ارسال قراردادهای کار به شکل الکترونیکی

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اکنون ۴۹ زیر سامانه بر اساس نیازها و اولویت‌های ادارات کل حوزه روابط کار در دست طراحی و تولید است و تا نیمه اول سال ۱۳۹۹ هم می‌توانیم همه زیرسامانه‌ها را عملیاتی کنیم؛ البته این بازه زمانی هم به دلیل زمان‌بر بودن آزمایش زیرسامانه‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صفحه رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اینستاگرام با انتشار یک پست نوشت:

" ارسال قراردادهای کار به شکل الکترونیکی

حاتم شاکرمی، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است: اکنون ۴۹ زیر سامانه بر اساس نیازها و اولویت‌های ادارات کل حوزه روابط کار در دست طراحی و تولید است و تا نیمه اول سال ۱۳۹۹ هم می‌توانیم همه زیرسامانه‌ها را عملیاتی کنیم؛ البته این بازه زمانی هم به دلیل زمان‌بر بودن آزمایش زیرسامانه‌ها است. در عین حال، این سامانه تبدیل به یک بانک اطلاعاتی بسیار بزرگ خواهد شد تا در آینده در تصمیم‌گیری‌ها به کمک ما بیاید.

بر این اساس، کارگران و کارفرمایان برای احراز هویت باید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند، کارگران تنها کافی است کارت ملی همراه داشته باشند. کارفرمایانی که دارای شخصیت حقوقی هستند، با ارائه کارت ملی و روزنامه رسمی و کارفرمایان حقیقی با داشتن جواز کسب و کارت ملی می‌توانند مراحل احراز هویت را طی کنند.

به گفته شاکرمی، به موجب تبصره ماده ۱۰ قانون کار، کارفرمایان مکلف‌اند در مواردی که قرارداد کار کتبی است، نسخه‌ای از قرارداد کار منعقده را به اداره کار بفرستند. اکنون با راه‌اندازی این زیرسامانه ارسال این نسخه به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

در سامانه در مورد قراردادهای شفاهی و ورود اطلاعات آنها تمهیداتی در نظر گرفته شده؛ ولی با توجه به اینکه علی‌الاصول قرارداد دائم محسوب می‌شوند، مسئله چندانی به وجود نمی‌آورد.

بر اساس قانون، قراردادهای کار هم شفاهی و هم کتبی است. اگر کارفرمایی از بارگذاری قرارداد کارکنانش در این سامانه خودداری کند، این کار مانع اجرای کار و ارائه خدمت نخواهد شد.

شاکرمی گفته است که همه کارفرمایان کشور ملزم به ارائه اطلاعات به ادارات کار هستند و اگر کارفرمایی از ارائه اطلاعات خودداری کند، ابزار قانونی برای ملزم کردن کارفرما در قانون وجود دارد. همچنین آئین دادرسی کار به دلیل مطابقت داشتن با خدمات الکترونیک، در شورای عالی کار اصلاح شده است. "

کد خبر 416668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.