هانتا ویروس چیست؟+راه‌های تشخیص و درمان

هانتا ویروس‌ها (hantavirus)، خانواده‌ای از ویروس‌ها هستند که از طریق جوندگان شیوع پیدا کرده و باعث ایجاد بیماری کشنده‌ای به نام سندرم ریوی هانتا می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، چندین نوع هانتا ویروس وجود دارد که باعث بروز بیماری‌های مختلف می‌شود. هانتا ویروس از ویروس کووید ۱۹ کشنده‌تر است، اما به دلیل اینکه میزان سرایت آن از انسان به انسان بسیار نادر است و تنها از طریق تماس با ادرار، مدفوع و بزاق دهان جونده‌گان به افراد انتقال می‌یابد، مانند کرونا ویروس نمی‌تواند به صورت همه‌گیر گسترش یابد. در ادامه شما را با نحوه انتقال هانتا ویروس، علائم، راه‌های پیشگیری، تشخیص و درمان آن آشنا می‌کنیم:

نحوه انتقال هانتا ویروس چگونه است؟

اگر انسان توسط یک جونده آلوده به ویروس هانتا، گاز گرفته شود، ممکن است ویروس به بدن او سرایت کند. همچنین این ویروس می‌تواند از طریق تماس با ادرار، مدفوع یا بزاق جوندگان آلوده در محیط پراکنده شده از طریق لمس بینی یا دهان به فرد منتقل شود. مصرف غذای آلوده به ادرار، مدفوع یا بزاق جوندگان آلوده نیز می‌تواند انسان را به این بیماری مبتلا کند؛ هانتا ویروس به ندرت از انسان به انسان منتقل می‌شود.

علائم ویروس هانتا چیست؟

علائم ویروس هانتا شامل خستگی، تب و دردهای عضلانی به ویژه در قسمت ران‌ها، کمر، باسن و شانه‌ها است. از دیگر علائم این بیماری می‌توان به احساس سرگیجه، سردرد، حالت استفراغ و لرز اشاره کرد. پس از گذشت چهار تا ۱۰ روز از ابتلا به ویروس هانتا، فرد دچار تنگی نفس شدید و سرفه می‌شود. به نظر می‌رسد که علائم این بیماری بسیار شبیه علائم کووید ۱۹ باشد. بر اساس آمار اعلام شده، تقریباً ۳۸ درصد افراد مبتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. دوران نهفتگی هانتا ویروس مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد علائم آن بین یک تا ۸ هفته پس از قرار گرفتن در معرض ادرار، مدفوع یا براق جونده‌های آلوده بروز پیدا کند.

چگونه می توان از ویروس هانتا پیشگیری کرد؟

به منظور پیشگیری از ویروس هانتا، افراد باید تماس با جوندگان را در منزل، محیط کار و طبیعت به حداقل برسانند. نتایج بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد بسیاری از افراد پس از تماس مکرر با جوندگان، ادرار، مدفوع و بزاق آن‌ها در اطراف خانه یا محل کار خود به این ویروس مبتلا شدند. بنابراین اگر در محلی زندگی می‌کنید که احتمال وجود جوندگان ناقل ویروس وجود دارد، سعی کنید آن مکان را همیشه تمیز نگه دارید.

هانتا ویروس چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص این بیماری برای افرادی که تنها چند روز است به آن مبتلا شده‌اند، دشوار به نظر می‌رسد، زیرا علائم اولیه آن مانند تب، درد عضلانی و خستگی با بیماری‌های دیگر مانند آنفلوآنزا اشتباه گرفته می‌شود. اگر فردی سابقه تماس با جوندگان را داشته و دچار تب و خستگی شود، بهتر است هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرده و اعلام کند که در معرض جوندگان قرار داشته است.

شیوه درمان هانتا ویروس چیست؟

هیچ گونه درمان یا واکسن خاص برای ویروس هانتا وجود ندارد، اما اگر بیماری زود تشخیص داده شود و مراقبت‌های پزشکی به موقع دریافت شود، ممکن است مبتلایان به این بیماری بهبود پیدا کنند. افرادی که به دلیل ابتلا به این بیماری دچار تنگی نفس شدید شده‌اند، تحت درمان با اکسیژن قرار می‌گیرند.

شباهت های هانتا ویروس و کرونا ویروس

ویروس کرونا و ویروس هانتا، هر دو دوره نهفتگی دارند. همچنین شباهت‌هایی در نوع انتقال این دو نوع ویروس وجود دارد؛ به عنوان مثال هر دو ویروس روی سطوح باقی می‌ماند و اگر فردی با آن سطح تماس داشته باشد و سپس بینی یا دهان خود را لمس کند، احتمال آلوده شدن به ویروس وجود دارد، اما این دو نوع ویروس تفاوت‌های بسیاری نیز با هم دارند.

ویروس هانتا همانند ویروس کرونا کشنده است، اما شیوع ویروس هانتا از راه هوا و انسان امکان‌پذیر نیست. به گفته محققان، منشاء ویروس کرونا خفاش بوده، اما منشاء اصلی ویروس هانتا، جوندگان است. از دیگر تفاوت‌های این دو ویروس این است که احتمال ابتلای کودکان به ویروس کرونا بسیار کم است، اما در مورد ویروس هانتا این موضوع صدق نمی‌کند. علاوه بر این، ویروس هانتا مانند کرونا ویروس همه گیر نیست و میزان سرایت آن از انسان به انسان نادر است.

کد خبر 416452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.