اقدامات مجلس برای جلوگیری از شیوع کرونا

درحالی که شیوع ویروس کرونا کشور را دربر گرفته اما بی‌توجهی به هشدارهای وزارت بهداشت باعث گسترش بیشتر آن شده است. شهروندانی که به جای ماندن در خانه و قرنطینه بار سفر می بندند و این ویروس نامرئی را از شهری به شهر دیگر سوغات می برند پاشنه آشیل مقابله با شیوع آن هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طبق آمار هلال احمر حدود ۸.۵ میلیون مسافر ناخوانده از استان‌ها خارج شده‌اند و در این حجم بالای خروج، حدود شش هزار و ۵۰۰ نفر که با علائم مشکوک به کرونا از سوی گروه‌های غربالگری و تب سنجی هلال احمر در مبادی خروجی شناسایی شدند حامل اویروس کشنده کرونا توسط ۱.۶۲۵ خودرو بودند. طبق نظر متخصصان در چنین شرایط بحرانی مردم باید مانند همیشه با رعایت موازین بهداشتی این ویروس هولناک را شکست دهند. اطلاع رسانی قطره چکانی آمار مبتلایان ویروس کرونا نیز مورد انتقاد برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.

در این بین در مجلس نیز طرح‌ها و پیشنهادات متعددی توسط نمایندگان برای جلوگیری از شیوع این بیماری و تشویق مردم به ماندن در خانه مطرح می‌شود. ساکنان بهارستان در آخرین تلاش‌های های خود طرح تعطیلات بعد از دوران قرنطینه و پایان شیوع کرونا را مطرح کرده اند که هنوز به مراحل نهایی تصویب نزدیک نشده و در حد پیشنهاد باقی مانده است. در مورد تعطیلات پس از دوران قرنطینه خانگی، بررسی وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور و راهکارهای نمایندگان مجلس برای جلوگیری از شیوع این ویروس با علی بختیار، نماینده مردم گلپایگان و رئیس فراکسیون پاسخگو گفت و گو کرده ایم که در ادامه می‌خوانید:

دلایل ارائه طرح پیشنهادی تعطیلات بعد از شیوع بیماری کرونا چیست؟

به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور بارها به مردم تاکید شده در تعطیلات عید نوروز خانه بمانند، از همین رو ممانعت‌های خاصی برای سفرهای بین شهری ایجاد شد که به همین دلیل مردم نمی‌توانند از فرصت تعطیلات نوروزی استفاده کنند، لذا لازم است فرصت دیگری برای سفر کردن مردم فراهم شود برای همین قرار شد در ایام نوروز ادارات باز باشند تا بتوانند به مردم خدمت رسانی کنند. مردم مجبورند زمان تعطیلات نوروز در خانه بمانند تا زنجیره شیوع بیماری قطع شود و بتوانند در صورت فراهم بودن شرایط به صورت دورکاری به مردم خدمت رسانی کنند. مردم نیز باید کارهایشان را الکترونیکی انجام دهند.  مردم بعد از پشت سر گذاشتن این شرایط و سختی‌ها باید فرصتی برای سفر کردن داشته باشند. در این باره طرحی توسط نمایندگان طراحی شده که هنوز به مرحله نهایی نرسیده است.

در حال حاضر بهترین راهکار برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا این است که مردم برای حفظ سلامت و ایمنی خانواده، خودشان را در خانه‌ها قرنطینه کنند. وضعیت شیوع کرونا بسیار جدی بوده و باید موضوع را جدی گرفت، لذا تمهیدات برای اینکه مردم بتوانند پس از پایان شیوع این ویروس، زمانی را برای جبران تعطیلات از دست رفته داشته باشند و بعد از این شرایط سخت به آرامش دست پیدا کنند، در نظر گرفته شده است.

وضعیت شیوع کرونا در استان اصفهان و حوزه انتخابیه شما چگونه است؟

من چندین بار به فرمانداران دو شهر گلپایگان و خوانسار تذکر دادم که نحوه اطلاع رسانی را مشخص کرده وآمار دقیق مبتلایان به مردم داده شود؛ زیرا اگر این آمار به صورت دقیق به اطلاع مردم برسد، باعث کاهش مسافرت به شهرستان‌ها خواهد شد، زیرا برخی مردم فکر می‌کنند شهرستان‌هایی مانند گلپایگان و خوانسار مکان امنی هستند اما در همین دو شهرستان نیز مبتلایان زیادی وجود دارند که اگر مسافران ترددهایشان را متوقف نکنند باعث بیمار شدن خود و خانواده شان می‌شود؛ بنابراین بنا شد خودرویی توسط بهداشت دو شهرستان جهت اطلاع رسانی مردم برای ماندن در خانه، خودداری از سفر و نرفتن به مراکز خرید و یا تفریح و همینطور ضدعفونی کردن ماشین‌هایی که پلاک خود شهرستان هستند و جلوگیری از تردد ماشین‌هایی با پلاک شهرهای دیگر تهیه شود. این بخشی از اقداماتی است که برای مبارزه با شیوع کرونا در نظر گرفته شده است.

موضوع دیگری هم راجع به اطلاع رسانی در مورد راهکارهای شهرستان‌های دیگر بود که قرار شد در مورد افرادی که به دلیل مبتلا شدن به کرونا در خانه قرنطینه شده اند به مردم اطلاع رسانی شده و آنها را در جریان قرار دهند. اطلاع رسانی دقیق می‌تواند مردم را برای ماندن در خانه قانع کند، برای اینکه ما دائماً می‌گوئیم قرنطینه خانگی شوند اما گوش شنوایی وجود ندارد. خیلی از افرادی که خودشان به کرونا مبتلا شدند و مطلع نبودند، با قرنطینه شدن درون منزل خودشان بهبود یافتند اما اگر این افراد به مراکز خرید می‌آمدند و از منزل خارج می‌شدند ناقل بیماری بودند و عده زیادی را مبتلا می‌کردند.

راهکاری که سازمان بهداشت جهانی برای جلوگیری از شیوع کرونا داده، ماندن در خانه است. در خانه بمانیم راهکاری است که باید تا قطع کامل شیوع ویروس کرونا مراعات کنیم و در کنار خانواده بمانیم. باید این فرصت را غنیمت شمرد و در کنار خانواده، همسر و فرزندانمان بمانیم، زیرا بعد از قطع شیوع کرونا زندگی مان مجدداً به شرایط عادی باز می‌گردد.

در حال حاضر به دلیل شیوع بیماری کرونا، کل کشور در وضعیت قرمز قرار دارد و روزانه تعداد مبتلایان در کشور رو به افزایش است و طبق پیش بینی سازمان بهداشت جهانی در حال حرکت به سمت نقطه اوج شیوع بیماری کرونا هستیم. تا زمانی که به طور کامل این ویروس از بین نرود، باید مراقبت‌های لازم را انجام دهیم. همانگونه که سیاستگذاران کشور هم تمهیدات لازم را اجرا کردند و با همه اقداماتی که هم دولت و هم دستگاه‌های اجرایی و نیروهای مسلح انجام می‌دهند شرایط رو به بهبود خواهند رفت تا به وضعیت سفید برسیم.

برخی نمایندگان عقیده دارند از سوی وزارت بهداشت آمار دقیقی اعلام نمی‌شود و نسبت به نحوه ارائه آن انتقاد دارند. نظر شما چیست؟

آماری که وزارت بهداشت و درمان اعلام می‌کند بر اساس آمار افرادی است که تست کرونا آنها مثبت بوده و به این نتیجه رسیده اند که این افراد به کرونا مبتلا هستند. آمار دیگر وزارت بهداشت نیز مربوط به کسانی است که بستری هستند اما هنوز نتیجه تستشان به دست وزارتخانه نرسیده است. آمارها باید دقیق باشد و فکر نمی‌کنم وزارت بهداشت آمار غیر واقعی را به اطلاع مردم برساند. اینکه ما فکر می‌کنیم آمار اعلام شده اشتباه است اشکالی ندارد اما نظرات ما نباید باعث تردید مردم شود. تعداد زیادی بیمار کرونایی در کشور وجود دارد اما تعداد بسیاری از بیماران نیز بدون آنکه به مراکز درمانی مراجعه کنند در منزل می‌مانند؛ افرادی نیز علائم این بیماری را دارند اما تست نداده اند که تعداد اینها جز آمار وزارت بهداشت محسوب نخواهد شد.

در برخی اخبار می‌خوانیم که ۸۰ درصد افراد مبتلا به این بیماری، به دلیل سیستم دفاعی بدن و مقاومتی که در مقابل این ویروس دارند اصلاً متوجه مبتلا شدن خود نمی‌شوند و به صورت نهان بهبود پیدا می‌کنند بدون آنکه به مراکز درمانی مراجعه کنند. این آمار نیز توسط وزارت بهداشت محاسبه نمی‌شود. آماری که این وزارت خانه اعلام می‌کند بر اساس تست‌های مثبت گرفته شده و کسانی است که در بیمارستان بستری هستند. ممکن است آمار واقعی پنج برابر آمار فعلی و یا حتی بیشتر باشد زیرا وزارت بهداشت بر اساس تست‌هایی که از بیماران و افراد مشکوک گرفته اطلاعات خود را جمع آوری کرده و به اطلاع مردم می‌رساند.

به نظر من آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت قابل استناد است و مردم باید به این آمار اعتماد کنند. همانطور که گفتم تعداد زیادی از مبتلایان روند درمان را در منزل طی می‌کنند که در صورت خروج از منزل ناقل هستند و اگر مردم نکات بهداشتی و قرنطینه کردن خود در خانه را رعایت نکنند توسط این افراد به کرونا ویروس مبتلا خواهند شد. اگر می‌گوئیم بانی قطع زنجیره کرونا باشید به این دلیل است که نمی‌دانیم چه تعداد ناقل در کشور وجود دارد.

کد خبر 416132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.