ها.

یکی از محدودیت‌های مهم طرح فاصله گذاری اجتماعی کنترل برای کاهش تردد خودروها در ورودی‌ها و داخل شهرها در این بازه زمانی است، اما با نزدیک شدن به موعد پایانی اجرای این طرح، برخی کارشناسان حوزه درمان و سلامت کشور تاکید بر تمدید این محدودیت‌ها در سطح کشور دارند؛ از جمله این افراد، عبدالکریم حسین زاده، نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی است که روز گذشته با توجه به تداوم شیوع ویروس کرونا در کشور و به منظور قطع زنجیره انتقال، خبر از طرح سه فوریتی نمایندگان برای قرنطینه کامل کشور داد. حال باید دید مجلس نیمه تعطیل کشور راهکاری برای ادامه طرح فاصله گذاری اجتماعی و التیام بحران این ویروس می‌یابد.

طرح رعایت فاصله گذاری اجتماعی در صورت ضرورت باید ادامه پیدا کند

حسینعلی شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این باره اظهار کرد: ای کاش طرح رعایت فاصله گذاری اجتماعی چندین هفته زود تر اجرایی می‌شد. وزرای قبلی و کارشناسان بهداشت و درمان بارها پیرامون طرح رعایت فاصله گذاری اجتماعی به ستاد ملی کرونا تذکرات لازم را دادند اما آغاز این طرح حتی با تأخیر نیز می‌تواند شیوع بیماری کرونا در کشور را کنترل کند.

وی افزود: امید است با اجرای طرح رعایت فاصله گذاری اجتماعی، موج بازگشت سفرهای نوروزی مشکلی در روند کنترل شیوع این بیماری ایجاد نکند. در حال حاضر زمان اجرای این محدودیت‌ها تا ۲۰ فروردین ماه اعلام شده و بعد از این موعد نیز باید آمارها بررسی شود و در صورت ضرورت محدودیت‌ها ادامه پیدا کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دستگاه‌هایی را که وظیفه خدمت رسانی به مردم دارند نمی‌توان به صورت کامل تعطیل کرد. بازگشایی بانک‌ها نیز باید به صورتی باشد که نیاز ضروری مردم برطرف شود، اما بسیاری از ادارات باید کامل تعطیل می‌شد. در این باره دولت اصرار بر بازگشایی برخی ادارات با یک سوم کارمندان داشت اما در این صورت نیز امکان پیاده‌سازی کامل طرح در خانه ماندن غیر ممکن می‌شود.

شهریاری تاکید کرد: پایان شیوع کرونا و امکان درمان این بیماری قابل پیش بینی نیست، از همین رو بهتر است رئیس جمهور در مسائل مبارزه با شیوع کرونا به توصیه‌ها و پیشنهادات کارشناسان و متخصصان حوزه سلامت توجه کند.

اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی تا قرنطینه شهرها

حیدرعلی عابدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است: اگر این طرح در روزهای پایانی اسفند ۹۸ با شدت اجرا می‌شد می‌توانست در کنترل این بیماری راهگشا باشد.

وی گفت: اگر از این طرح به عنوان محدودیت‌های ترددی نامبرده می‌شد مطلوب‌تر بود؛ متأسفانه برای جلوگیری از تردد و رعایت فاصله گذاری بسیار دیر اقدام شده و باید مسئولان زودتر دست بکار می‌شدند؛ زیرا نبود محدودیت در ترددهای بین شهری و مسافرت‌های نوروزی باعث تأخیر در شکست این بیماری شد.

وی افزود: در حال حاضر در ورودی و خروجی شهرها محدودیت‌هایی لحاظ شده اما باید درون شهرها نیز این محدودیت‌ها ایجاد می‌شد. باید مبحث تعطیلی مراکز غیر ضروری جدی گرفته شود. پیشنهاد می‌کنم اکیپ‌های آموزشی در سطح شهر به ارائه آموزش‌های بهداشتی و رعایت موازین بهداشتی بپردازند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ممکن است برخی تدابیر به لحاظ فشارهای اجتماعی نتیجه را عکس کند و همچنین در بعد اقتصادی نیز می‌تواند مشکلات متعددی را در زمینه معیشت و اقتصاد مردم ایجاد کند؛ از همین رو باید تمامی جوانب و پیشنهادات در نظر گرفته شود. متأسفانه اطلاعات غلطی به شخص رئیس جمهور پیرامون وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور می‌رسد که بر موضعگیری او تأثیرگذار است.

عابدی خاطرنشان کرد: به نظر من محدودیت‌های ترددی که در ستاد ملی مبارزه با شیوع کرونا به تصویب رسید، باید از اوایل اسفند ماه اجرایی شده و به محض شناسایی بیماری کرونا در کشور طرح جامعی ارائه می‌شد؛ در حال حاضر طرح رعایت فاصله گذاری اجتماعی باید مرحله به مرحله به سمت قرنطینه شهرها حرکت کند. اگر این محدودیت‌ها شدیدتر شده و به نوعی شهرها قرنطینه شود، در بحث کنترل شیوع این بیماری قطعاً پیشرفت خواهیم کرد.

رعایت فاصله گذاری اجتماعی تنها راه جلوگیری از شیوع کرونا است

بشیر خالقی، عضو کمیسیون بهداشت درمان مجلس شورای اسلامی نیز می‌گوید: درحال حاضر هیچ درمان و واکسنی برای این بیماری وجود ندارد و تنها با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه خانگی می‌توان از گسترش بیماری جلوگیری کرد.

وی گفت: چین با توجه به جمعیت میلیونی شهر ووهان آن را قرنطینه کامل کرد و توانست شیوع کرونا را در کشور خود کنترل کند.

وی افزود: کشورهای ایتالیا و اسپانیا در وضعیت بحرانی قرار دارند و تا به امروز نتوانسته اند شیب صعودی ابتلاء به بیماری کرونا در کشورهای خود را کنترل کنند. آمریکا نیز که در رفع مسائل سیاسی و اقتصادی پیشرو بود نتوانست این بیماری را درون کشور خود کنترل کند.

گزارش از: سیدابوالفضل مدنی-خبرنگار سیاسی ایمنا

کد خبر 417462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.