۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
۱۱ مرکز اوتیسم در استان فعال است

کارشناس توانبخشی بهزیستی استان اصفهان گفت: تاکنون تعداد ۹۴۹ کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در بهزیستی استان اصفهان تشکیل پرونده داده‌اند که تعداد ۶۰۰ نفر آنها در شهر اصفهان هستند.

حسن نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص تعداد مراکز اوتیسم، اظهار کرد: ۱۱ مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی اختلالات طیف اوتیسم در استان اصفهان به افراد مبتلا به آن در محدوده سنی دو تا ۱۵ سال خدمات ارائه می‌کنند.

وی با بیان اینکه این مراکز همه آموزش‌های استقلال فردی، مهارت‌های زندگی و کسب و کار را به افراد مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم ارائه می‌دهند، افزود: دو مرکز روزانه حرفه‌آموزی در محدوده سنی ۱۵ سال به بالا در استان وجود دارد، همچنین یک مرکز اقامت موقت به عنوان تنها مرکز فعال کشور، از دو روز تا دو ماه در سال، خدمات نگهداری از این افراد را در زمان‌هایی که خانواده نیازمند استراحت است به آنها ارائه می‌کند.

کارشناس توانبخشی بهزیستی استان اصفهان در خصوص دیگر خدمات ارائه شده به کودکان اوتیسم، گفت: تمام خدمات آموزشی شامل" ABA، TEACH، تعامل همه جانبه" و توانبخشی شامل "کاردرمانی و گفتار درمانی"، مداخلات حسی، بازی درمانی، موسیقی درمانی، هنر درمانی، فعالیت‌های ورزشی در این مراکز ارائه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه آموزش‌ها در سنین کودکی افراد طیف اوتیسم را توان‌افزایی و برای ورود به مدارس عادی، استثنایی، دانشگاه و جامعه آماده می‌کند، تصریح کرد: در سال گذشته ۵۳ نفر از خدمت گیرندگان از هفت مرکز اوتیسم استان به مدارس عادی و استثنایی راه پیدا کردند.

ارائه خدمات به طیف اوتیسم در ۹ مرکز استان

نوروزی با اشاره به اینکه برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله در درمان اختلالات طیف اوتیسم از سال ۹۵ شروع شده است، اظهار کرد: این برنامه برای اولین بار توسط سازمان بهزیستی در کل کشور از آذرماه سال ۱۳۹۵ آغاز شد و همه مراکز کشور آموزش‌های لازم غربالگری را دریافت کردند و در حال حاضر ۹ مرکز در استان اصفهان مجوز اجرای غربالگری استاندارد و تشخیص افراد مبتلا به این طیف را دارا هستند.

وی با اشاره به ایجاد سامانه ملی غربالگری و تشخیص اختلالات طیف اوتیسم از فروردین ۹۸، گفت: خانواده‌هایی که امکان حضور در پایگاه‌های غربالگری را ندارند می‌توانند به منظور غربالگری و تشخیص اختلال در فرزند خود از طریق سامانه مذکور تست‌های مربوطه را انجام داده و به منظور پیگیری‌های بعدی به پایگاه‌های غربالگری استان مراجعه کنند.

شناسایی یا مداخله بهنگام از مؤلفه‌های مؤثر بازتوانی اوتیسم است

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۹ مرکز در استان اصفهان به عنوان پایگاه غربالگری اختلالات طیف اوتیسم فعال هستند، اظهار کرد: شناسایی و مداخله بهنگام از مهمترین مؤلفه‌های مؤثر بازتوانی این کودکان است و نشانه‌های این اختلال معمولاً از سال دوم زندگی (۱۴ تا ۲۴ ماهگی) تشخیص داده می‌شوند، اما در صورتی که تأخیرهای رشد شدید باشند می‌توانند زودتر از ۱۲ ماهگی دیده شوند یا اگر نشانه‌ها ضعیف‌تر باشند دیرتر از ۲۴ ماهگی مورد توجه قرار می‌گیرند.

کارشناس توانبخشی بهزیستی استان اصفهان در رابطه با تعداد این کودکان، گفت: تاکنون تعداد ۹۴۹ کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در بهزیستی استان اصفهان تشکیل پرونده داده‌اند که تعداد ۶۰۰ نفر آنها در شهر اصفهان هستند و بهزیستی استان اصفهان به ۳۶۷ نفر کودکان پذیرش شده در مراکز اوتیسم سطح استان، ماهانه مبلغ ۵۵۵ هزار تومان یارانه به هر نفر پرداخت می‌کند و سهم مشارکت خانواده‌ها هم مبلغ ۲۱۵ هزار تومان است.

کد خبر 416377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.