رونمایی پنج کتاب راهنمای والدین دانش آموزان اتیسمی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از آموزش‌های مهارتی ویژه دانش آموزان طیف اتیسم و رونمایی پنج کتا ب راهنمای والدین این دانش آموزان خبر داد.

به گزارش ایمنا، سید جواد حسینی، اظهار کرد: هر ساله دوم آوریل از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی اتیسم نامگذاری شده است و یکی از اقدامات سازمان در راستای آموزش به والدین دانش آموزان با طیف اتیسم رونمایی از ۵ عنوان کتاب راهنمای والدین است.

وی ادامه داد: این کتاب‌ها شامل آشنایی با اتیسم، رفتن به آرایشگاه، عوض کردن منزل، رفتن به مطب پزشک و نحوه برخورد با چالش‌های رفتاری معمول درکودکان بااختلال طیف اتیسم است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه اتیسم اختلال پیچیده و چند وجهی رشد و شکل‌گیری سیستم عصبی است افزود: اتیسم اختلالی است که پردازش اطلاعات و ادراک را مختل می‌کند و بر شکل‌گیری تعامل اجتماعی، ارتباط گیری و رفتارهای انسانی اثر می‌گذارد.

وی تصریح کرد: علائم اتیسم که تا پیش از سه‌سالگی آشکار می‌شوند در سه عرصه مناسبات اجتماعی با اطرافیان، شکل ارتباط گیری و تکرار رفتارهای کلیشه‌ای و ماشینی قابل مشاهده است.

حسینی تاکید کرد: فقدان ارتباط چشمی با مخاطب، تکان دادن مکرر دست‌ها، بی‌قراری و اضطراب، ترس از صداها یا اشیا، تأخیر در گفتار یا تکان دادن بدن در زمان نشستن و ایستادن از نشانه‌های عمومی اتیسم هستند و اتیسم از نظر چگونگی یا درجه ابتلاء، شدت و ضعف و طیف دارد.

آمار دقیقی از تعداد افراد دارای اختلالات اتیسم نیست

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تاکید بر اینکه آمار دقیقی از تعداد افراد دارای اختلالات اتیسم با تفکیک پراکندگی در تک‌تک کشورهای جهان موجود نیست، گفت: تحقیقات کشورهای اروپایی، کانادا و آمریکا نشان می‌دهد که در هر هزار تولد، ۶-۷ مورد طیف اتیسم وجود دارد.

حسینی تصریح کرد: افراد اتیستیک دنیا را متفاوت‌تر از بقیه می‌بینند، می‌شنوند و حس می‌کنند. جهان آن‌ها با دیگران فرق دارد. آن‌ها حالتی از بی قراری دارند و به محیط اطراف بی‌توجهند. حواس پنجگانه اتیست‌ها بسیار حساس‌تر از سایرین است. مثلاً صدای ضعیف جارو یا هم‌زن برقی که برای دیگران یک صدای پس زمینه است، می‌تواند برای یک فرد مبتلا به اوتیسم ۱۰ برابر قوی‌تر از صدای فردی باشد که با او گفتگو می‌کند.

وی با بیان اینکه اوتیسم بیماری نیست درمان یا دارو ندارد، اما توانبخشی و آموزش می‌تواند کمک بزرگی برای زندگی مستقل افراد اتیستیک باشد، افزود: سازمان آموزش و پرورش استثنایی از سال ۱۳۸۴ تاکنون با استفاده از آزمون‌های تخصصی اقدام به شناسایی، تشخیص جایدهی و ارائه خدمات آموزشی، توانبخشی و پرورشی به نوآموزان و دانش آموزان با طیف اتیسم که توانایی یادگیری مفاهیم آکادمیک و مدرسه‌ای را دارند کرده است.

پوشش تحصیلی بیش از ۲ هزار دانش آموزان اتیستیک در مدارس ویژه

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر آموزش و پرورش استثنایی به ۲ هزار و ۵۲۴ نوآموز و دانش آموز طیف اتیسم در مدارس ویژه و ۲۲۲ نفر دانش آموز اتیسم در طرح تلفیقی فراگیر خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی ارائه می‌کند.

حسینی با اشاره به نقش مؤثر سه ضلع مثلث نیروی انسانی، دانش آموزان و والدین در آموزش و پرورش دانش آموزان با نیازهای ویژه، اظهار کرد: برگزاری دوره‌های ضمن خدمت کشوری ویژه مدیران، معلمان، نیروهای توانبخشی و مشاوران در خصوص آشنایی با اتیسم، موجب ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده به این گروه از نوآموزان ودانش آموزان شده است.

وی افزود: استفاده از نظرات متخصصین حوزه اتیسم در قالب طرح رصد و کاربست مطالعات ملی و بین المللی و برگزاری نشست‌های تخصصی با وزاتخانه‌ها، دانشگاه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد مرتبط با اتیسم از دیگر برنامه‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی است که اجرایی شده است.

حسینی با تاکید بر اقدامات دیگر سازمان در راستای توجه به ضلع دوم آموزش یعنی دانش آموزان اتیسم گفت: در سال گذشته ۹ جلد کتاب مهارت آموزی تصویری پایه اول ششم با تاکید بر مهارت‌های خودیاری، ارتباطی و تعاملی دانش آموزان با طیف اتیسم تدوین و وارد چرخه آموزش این دانش آموزان شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه از سال ۲۰۰۸ سازمان ملل دوم آوریل را روز جهانی آگاه سازی درباره اتیسم نامیده است افزود: در این سال، مجمع عمومی سازمان با تصویب یک قطعنامه، از جامعه جهانی خواست برای افزایش آگاهی مردم درباره اتیسم تلاش کنند. مهم‌ترین هدف این نام‌گذاری، آشنایی با مشکلات افراد دارای اتیسم و دعوت افکار عمومی به همیاری در فرایند رشد و هم پیوندی آن‌ها با جامعه است.

تدوین رشته‌های مهارتی برای دانش آموزان با اختلال اتیسم

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی با تاکید بر اینکه شعار جهانی روز اتیسم در سال ۲۰۲۰ «انتقال به بزرگسالی» است، گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی از سال ۱۳۹۰ توجه به انتقال به بزرگسالی دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم را در دستور کار خود قرار داده است و از جمله اقدامات صورت گرفته شده در این راستا، تدوین پودمان دو رشته مهارت‌های باغبانی و کمک خدمات اداری و ارائه درس‌های مبتنی بر مهارت‌های روزمره زندگی است.

حسینی افزود: البته لازم به ذکر است این دانش آموزان در صورت داشتن توانایی ارتباطی و تعاملی مناسب قادر خواهند بود در ۳۶ رشته مهارتی دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز ادامه تحصیل دهند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، تصریح کرد: در سال گذشته پودمان رشته موسیقی برای دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم در دوره دوم متوسطه حرفه‌ای تدوین شده است که پس از تصویب این پودمان در شورای عالی آموزش و پرورش از مهر ۱۴۰۰ در مدارسی که شرایط لازم را داشته باشند اجرا خواهد شد.

نیاز به ۱۴ مدرسه استاندارد ویژه دانش آموزان اتیسم

حسینی با اشاره به نیاز کشور به ۱۴ مدرسه استاندارد ویژه دانش آموزان اتیسم اظهار کرد: در سال جاری و با کمک سازمان تجهیز و نوسازی مدارس ۱۴ مدرسه ویژه دانش آموزان با طیف اتیسم در استان‌هایی که نیاز به این مدارس دارند ساخته خواهد شد.

وی افزود: تنظیم و اجرایی کردن سند توسعه استانی در حوزه اتیسم با محوریت نیروی انسانی، فضا و تجهیزات از دیگر برنامه‌های در دست اقدام سازمان و ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان‌های کشور در سال جاری است.

حسینی تاکید کرد: از دیگر برنامه‌های در دست اقدام سازمان، الگو سازی مدرسه انطباقی دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم، الگو سازی مدارس انطباقی پذیرای ویژه دانش آموزان تلفیقی فراگیر به ویژه دانش آموزان طیف اتیسم و تدوین بسته مداخله طلایی وبهنگام است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به نقش ضلع سوم مثلث آموزش یعنی والدین، اظهار کرد: ایجادپارلمان مشورتی اولیا دانش آموزان با نیازهای ویژه در راستای بهره گیری از نظرات آنان و رونمایی از ۵ عنوان کتاب راهنمای والدین از اقدامات صورت گرفته شده در حوزه والدین است.

کد خبر 417044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.