۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲
 اگزما را چگونه تسکین دهیم؟

اگزما یا درماتیت نوعی بیماری پوستی است که باعث ایجاد خارش، التهاب، تورم و ترک در پوست بدن می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پزشکان هنوز دلایل بروز این عارضه را نمی‌دانند. اما این بیماری معمولاً در افرادی که حساسیت دارند، بروز می‌کند. گاهی میل شدید به خاراندن محل اگزما احساس می‌شود، اما وقتی آن محل را می‌خارانید یا حتی مالش می‌دهید وضعیت بدتر می‌شود. برخی افراد نیز پس از خاراندن محل مورد نظر پوستشان دچار خونریزی می‎شود و زمینه بروز عفونت را فراهم می‌کند. در ادامه شما را با راهکارهای موثر برای تسکین خارش اگزما آشنا می‌کنیم:

محل خارش را خنک کنید

برای خنک‎کردن سریع پوست می‌توان از یک دستمال مرطوب یا پانسمان با آب سرد استفاده کرد. برای تسکین بیشتر استفاده از یک کیسه حاوی یخ نیز مؤثر است؛ سرما باعث بی‎حس‎شدن محل خارش می‎شود، اما تأثیر این روش ممکن است نتها برای مدت ۱۰ دقیقه باشد.

خاراندن به روش آینه‌ای

خاراندن به روش آینه‌ای ممکن است مانند یک ترفند جادویی به نظر برسد. در نظر بگیرید بازوی چپ شما خارش دارد. به آینه نگاه کنید و روی بازتاب بازوی چپ خود که در واقع سمت راست شما است، متمرکز شوید. همانطور که ملاحظه می‌‏کنید، با خاراندن آن محل، مغز این پیام را دریافت می‌کند که خارش اگزما تحت درمان است.

طب سوزنی

طبق یافته‌های محققان فشار دادن یک نقطه خاص روی بازو ممکن است به رفع خارش اگزما در هر جایی از بدن کمک کند. برای یافتن آن محل بازوی چپ خود را خم کنید، دست راست خود را روی قسمت بیرونی محل خم‌شدگی آرنج خود قرار دهید و بالای عضله ساعد را در دست بگیرید. همانطورکه نفس عمیق می‌کشید به مدت سه دقیقه با نوک انگشت خود آن محل را ماساژ دهید.

استفاده از روغن‌ها

به گفته محققان روغن دانه آفتابگردان برای نرم‌کردن پوست، بهتر از کرم‌های متداول عمل می‌کند و همچنین بسیار مقرون به صرفه است. روغن نارگیل مغذی است و به کاهش التهاب کمک می‌کند. به دنبال کلمه "اصلی" روی برچسب باشید: این بدان معنی است که محصول مورد نظر بدون از دست رفتن خاصیت درمانی طبیعی آن فراوری شده است. هرچند روغن زیتون برای پخت‌وپز بسیار مفید است، اما در رفع خارش پوست تاثیر چندانی ندارد.

پماد هیدروکورتیزون

استفاده از این پماد مانع از شدیدتر شدن خارش و سوزش اگزما می‌شود، اما از مصرف بیش از حد آن بپرهیزید. هیدروکورتیزون نیز مانند همه استروئیدها می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد. از دستورالعمل‌های درون بسته پماد یا از دستورات پزشک پیروی کنید.

داروهای موضعی

منتول دارای خاصیت خنک‌کنندگی است که خارش را از بین می‌برد، اما غلظت بالای یک تا سه درصد آن می‌تواند تحریک‌کننده باشد. ژل، لوسیون یا اسپری دارای لیدوکائین پنج درصد یا پراموکسین یک درصد می‌تواند ناحیه خارش را بی‎حس کند. از کرم موضعی کپسایسین (ماده‌ای که باعث تندی فلفل قرمز می‎شود) نیز می‌توان استفاده کرد؛ این کرم با تأثیر بر انتقال‌دهنده‌های پیام عصبی مانند درد و خارش، به تسکین خارش کمک می‌کند. برای درمان مضاعف خارش ناشی از اگزما روی محل مورد نظر لیدوکائین بمالید و ۲۰ دقیقه صبر کنید، سپس روی آن را با کپسایسین بپوشانید.

غوطه‌ورشدن در وان حمام

ابتدا به مدت ۱۵ دقیقه درون یک وان آب گرم غوطه‌ور شوید تا بدن مرطوب شود. سپس پوست خود را به آرامی پاک‌کنید و مرطوب‌کننده مخصوص خود را به مقدار مناسب مصرف کنید یا روی پوست کرم کورتیزون بمالید و آن را با مرطوب کننده بپوشانید. برای اگزمای شدید راهکار دیگری بعد از استحمام پیشنهاد می‌شود. یک لایه پارچه یا پانسمان مرطوب را روی پوست تحت درمان قرار دهید. سپس روی آن را با یک لایه خشک بپوشانید. برای حفظ رطوبت، جذب بهتر کرم و خنک ماندن پوست در طول شب این لایه‌ها را روی پوست خود نگه‌ دارید.

مصرف آنتی ‎هیستامین ‏ها

پزشکان غالباً این داروها را به دلیل عارضه جانبی نظیر ایجاد خواب‎آلودگی پیشنهاد می‎کنند، زیرا بدین ترتیب احتمال خاراندن محل مورد نظر کاهش می‌یابد، اما مصرف این داروها ممکن است در طول روز و در حین رانندگی چندان مفید نباشد؛ در ضمن استفاده از این دارو‎ها برای کودکان بی‎خطر نیست. راهکار دیگر در هنگام احساس خارش در شب مصرف مکمل‌های حاوی هورمون ملاتونین است که به طور طبیعی برای ایجاد احساس خواب در بدن ساخته می‎شود.

تکنیک‎ های ایجاد آرامش

برای مقابله با استرس که یکی از محرک‌های خارش شدید اگزما محسوب می‌شود، مراقبه کنید. در هنگام تنفس عمیق بر یک کلمه یا صدا تمرکز کنید. آرام‌سازی پیشرونده عضلانی نیز ساده است؛ عضلات خود را منقبض کنید و سپس ماهیچه‎ها را یکی بعد از دیگری رها کنید. برای انجام این کار از پاهای خود شروع کرده و به سمت گردن حرکت کنید یا از یک برنامه مدیریت استرس کمک بگیرید.

کد خبر 415935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.