عندالمطالبه یا عندالاستطاعه در سند ازدواج به چه معناست؟

در نظام حقوق خانواده، آثار پس از ازدواج دو بخش را در بر می‌گیرد بخشی از این آثار دارای جنبه مالی و بخش دیگر از حقوق و تکالیف غیرمالی تشکیل شده است که ازدواج در درجه اول یک قرارداد غیرمالی است و روابط شخصی زوجین مهمتر از روابط مالی آنهاست.

به گزارش ایمنا، به نقل از معاونت فرهنگی قوه قضائیه، قانون حقوق و تکالیفی برای زوجین تعیین کرده و ضمانت‌های اجرایی برای آن در نظر گرفته، اما باید توجه داشت که این امر به تنهایی نمی‌تواند آرامش و سعادت خانواده را تأمین کند بلکه آنچه در خوشبختی خانواده بیشتر از قانون مؤثر است اخلاق بوده و اینکه زوجین باید با صفا و صمیمیت با هم زندگی کنند و از کمک به یکدیگر و تشریک مساعی در جهت تحکیم روابط عاطفی دریغ نورزند، گذشت و فداکاری داشته باشند تا کانون خانوادگی را همیشه گرم و سعادتمند نگاه دارند.

بنابراین توسل به ضمانت اجرای حقوقی و رجوع به مقامات قضائی، به هنگام ضرورت، به عنوان آخرین علاج باید مورد استفاده قرار گیرد.

منظور از عندالمطالبه یا عند الاستطاعه چیست؟

پاسخ: منظور از عندالمطالبه، به این معنا است که به محض امضای عقدنامه، زن اگر بخواهد می‌تواند با مراجعه به محاکم و دادگاه‌های خانواده یا مراجعه به اجرای ثبت تقاضای دریافت تمام یا قسمتی از مهریه را نماید اما عند الاستطاعه به این معنی است که زن هنگامی می‌تواند مهریه خود را مطالبه و مرد را ملزم به پرداخت آن کند که توان پرداخت مهریه را در شوهر وجود داشته باشد.

تقسیم بندی فوق چه تأثیری در سهولت وصول مهریه دارد؟

پاسخ: این مساله باعث می‌شود که تعادلی در شرایط پرداخت مهریه به وجود آید بطوری که هم زن به طور کلی از مهریه محروم نمی‌شود و هم در مواردی که مرد قادر به پرداخت مهریه نیست به زندان نمی‌رود زیرا اغلب این اقدامات باعث تزلزل بنیان خانواده می‌شود.

کد خبر 416776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.