بازدید از پناهگاه‌های حیات وحش ممنوع شد

استخدام ۳۰۰ محیط بان در سال جدید، دستور توقف عملیات به معدن طلای اندریان، کشف و ضبط سلاح جنگی در بندر خمیر، هشدار رئیس سازمان محیط زیست به خودروسازان و افزایش وسعت دریاچه ارومیه از عناوین بسته خبری محیط زیست نخستین هفته سال ۹۹ است که در ادامه می خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست ضمن اشاره به استخدام ۳۰۰ محیط بان در سال جدید، گفت: پیگیر هستیم که در سال جدید ضمن افزایش حقوق محیط بانان تبعیض در پرداختی آن‌ها نیز رفع شود.

به گفته وی در حال حاضر تعداد محیط بانان ۵۰ درصد چارت سازمانی است و در سال ۹۹ باید استخدام ۳۰۰ محیط بان صورت گیرد. در حال حاضر محیط بانان به دلیل کمبود نیروی انسانی دو برابر بیشتر کار می‌کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست درباره بیمه محیط بانان توضیح داد: با هزینه سازمان محیط زیست محیط بانان بیمه تکمیلی و بیمه عمر شده‌اند. امسال پنج محیط بان به دلایل طبیعی فوت کردند که به هر پنج خانواده باتوجه به شرایط بیمه عمر پرداخت شد.

دستور توقف عملیات به معدن طلای اندریان

در پی تلف شدن تعدادی گوسفند در اطراف معدن طلای اندریان اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی برای بررسی ابعاد قضیه دستور توقف عملیات به این معدن داد.

حمید قاسمی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت: نمونه برداری‌های لازم توسط کارشناسان این اداره کل و اداره کل دامپزشکی انجام گردیده و منتظر نتیجه این آزمایش‌ها برای اقدامات قانونی بعدی هستیم.

وی افزود: در راستای حفظ محیط زیست و سلامت عمومی هیچ‌گونه مماشاتی نداریم و با مخربین محیط زیست به شدت برخورد می‌کنیم.

ممنوعیت بازدید از پناهگاه‌های حیات وحش استان مازندران

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: بازدید از تمامی پناهگاه‌های حیات وحش این استان اعم از دشت ناز، سمسکنده و میانکاله تا اطلاع ثانوی ممنوع شد.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و تاکید ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در استان مازندران برای حفظ سلامت مردم، بازدید از پناهگاه‌های حیات وحش دشت ناز در میاندورود، سمسکنده در ساری و میانکاله در بهشهر، تا اطلاع ثانوی ممنوع شد.

وی از همه طبیعت دوستان و گردشگران خواست برای حفظ سلامت خود، از مراجعه به پناهگاه‌های حیات وحش استان مازندران به خصوص در روز سیزده فروردین (روز طبیعت) خودداری کرده و با در خانه ماندن به قطع زنجیره ویروس کرونا کمک کنند

کشف وضبط پنج قضبه اسلحه جنگی وغیرمجاز

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست شهرستان بندرخمیر گفت: طی گشت و کنترل شبانه روزی نیروهای شیفت یگان حفاظت محیط زیست شهرستان بندرخمیر و یگان حفاظت محیط زیست استان تعداد پنج شکارچی متخلف دستگیر و پنج قبضه اسلحه جنگی غیرمجاز (یک قبضه اسلحه سیمینوف، یک قبضه اسلحه مارتین، یک قبضه ساچمه زنی، یک قبضه اسلحه کمری کلت و یک قبضه اسلحه خفیف) در حاشیه منطقه حفاظت شده کشار از این متخلفان کشف شد.

شریفی افزود: ضمن تشکیل پرونده حقوقی، متخلفان برای انجام مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شهرستان بندرخمیر شدند.

کشف و ضبط ده تن چوب قاچاق

ده تن چوب صنوبر قاچاق در محدوده منطقه حفاظت شده سیاه کشیم توسط محیط بانان حفاظت محیط زیست شهرستان صومعه سرا گیلان کشف و ضبط شد.

متخلفان با قطع اشجار صنوبر دست کاشت از حاشیه رودخانه پلنگ ور در منطقه حفاظت شده سیاکشیم قصد خارج کردن آن را داشتند که با هوشیاری محیط بانان موفق به این کار نشده و با بر جای گذاشتن مقدار ده تن چوب از منطقه متواری شدند.

سازمان محیط‌زیست دیگر مجوز تولید موتور یورو ۴ را به خودروسازان نمی‎‌دهد

عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پیام نوروزی خود به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۹ گفت: صنایع خودرو سازی از اول سال ۹۹ موظفند که استانداردهای خود را بالا ببرند و موتورهایی با استاندارد یورو پنج بر روی خودروها نصب کنند، برای این منظور با صنایع خودرو سازی جلساتی داشتیم و به تفاهم رسیدیم.

وی افزود: امیدوارم امسال سال پر برکتی باشد، درست است که در سال ۹۸ مشکلات نسبتاً زیادی را به خصوص با تحریم‌های ضد بشری آمریکا داشتیم اما دستاوردهای محیط زیست دستاوردهایی بود که در برنامه پیش بینی شده بود و با تلاش همکاران با حداقل خسارت‌ها از آن برنامه‌ها، سال ۹۸ را به پایان بردیم.

وسعت دریاچه ارومیه به مرز ۳ هزار کیلومترمربع رسید

مقایسه مساحت دریاچه ارومیه با زمان مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که وسعت آن به ۲ هزار و ۹۹۱ کیلومتر مربع رسیده است.

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه به روند رو به افزایش میزان آب در این حوضه بسته اشاره و اظهار کرد: وسعت دریاچه فقط کمتر از ۹ کیلومترمربع مانده تا به سه هزار کیلومترمربع برسد.

فرهاد سرخوش با بیان اینکه میزان آب دریاچه ارومیه در حال حاضر به بیش از چهار میلیارد و ۱۳۰ میلیون مترمکعب رسیده است، اضافه کرد: حجم آب نگین آبی آذربایجان نسبت به سال گذشته یک میلیارد و ۶۳۰ میلیون مترمکعب افزایش را نشان می‌دهد.

وی با اعلام اینکه طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه طی سال جاری به تدریج به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: تراز دریاچه ارومیه در صورت بهره‌برداری از این طرح‌ها سالانه نزدیک به یک‌متر افزایش می‌یابد و وعده رئیس‌جمهوری در خصوص نگین آبی آذربایجان عملی می‌شود.

در حیات وحش هم پستانداران ماده 'بیشتر' از نرها عمر می‌کنن د

یک تحقیق جدید درباره عمر پستانداران در حیات وحش نشان می‌دهد عمر ماده‌ها به مراتب بیشتر از نرهاست.

بر اساس این تحقیق، جنس ماده در برخی حیوانات به صورت میانگین ۱۸.۶ درصد بیشتر از نرها عمر می‌کند. این خیلی بیشتر از تفاوت حدود هشت درصدی طول عمر جنس نر و ماده در انسان است.

به عقیده دانشمندان این اختلاف در سایر پستانداران به دلیل ترکیبی از صفات خاص جنسی و عوامل محیطی است.

در انسان زنان بیشتر از مردها عمر می‌کنند، یعنی از هر ده نفری که به سن ۱۱۰ سال می‌رسد ۹ نفر زن هستند.

محققان می‌گویند از زمانی که تولدها در قرن ۱۸ میلادی به دقت ثبت شده این روند یکسان مانده است.

با اینکه این فرضیه درباره گونه‌های حیوانی هم مطرح بود ولی داده‌های وسیع برای پستانداران حیات وحش وجود نداشت.

حالا یک گروه از محققان کشورهای مختلف، آمار تخمینی مرگ ناشی از کهولت را در ۱۰۱ گونه حیوانی بررسی کرده‌اند.

در شصت درصد این جمعیت‌های حیوانی، به طور میانگین ماده‌ها بیشتر از نرها عمر می‌کنند و طول عمرشان ۱۸.۶ درصد بیشتر از نرها بوده است.

بارندگی شدید دلیل تخریب زیستگاه گراز در شهرستان میناب

صمصام پور رئیس اداره حفاظت محیط زیست میناب با بیان اینکه بارندگی‌های اخیر موجب شد تا چندین دریچه سد استقلال میناب برای مدت کمی به خاطر رسوب گیری باز شود که این امر سبب شد تا حجم زیاد آب وارد زیستگاه این حیوانات شده و نیزارهای که در بستر و حاشیه پایین دست تاج سد میناب را تخریب کند و در نتیجه جمعیتی از گرازه‌ای وحشی با جریان آب شناور شده و به حاشیه رودخانه که از وسط شهر میناب می‌گذرد رسیده و در داخل شهر و مناطق مسکونی سرگردان باشند.

وی افزود: یکی از شهروندان در مسیرحرکت گراز قرار می‌گیرد که متأسفانه مصدوم می‌شود و توسط اورژانس به بیمارستان برای مداوا انتقال داده می‌شود که هم اکنون، حال فرد مصدوم مساعد است.

کد خبر 416467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.