بخش‌های مختلف سینما چقدر از لغو اکران ضرر دیدند؟

با شیوع ویروس کرونا و بسته شدن سینماها، اکران‌های نوروزی که درآمد سرشاری دارند لغو شدند و خانواده سینما ضرر بسیاری متحمل شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همواره پس از جشنواره فیلم فجر و در نزدیکی عید نوروز سینماگران روزهای پر مناقشه‌ای می‌گذارندند. در این ایام جنجال‌ها و سر و صداها بر سر اکران نوروزی بالا می‌رود و تهیه کنندگان بسیاری خواهان اکران فیلم‌های خود در عید نوروز هستند، زیرا مخاطبان بیش از هر زمان دیگری به تماشا فیلم‌ها می‌نشینند.

در فاصله بین جشنواره فیلم فجر و شیوع کرونا در سال گذشته هم این مناقشات سینمایی برای اکران عید نوروز ۹۹ ادامه داشت و در نهایت فیلم‌های"پسر کشی"، "شنای پروانه"، "لامینور"، "لاله"، "بازیوو"، "زن‌ها فرشته اند" و "خوب، بد، جلف ۲" برای اکران تعطیلات نوروزی انتخاب شدند.

با این حال در ۲۸ بهمن‌ماه دو مورد ابتلای قطعی به بیماری کووید ۱۹ در شهر قم تأیید شد و به صورت رسمی سرایت ویروس کرونا به کشور تایید شد. بدین ترتیب از هفته اول اسفندماه اقدامت کنترلی پیشگیری از شیوع این ویروس که قدرت انتقال بالایی دارد آغاز شد و بدین ترتیب هر گونه محل تجمع از جمله سینماها تعطیل اعلام شد.

در آن زمان شاید قدرت انتقال این ویروس و عمق مشکلات ناشی از آن درک نشده بود. از همین رو تعطیلی سینماها باعث اعتراض برخی تهیه کنندگان شد، حتی برخی پیشنهاد دادند که با رعایت فاصله بین تماشاگران سینماها باز شوند. اما با گذشت هر روز بر حجم مشکلات فاجعه کرونا افزوده شد و کار به تعطیلی گسترده تمامی مشاغل و تعطیل شدن فیلم‌برداری پروژه‌های تلویزیون و سینما نیز رسید.

در سال گذشته هفت فیلم اکران نوروزی در دو هفته تعطیلات سال نو حدود ۳۵ میلیارد تومان فروش داشتند. از این رقم سهم فیلم از فروش در اکران نوروز ۹۸ بدین شرح است: "رحمان ۱۴۰۰" حدود ۱۷ میلیارد / "متری شیش و نیم" ۱۱ میلیارد و نیم / "چهار انگشت" حدود ۵ میلیارد / "زندانی‌ها" ۲ میلیارد / "ژن خوک" یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون / "پیشونی سفید" یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون / "غلامرضا تختی" ۷۲۲ میلیون تومان.

بدین ترتیب بخش‌های مختلف سینما از تهیه کنندگان تا صاحبان سینما و چرخه اکران حدود ۳۵ میلیارد تومان گردش مالی در عید نوروز ۹۸ را تجربه کرد. در عید سال ۱۳۹۷ نیز فیلم‌ها فروشی ۲۱ و نیم میلیاردی داشتند که با توجه به افزایش ۲۰ درصدی بلیط سینما این رقم در تعطیلات نوروزی سال گذشته افزایش یافت.

در سال ۱۳۹۹ هم قرار بود که بلیط سینماها گران شوند و حتی قیمت پیشنهادی شورای صنفی نمایش به وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان مرجع اصلی سیاست گذاری ارسال شد، اما تعطیلی سینماها در پی شیوع کرونا باعث شد که هنوز قیمت بلیط سینماها در سال ۱۳۹۹ اعلام نشود. اما اگر عدد تقریبی ۱۵ درصد را برای افزایش قیمت بلیط در نظر بگیریم، رقم فروش اکران فیلم‌های نوروزی حدود ۴۰ میلیارد تومان می‌شد.

فرمول پخش فیلم و درآمد حاصل از آن در ایران یکی از مسائل و مشکلات همیشگی سینما بوده است. بنا بر اعلام تهیه کننده‌های مختلف سهم صاحب فیلم ۴۰ درصد، سهم سینمادار ۵۰ درصد، سهم پخش کننده فیلم ۷ درصد و عوارض مختلف هم سه درصد است. با در نظر گرفتن این عدد سینماها تقریباً ۲۰ میلیارد تومان از شیوع ویروس کرونا و لغو اکران‌ها ضرر دیدند.

همچنین تهیه کنندگان فیلم‌های متقاضی اکران یکی از بهترین زمان‌ها برای فروش فیلم خود را از دست دادند و دیگر در سال جاری این فرصت پیش نخواهد آمد تا مهم‌ترین بخش هنری ایران یعنی دنیای تصویر ضرر بسیار زیادی را که محتمل شده است جبران کند.

کد خبر 417445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.