تأثیر کرونا بر وضعیت منابع انرژی جهان

کاهش تقاضای مصرف برق بر اثر خودجداسازی‌ها و قرنطینه‌های ناشی از ویروس کرونا تقاضا برای انرژی پاک را به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شیوع ویروس کرونا بخش اعظمی از اقتصاد اروپا را تعطیل کرده است؛ مردم و تاجران در کشورهایی نظیر ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، آلمان و انگلستان تحت خودجداسازی‌ها و قرنطینه‌های اجباری در خانه‌هایشان بسر می‌برند و قرار است تا کنترل شیوع ویروس کرونا کسب و کار خود را آغاز نکنند. هیچ کس از زمان پایان اقدامات اعمال شده برای کنترل ویروس کرونا خبر ندارد، با این حال، چیزی که برای همه آشکار است این که خانه نشینی و تعطیلی مشاغل و مراکز آموزشی دنیا به طور ویژه‌ای مصرف انرژی، انتشار گاز کربن، اقتصاد سبز و انرژی تجدید پذیر را تحت تأثیر قرار داده است. گزارشات نشان می‌دهد که تقاضای مصرف برق در بیشتر نظام‌های اقتصادی که به طور جدی اقداماتی را در واکنش به شیوع کووید -۱۹ در پیش گرفته‌اند تا حدود ۱۵ درصد کاهش یافته است.

برخی کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که در بعضی مناطق، نظیر کشور اسپانیا و ایالت کالیفرنیا در آمریکا، که از نیروی باد و تولید انرژی خورشیدی بالایی برخوردار است، در صورتی که تقاضای انرژی کاهش یابد و شرایط آب‌وهوایی با همین روند ادامه پیدا کند، انتظار می‌رود که تولید انرژی تجدید پذیر به طور چشمگیر افزایش یابد. با این وجود، در سایر نقاط جهان کاهش تقاضای مصرف برق به معنای افزایش بسیار بالای برق تولیدی است که باعث ایجاد چالش‌هایی مبنی بر اینکه چگونه همزمان با مدیریت توازن تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، کاهش میزان برق مصرفی را تحت کنترل درآورد.

از طرفی، افزایش چشمگیر قیمت جهانی نفت باعث شده است به گران‌قیمت‌ترین سوخت در سراسر دنیا تبدیل شود و مصرف آن در ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی کاهش یافته است که این اتفاق می‌تواند نتیجه کاهش رقابت بر سر نفت بین کشورها به خاطر دسترسی بیشتر آن‌ها به گاز طبیعی و منابع تجدید پذیر باشد. از همه مهم‌تر این که کاهش فعالیت در کارخانه‌ها و سایر مراکز تجاری و اداری در نتیجه شیوع ویروس کرونا به طور قابل توجهی باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای شده است که این امر می‌تواند طرفداران محیط زیست را به وجد آورد.

اگرچه تمام کشورهای اروپایی با کاهش مصرف برق در نتیجه شیوع ویروس کرونا مواجه بوده است با این حال، شرایط بین کشورهای مختلف متفاوت است و همین امر باعث تفاوت در میزان کاهش تقاضا شده است. به عنوان مثال، در کشورهایی نظیر اسپانیا و ایتالیا که اقدامات قرنطینه به طور جدی‌تر و سختگیرانه‌تر بر مردم اعمال شده است، تقاضای انرژی دو تا سه برابر بیشتر از میزان تقاضا در انگلیس، که در آن تنها بعضی از فروشگاه‌ها و پارک‌های عمومی بسته شده است، کاهش یافته است. کشور ایتالیا در هفته اخیر در نتیجه قرنطینه‌‎های سختگیرانه‌تر از سوی دولت با کاهش ۲۰ درصدی مصرف برق مواجه شده است که پیش‌بینی می‌شود این کاهش همچنان ادامه یابد.

در اسپانیا نیز، کاهش مصرف انرژی به ۱۵ درصد رسیده است و روند کاهش تقاضا هر روز بیشتر از روز قبل می‌شود. این در حالی است که روند کاهشی در انگلیس قابل توجه نیست که این می‌تواند در نتیجه جدی نگرفتن شیوع ویروس کرونا توسط مردم و ادامه روال عادی زندگی و تعطیل نشدن مراکز عمومی باشد.

جالب است بدانید که کاهش مصرف برق به طور چشمگیری قیمت انرژی در سراسر کشورهای اروپایی را تحت تأثیر قرار داده است؛ منطقی است که کاهش مصرف انرژی برق منجر به کاهش قیمت آن و افزایش رقابت بین تولیدکنندگان باشد که همین امر ضربه جبران ناپذیری به درآمد آن‌ها در سال ۲۰۲۰ وارد خواهد کرد.

کاهش مصرف انرژی بر پایین آمدن قیمت کربن نیز تأثیر گذاشته است؛ قیمت هر تن کربن در تابستان گذشته ۳۰.۴۶ دلار بوده است که در هفته‌های اخیر این مقدار به ۱۶.۳۲ دلار به ازای هر تن رسیده است. افزایش منابع تجدیدپذیر در دوران قرنطینه باعث بالا رفتن استفاده از آن به عنوان یک منبع پاک برای سوخت و در نتیجه کاهش مصرف کربن به عنوان سوخت آلاینده شده است.

شرایط کنونی باعث کاهش قیمت در بسیاری از بازارها شده است که در این بین کاهش ارزش انرژی پاک در کشورهایی نظیر انگلستان، ایتالیا، اسپانیا و آلمان اجازه سرمایه‌گذاری جدید در این زمینه را به سرمایه‌گذاران نمی‌دهد و در نتیجه بعضی از سرمایه‌گذاری‌ها ممکن است به آینده محول شود. تا زمانی که قیمت‌ها به حالت قبل باز نگردد ظرفیت‌های جدید به طور آنلاین و رسمی اعلام نمی‌شود که البته این اتفاق ممکن است ماه‌ها و حتی یک سال به طول انجامد.

کد خبر 416818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.