هشدار انجمن علمی مددکاری ایران از بکارگیری غیر حرفه‌ای نیروهای داوطلب

انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران با انتشار و ارسال نامه‌ای به دبیر ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا از بکارگیری غیرحرفه‌ای و ناایمن گروه‌های داوطلب خدمات مشاوره‌ای به بیماران کرونایی هشدار داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی اقلیما با انتقاد از این روند نامه ارسالی این انجمن به ستاد کرونا را در اختیار خبرگزاری ایمنا، برای انتشار قرار داد که متن نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر جمشیدی

دبیر محترم ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا

با سلام و احترام

انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران بر اساس گزارشی مبنی بر فراخوان نیروی مددکار اجتماعی، روانشناس و مشاور داوطلب برای ارائه خدمت در نقاهتگاه‌ها و مراکز درمانی و با تأکید بر غیرحرفه‌ای بودن این اقدام لازم دیده است ضمن هشدار جدی در این زمینه نکاتی را متذکر شود:

گزارش‌های علمی متعددی در مورد همه گیری سارس در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳، آنفولانزای H۱N۱ در سال ۲۰۰۹، ابولا در سال ۲۰۱۳، زیکا در سال ۲۰۱۶ و کرونا در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ در دنیا منتشر شده است، کافی است کمی حوصله کنید و در موردشان بخوانید. آن وقت تأیید خواهید کرد که بهترین مداخله‌های روانی-اجتماعی برای حمایت از بیماران، خانواده‌ها و کادر درمان، مداخله‌های از راه دور بوده است، چرا که علاوه بر ارائه کمک به گروه هدف، موجب بروز خطر برای ارائه دهنده خدمت و سایر مردم نیز نمی‌شود. به عنوان مثال در همه گیری کرونا در چین امکان مشاوره‌های آنلاین و تلفنی برای بیماران، خانواده آنان و سایر افرادی که تحت تأثیر همه‌گیری کرونا قرار گرفته بودند، فراهم شد. بسیاری از مردم از این خدمات بهره گرفتند، برای اینکه به مردم کمک شود در قرنطینه نیز به خوبی از خود مراقبت کنند، از خدمات از راه دور استفاده شد. بی‌تردید تمامی دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌های بین‌المللی بر این نکته اساسی تأکید دارند که در درجه اول باید تلاش شود بیماری منتشر نشود و در همین راستا ارائه خدمات غیرحضوری در اولویت اول قرار دارند.

در شرایطی که هر تماس حضوری غیرضروری با بیماران و ناقلین سالم می‌تواند موجب توزیع وسیع‌تر ویروس و ابتلای تعداد بیشتری از مردم شود و جان تعداد بیشتری را به خطر بیاندازد، اقدامات غیرعلمی، غیرحرفه ای و غیراخلاقی که زمینه این تماس‌ها را ایجاد می‌کنند، توجیه ناشدنی هستند.

بخشی از این اقدامات غیرحرفه ای متأسفانه با تمرکز بر فراخوان مددکاران اجتماعی، روانشناسان و مشاوران داوطلب برای حضور در نقاهتگاه‌ها در حال اجراست. در حالی که کیفیت پایین وسایل بهداشتی از جمله ماسک و گان و غیره موجب می‌شود سلامت افرادی که در تعامل با بیماران هستند، به شدت در معرض خطر باشد، حضور مددکاران اجتماعی، روانشناسان و مشاوران داوطلب برای ارائه خدماتی که بی تردید با کیفیت مناسب‌تری می‌تواند از راه دور ارائه شود، فقط می‌تواند به یک نمایش تعبیر شود.

در این اقدام نمایشی که بر پایه حسن نیت تعدادی از مددکاران اجتماعی، روانشناسان و مشاوران داوطلب برنامه ریزی شده است، اساساً امکان ارائه خدمت مناسب وجود ندارد. نیروهای داوطلب با هراس ابتلاء به بیماری از فاصله حداقل دو متری و در حالی که در بهترین حالت مجهز به ماسک و گان هستند، قرار است به بیماران مشاوره بدهند یا از آنها شرح حال بگیرند، مشخص نیست مجریان این نمایش قصد دارند چه خدمتی را به بیماران و خانواده آنان ارائه کنند که از راه دور امکان‌پذیر نیست و لازم است حتماً مددکاران اجتماعی، روانشناسان و مشاوران داوطلب را در موقعیتی چنین مخاطره‌آمیز قرار دهند و این گروه را هم به ناقلین و مبتلایان به بیماری اضافه کنند.

با توجه به توضیحات فوق انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران در خصوص عواقب این اقدام غیرعلمی و غیرحرفه‌ای که موجب به خطر افتادن سلامت و جان داوطلبان، خانواده‌های آنان و تمامی افرادی می‌شود که با آنها در ارتباط خواهند بود، به طور جدی هشدار می‌دهد و خواهان توقف هرچه سریع‌تر این اقدام است.

دکتر مصطفی اقلیما

رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران

کد خبر 416449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.