سرنوشت قیمت طلا در سال ۹۹ چه خواهد بود؟

روند جهشی نرخ سکه و طلا در ایام پایانی سال گذشته به دنبال افزایش نسبی تقاضا در این بازار، امری قابل پیش‌بینی بود اما رشد قیمت این فلزگران بها تا جایی پیش رفت که فعالان این بازار را هم شوکه کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، درحالی‌که طلا در نیمه دوم سال ۹۸ جهش قیمتی را تجربه کرد اما بر اساس آمارها یکی از مطمئن‌ترین بازارها نیز از نظر سوددهی بوده است.  واقعیت این است که افزایش قیمت سکه و طلا در هفته‌های پایان سال به دنبال افزایش نسبی تقاضا در این بازار امری قابل پیش‌بینی بود اما رشد قیمت‌ها تا جایی پیش رفت که حتی فعالان و کارشناسان هم تصور آن را نمی‌کردند؛ صعود نرخی که بنا به دلایلی غیرمنتظره ایجاد شد وهمه بازارهای جهانی را تحت تاثیر خود قرار داد.

از تنش‌های بین‌المللی و عوامل خارجی سال ۹۸ گرفته تا اعمال تحریم‌های سنگین اقتصادی علیه ایران، تصمیم FATF برای ایران، ورود کشورمان به لیست سیاه، شهادت سردار سلیمانی و تشدید تنش‌ها در مرزهای دریایی خلیج‌فارس، که همگی دارای تأثیراتی بر بازارهای اقتصادی من‌جمله طلا بود.

به‌ویژه آنکه تشدید تحریم‌های آمریکا توانست سرمایه را به سمت بازار ارز و سکه سوق دهد و در شرایطی که ابهام، نگرانی و عدم اطمینان برای سرمایه و سرمایه‌گذاران نسبت به بازارهای مالی وجود داشت، یکی از مطمئن‌ترین بازارها ازنظر سوددهی بازار طلا به نظر می‌رسید. به‌این‌ترتیب این بازار با افزایش تقاضا در سطح داخلی و بین‌المللی همراه شده و جهش قیمتی را تجربه کرد.

بر طلا و سکه در سال ۹۸ چه گذشت؟

به گفته کارشناسان و فعالان بازار طلا، مهم‌ترین عامل رشد قیمت طلا و سکه در اواخر سال ۹۸ افزایش قیمت اونس طلای جهانی بود که در اثر بحران‌های جهانی و سقوط بازارهایی مثل بورس و هدایت سرمایه‌ها به این بازار به عنوان بازاری امن ایجاد شد.

آیت محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با وضعیت بازار طلا و سکه در سال ۹۸ می‌گوید: "سال ۹۸ سال پرتلاطمی برای بازار طلا بود به‌ویژه در هفته‌های آخر با نوسانات زیادی تحت تأثیر خبرها و اتفاقات خاص بین‌المللی همراه شد.

به گفته این کارشناس و فعال بازار طلا، حتی اگر بحران کرونا رخ نمی‌داد، افزایش قیمت‌ها به‌صورت ناگهانی با شیب بیشتری همراه می‌شد.

محمدولی خاطرنشان می‌کند: شیوع ویروس کرونا و برقراری وضعیت غیرعادی در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله قرنطینه و منع رفت‌وآمد باعث خلوتی بازار و عدم یا کاهش تقاضا شد که همین موضوع سرعت جهش قیمت‌ها در بازار را کم کرد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به اینکه بازار در شرایط کنونی به‌هیچ‌وجه قیمت‌های منطقی ندارد و متقاضیان نباید در این ایام وارد بازار خریدوفروش طلا شوند، تأکید می‌کند: مردم صبر کنند تا تصمیمات موردنیاز برای آرامش بازار از سوی تصمیم گیران اتخاذ و فضای بازار آرام‌تر شود، آنگاه به خرید بپردازند."

نرخ بی سابقه انس جهانی در پایان سال ۹۸

احمد رضایی یکی از فعالان بازار طلای اصفهان نیز با مروری بر شرایط پیش‌آمده در نیمه دوم سال گذشته می‌گوید: تحریم‌ها، گرانی بنزین، سقوط هواپیما اوکراینی و در هفته‌های پایانی سال بحران کرونا منجر به برهم زدن بازارها شد. ضمن آنکه کاهش قیمت جهانی نفت عاملی برای سوق یافتن سرمایه به سمت بازارهایی مثل طلا شد و طلای جهانی را گران کرد به نحوی که در روزهای آخر سال هر اونس جهانی طلا به ۱۶۹۲ دلار هم رسید؛ نرخی که تا به حال در این بازار بی‌سابقه بوده است.

به اعتقاد وی تأثیر بحران کرونا بر بازار طلا نسبت به دیگر بحران‌ها، غیرمستقیم بوده زیرا قیمت‌ها در این بازار بیشتر تابع قیمت اونس جهانی طلا و ارز است. همان‌گونه که صعود نرخ اونس جهانی به همراه افزایش ارز باعث رشد ناگهانی قیمت سکه شد.

رضایی توصیه می‌کند: فعلاً با توجه به شرایط پر نوسان و نامعلوم بازارها، خریداران بهتر است از ورود به بازار طلا خودداری کنند تا شرایط تثبیت شود.

فصل مشترک توصیه همه کارشناسان و فعالان بازارهای مالی برای سرمایه‌گذاران و متقاضیان، این است که در برهه‌ها و زمان‌هایی که بازارها هیجانی بوده و رفتارهای غیرمنطقی در قیمت‌ها از خود نشان می‌دهند، وارد بازار نشوند.

طلا در سال ۹۹

سؤال مهم در این روزها شاید این است که وضعیت بازار طلا در سال ۹۹ چگونه خواهد بود؟  اتحادیه طلای تهران در پاسخ به این پرسش می‌گوید: "با توجه به شرایط موجود و پیش‌بینی کارشناسان بین‌المللی مبنی برافزایش قیمت انس جهانی طلا رسیدن آن به نرخ یک‌هزار و ۸۰۰ دلار محتمل است و قیمت طلا و سکه در بازار داخلی هم گران خواهد شد.

همان‌طور که گفته شد قیمت طلا بیشتر تابع تغییرات قیمت دلار به ریال خواهد بود تا قیمت جهانی طلا. بنابراین اگر بازار سوداگری را کنار بگذاریم، قیمت طلا در سال ۹۹ دارای شیب صعودی است."

محمدولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر در خصوص وضعیت بازار طلا در سال ۹۹ می‌گوید: "پیش‌بینی می‌شود تا شش ماهه اول سال ۹۹ بر بازار طلا و سکه سکون حاکم باشد و قیمت‌ها با نوسان چندانی همراه نشوند اما در نیمه دوم سال یعنی بعد از شهریورماه قیمت طلا بازهم بالا خواهد رفت مگر آنکه اقدامات مهم و مؤثری برای افزایش و حفظ ارزش پول ملی خود انجام دهیم."

همچنین نادر بذرافشان دبیر اتحادیه طلای تهران اظهار می‌کند: "چنانچه قیمت انس جهانی طلا در ماه‌های آینده افزایش یابد و از طرف دیگر قیمت دلار کنترل نشود قیمت سکه در سال آینده گران خواهد شد.

وی می‌افزاید: قطعاً افزایش قیمت طلای جهانی در بازار داخلی اثرگذاری دارد. از سوی دیگر باید به مدیریت بانک مرکزی نیز در پایان سال ۹۸ و همچنین در سال ۹۹ دقت داشت، چنانچه نرخ دلار در بازار داخل کنترل شود قیمت سکه در سال ۹۹ گران نخواهد شد، اما چنانچه قیمت انس جهانی طلا در ماه‌های آینده افزایش یابد و از طرف دیگر نرخ دلار کنترل نشود قیمت سکه در سال آینده گران خواهد شد."

نمی‌توان پیش‌بینی قطعی از آینده بازار طلا داشت

محمد اشراقی، یک کارشناس اقتصادی نیز پیرامون همین موضوع می‌گوید: در حال حاضر باوجود رکودی که در همه بازارها شکل‌گرفته نمی‌توان پیش‌بینی قطعی از آینده بازار طلا داشت زیرا با توجه به ویروس کرونا و تاثیرش بر همه بازارهای دنیا فعلاً به‌غیراز رکود نمی‌توان از مسئله‌ای دیگر در هر بازاری بحثی به میان آورد.

وی اظهار می‌کند: فقط می‌توان بر اساس شواهدی گفت در صورتی که نرخ دلار و تورم روند افزایشی داشته باشد با افزایش نرخ طلا مواجه خواهیم بود.

به گفته این کارشناس اقتصادی، دلار از جمله فاکتورهای تأثیرگذار در نرخ طلا به شمار می‌آید و پس از آن هم افزایش نرخ انس جهانی در گرانی طلا تأثیرگذار خواهد بود که با در نظر داشتن رشد هر دو مورد، بدون تردید با صعود نرخ طلا مواجه خواهیم بود.

اشراقی یادآور می‌شود: البته عواملی دیگر هم در بازار داخلی طلا تأثیرگذار است، به‌عنوان‌مثال در شرایطی که مردم احساس ناامنی دارند با تقاضای زیادی در بازار طلا و ورود سرمایه فراوان به این بخش، خودبه‌خود موجب رشد قیمت‌ها در بازار داخلی می‌شوند که به این موضوع هم در شرایط بحرانی باید توجه کافی شود.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد- خبرنگار سرویس اقتصادی ایمنا

کد خبر 416546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.