نیازمند می تواند به سطح بالای فوتبال برسد/ دروازه بان زمرد بزرگ یک تاج است

مربی دروازه‌بان های تیم امید سپاهان گفت: دروازه‌بانی ماجرایی جدا از فوتبال دارد، یک دروازه‌بان نیاز دارد با او صحبت شود تا روحیه خود را از دست ندهد، دائم تحت فشار نباشد، اگر مرتکب اشتباهی شد کسی به او چیزی نگوید تا سر تمرین مربی به او یاد آوری کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ناصر نویدنیا از سال ۱۳۵۵ فوتبال خود را به صورت حرفه‌ای از جوانان سپاهان آغاز می‌کند و با وجود جنگ و زمان بی اهمیتی به ورزش، فوتبال را ادامه می‌دهد تا سال ۱۳۷۰ که از این رشته خداحافظی می‌کند.

وی پس از ۱۰ سال دوری از فوتبال به پیشنهاد باشگاه سپاهان کلاس‌های مربیگری را پشت سر می‌گذارد و هدایت دروازه‌بان های تیم امید سپاهان را در اختیار می‌گیرد. نویدنیا اعتقاد دارد یک دروازه‌بان خوب نیاز به قد بلند، چابکی و شجاعت دارد، خبرنگار ایمنا گفت و گویی با این مربی انجام داده که در ادامه می‌خوانیم:

فوتبال را از کجا شروع کردید؟

سال ۵۵ وارد تیم فوتبال جوانان سپاهان شدم و بازی حرفه‌ای را از این تیم شروع کردم، در جام تخت جمشید هم ذخیره اکبر مالکی بودم. بازی من ادامه داشت تا انقلاب، بعد از آن به مدت دو سال به تیم تام پیوستم، باز به سپاهان بازگشتم و در سال ۱۳۷۰ در این تیم از فوتبال خداحافظی کردم.

بعد از خداحافظی از فوتبال به چه کاری مشغول شدید؟

۱۰ سال از فوتبال دور بودم، بعد از آن با پیشنهاد باشگاه سپاهان کلاس‌های مربیگری را پشت سر گذاشتم، باید بگویم که فیفا قانونی گذاشته مبنی بر اینکه مربی دروازه‌بان حتماً باید در زمان بازی خود در این پست قرار گرفته باشد. در حال حاضر ۱۵ سال است که با تیم‌های امید سپاهان کار می‌کنم.

دروازه‌بانی در زمان شما چگونه بود؟

امکاناتی که در حال حاضر وجود دارد در دوره ما وجود نداشت، برای مثال یک جفت دستکش روسی داشتیم که کیفیت خوبی نداشت و باید یکسال از آن نگهداری می‌کردیم، اما الان برای هر نوع آب و هوا دستکشی مخصوص و خوب آمده است، در زمان ما زمین‌ها خاکی بود و به خاطر شیرجه‌هایی که می‌زدیم دائم پاهای ما زخم می‌شد.

در سال ۱۳۵۰ تست گیری و استعداد یابی برای شخصی که می‌خواست وارد فوتبال شود وجود داشت؟

در آن زمان آکادمی و استعداد یابی نبود و تنها مربیان بازی یک بازیکن را می‌دیدند و نظر می‌دادند که این شخص می‌تواند بازی کند یا خیر. در حال حاضر استعداد یابی وجود دارد و بازیکن برای رسیدن به درجه‌های بالا باید مراحلی را پشت سر بگذارد.

یک دروازه‌بان برای موفق شدن باید چه کارهایی انجام دهد؟

یکی از فاکتورهای دروازه‌بانی قد بلند است، در دنیا بیشتر دروازه‌بان ها قدی بالای ۱/۸۰ دارند. همچنین یک دروازه‌بان خوب باید شجاع و بی باک باشد تا در دروازه عملکرد خوبی داشته باشد.

مبلغ قرار دادهای زمان شما چگونه بود؟

اوج کار ما در زمان جنگ بود؛ به همین خاطر کسی به ورزش اهمیتی نمی‌داد. به یاد دارم زمانی که می‌خواستیم به جبهه برویم، شهید غازی به ما گفت شما نمی‌خواهد به جبهه بیایید، بروید و ورزش خود را ادامه دهید تا دشمنان پیش خودشان بگویند با وجود جنگ باشگاه‌های ورزشی ایران فعالیت خود را ادامه می‌دهند، به این شکل باعث تضعیف روحیه دشمن می‌شوید.

در سال ۱۳۵۰ وضعیت فوتبال در اصفهان چگونه بود؟

اصفهان یکی از قطب‌های فوتبال در ایران بوده و هست که تماشاگران پرشوری دارد. این تیم همیشه در بازی مقابل استقلال و پرسپولیس امتیاز گیری کرده و عملکرد خوبی داشته است.

نظر شما در رابطه با پیام نیازمند چیست؟

نیازمند دروازه‌بان خوب و جوانی است که همه ویژگی‌های یک دروازه‌بان موفق را دارد و می‌تواند به سطح‌های بالاتری از فوتبال برسد.

ورود مربی‌های خارجی برای عملکرد دروازه‌بان های ایرانی چقدر تأثیر گذار است؟

علم مربیان خارجی بیشتر است و اگر در در دوران بازی خود درون دروازه قرار گرفته باشند، می‌توانند به گلر های ایرانی کمک کنند. دروازه‌بانی ماجرایی جدا از فوتبال دارد، یک دروازه‌بان نیاز دارد با او صحبت شود تا روحیه خود را از دست ندهد، دائم تحت فشار نباشد، اگر مرتکب اشتباهی شد کسی به او چیزی نگوید تا سر تمرین مربی به او یاد آوری کند.

یک دروازه‌بان تا چه میزان در روند نتیجه گیری تیم تأثیر دارد؟

نود درصد تیم دروازه‌بان است، یکی از مربیان می‌گفت تاجی را تصور کنید که زمرد بزرگی روی آن است و به چشم می‌آید، این زمرد در یک تیم فوتبال دروازه‌بان است که می‌تواند با عملکردی خوب تیم خود را نجات دهد.

به عنوان مربی دروازه‌بان برای تقویت روحیه گلر چه کاری انجام می‌دهید؟

تمرینات را روی اصول و برنامه اجرا می‌کنیم، اگر دروازه‌بان گلی را دریافت کرد که مقصر بود باید با او صحبت شود تا تحت تأثیر جو ورزشگاه قرار نگیرد و با قدرت به کار خود ادامه دهد.

در ایران کدام دروازه‌بان مورد قبول شما است؟

پیام نیازمند، علیرضا بیرانوند و حسین حسینی را قبول دارم.

حرف آخر؟

امیدوارم کرونا از بین برود و مردم به ایام خوب خود بازگردند و بتوانند در ورزشگاه‌ها حضور پیدا کنند.

کد خبر 417076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.