چقدر به ساخت واکسن کرونا نزدیک شده‌ایم؟

یک دکترای ویروس شناسی پزشکی گفت: تحقیقات زیادی برای تولید واکسن در جریان است و واکسن‌های نوترکیب ساخته شده وارد فاز آزمایش انسانی شده است.

شراره مقیم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در حال حاضر آزمایش‌ها به منظور ساخت واکسن کرونا روی داوطلبان در حال انجام است و اولین داوطلب، واکسن آزمایشی را دریافت کرده است.

وی با بیان اینکه این واکسن‌ها نوترکیب است، افزود: در فرآیند ساخت این واکسن، محققان قسمتی از پروتئین ویروس که می‌تواند موجب ایجاد آنتی بادی در بدن شود را جدا کرده و اقدام به ساخت پروتئین نوترکیب این ویروس می‌کنند.

این ویروس شناس با بیان اینکه این واکسن‌ها خطری برای انسان ندارد، تاکید کرد: برای انجام آزمایش واکسن روی انسان باید سه مرحله پشت سر گذاشته شود، اما به دلیل فوریتی که برای ساخت واکسن کرونا وجود دارد، آزمایش را سریعاً بر روی فاز انسانی پیش برده‌اند تا نوع واکنش بدن در برابر این واکسن زودتر مشخص شود.

مقیم خاطر نشان کرد: حداقل سه تا چهار هفته فرصت نیاز است تا نتایج آزمایش دریافت شود؛ در حال حاضر آزمایش این واکسن نوترکیب بر روی یک زن در آمریکا انجام شده، اما هنوز مدت زمان مؤثر برای دریافت اثرات و واکنش‌های بدن او سپری نشده و ۴۰ نفر دیگر نیز برای این  آزمایش واکسن داوطلب شده‌اند.

وی گفت: در حال حاضر تحقیقات گسترده‌ای برای تهیه واکسن در حال انجام است، اما تغییرات زیاد کرونا ویروس و نبود شناخت کافی نسبت به واکنش‌های ایمونولوژیک به علت واکنش‌های گروه‌های سنی مختلف، گروه‌های آسیب پذیر و دارای بیماری‌های زمینه‌ای نسبت به این ویروس و پاسخ‌های آنتی بادی متفاوت، کار ساخت واکسن را دشوار می‌کند.

کد خبر 416888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.