واقعیت‌هایی برای کمک به بارداری

اطلاع از زمان تخمک‌گذاری شانس بارداری را برای والدینی که به‌دنبال تولد نوزاد هستند، بهبود می‌بخشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، چرخه قاعدگی توسط هورمون‌ها تنظیم می‌شود. غده هیپوفیز در مغز دو هورمون تولید می‌کند که برای رشد و ترشح تخمک‌ها بسیار حیاتی است. یکی از آن‌ها هورمون تحریک کننده فولیکول (FSA) است که فولیکول‌های (توده‌های کروی شکل) حاوی تخمک را تولید می‌کند و دیگری، هورمون لوتئینه‌کننده (LH) است که باعث آزاد شدن تخمک بالغ از فولیکول می‌شود. در ادامه با بعضی از دانستنی‌های مرتبط با دوره ماهیانه آشنا می‌شویم:

چرخه ماهانه خود را بشناسید

پس از آشنایی با چرخه قاعدگی، شانس بارداری افزایش می‌یابد. مرحله اول با اولین روز خونریزی در طول دوره شروع می‌شود. بدن هورمون‌هایی مانند هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) آزاد می‌کند که باعث رشد تخمک‌ها در تخمدان‌ها می‌شود. بین روزهای ۲ و ۱۴، این هورمون‌ها به ضخیم‌شدن پوشش رحم و آماده‌شدن برای یک تخمک بارور نیز کمک می‌کند. به این مرحله مرحله فولیکولی گفته می‌شود.

آنچه در طول تخمک‌گذاری اتفاق می‌افتد

متوسط چرخه قاعدگی ۲۸ تا ۳۵ روز است. تخمک‌گذاری معمولاً بین روزهای ۱۱ و ۲۱ دوره اتفاق می‌افتد. هورمونی به نام هورمون لوتئینه‌کننده (LH) ناگهان افزایش می‌یابد و باعث آزاد شدن تخمکی می‌شود که بیش از همه رسیده است. در عین حال، مخاط دهانه رحم لغزنده‌تر شده و حرکت اسپرم‌ها به سمت تخمک تسهیل می‌شود.

زمان‌بندی مؤثر در بارداری است

دختران با حدود ۱ تا ۲ میلیون تخمک متولد می‌شوند، اما تنها ۳۰۰ تا ۴۰۰ عدد از این تعداد، از طریق تخمک‌گذاری رها می‌شود. معمولاً هر ماه تنها یک تخمک آزاد می‌شود و در امتداد یکی از دو لوله فالوپی که تخمدان‌ها را به رحم متصل می‌کند، حرکت می‌کند. اگر زمان مناسب باشد، اسپرم این تخمک را در مسیر خود به رحم بارور می‌کند. اگر لقاح در طی ۲۴ ساعت پس از آزاد شدن تخمک اتفاق نیفتد، تخمک ناپدید می‌شود. اسپرم در حدود ۳ تا ۵ روز زنده می‌ماند، بنابراین دانستن زمان تخمک‌گذاری می‌تواند به شما و شریک زندگی‌تان برای برقراری رابطه جنسی در زمان بالا بودن احتمال بارداری کمک کند.

بارورترین روزهای خود را پیدا کنید

به‌طور کلی، بهترین شانس بارداری زمانی است که رابطه جنسی ۱ تا ۲ روز قبل از تخمک‌گذاری اتفاق بیفتد. در یک چرخه منظم ۲۸ روزه، ۱۴ روز پیش‌تر از زمان انتظار شروع دوره بعدی مجدد مثلاً روزهای ۱۲ و ۱۴ دوره ماهیانه، برای برقراری رابطه جنسی به‌صورت یک روز در میان مناسب است. بخاطر داشته باشید که داشتن رابطه جنسی در هر روز باعث کاهش تعداد اسپرم در مردان می‌شود. گاهی دوره ماهیانه طولانی‌تر یا کوتاه‌تر است، بنابراین یک برنامه تخمک‌گذاری آنلاین ممکن است در تشخیص روز احتمالی کمک کند.

زمان تخمک‌گذاری را با کمک دما تعیین کنید

بعد از اینکه بدن تخمک آزاد کرد، هورمون پروژسترون برای ایجاد و حفظ پوشش رحم افزایش می‌یابد. این امر باعث می‌شود دمای بدن کمی بالا برود. بنابراین اندازه‌گیری درجه حرارت با استفاده از دماسنج پایه هر روز قبل از خواب می‌تواند به تشخیص زمان تخمک‌گذاری کمک کند. می‌توانید این دماسنج را از داروخانه خریداری کنید. هزینه این روش اندک است، اما به اندازه روش‌های دیگر تعیین زمان تخمک‌گذاری دقیق نیست.

تعیین زمان تخمک‌گذاری توسط هورمون

افزایش LH باعث آزاد شدن تخمک از تخمدان می‌شود. این افزایش معمولاً ۳۶ ساعت قبل از رها شدن تخمک اتفاق می‌افتد. کیت‌های تخمک‌گذاری سطح LH ادرار را بررسی کرده و همین امر به تعیین روز تخمک‌گذاری کمک می‌کند. استفاده از این کیت‌ها (که از داروخانه خریداری می‌شود)، راحت و نتیجه آن بسیار دقیق است. بهتر است ۱ تا ۲ روز قبل از انتظار افزایش ناگهانی، تست را استفاده کرده تا بتوانید افزایش LH را یادداشت کنید.

آخرین مرحله از چرخه ماهانه

در طول نیمه دوم چرخه قاعدگی، هورمون پروژسترون افزایش می‌یابد تا در آماده‌سازی پوشش رحم برای ورود تخمک بارور کمک کند. اگر تخمک بارور نشود، تجزیه می‌شود و سطح پروژسترون کاهش می‌یابد. حدود ۱۲ تا ۱۶ روز بعد، تخمک به همراه خون و بافت‌های پوشش رحم از بدن خارج می‌شود. این روند قاعدگی نام دارد و معمولاً ۳ تا ۷ روز طول می‌کشد.

عوامل مؤثر بر بارداری

وزن و شاخص توده بدنی طبیعی و سن (کمتر از ۳۵ سال برای زنان و کمتر از ۴۵ سال برای مردان به‌علت کاهش حرکت اسپرم) نیز از عوامل مؤثر در بارداری است. در عین حال، مردان با مدیریت استرس، پرهیز از مصرف الکل و تنباکو، حفظ وزن ایده‌آل، رعایت رژیم غذایی سرشار از روی (گوشت، غلات کامل، غذاهای دریایی و تخم‌مرغ)، سلینیوم (گوشت، غذاهای دریایی، قارچ، حبوبات و آجیل) و ویتامین E می‌توانند قدرت باروری خود را بهبود دهند. اگر هیچکدام از این موارد به بارداری منتهی نشد، نگران نباشید؛ راه‌های بیشمار دیگری مانند مصرف داروها یا تلقیح مصنوعی نیز می‌تواند به باردارشدن شما کمک کند.

کد خبر 415927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.