تبریز ۹۸؛ شفافیت و برنامه‌محوری در خدمت توسعه شهر

اعضای شورای شهر تبزیز از سالی که گذشت می‌گویند از اینکه تا چه اندازه به اهداف دست یافتند و چقدر توانستند شورای شهر ،نه شورای شهرداری، باشند .

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال ۹۸ اگرچه برای مدیریت شهری در تمام کشور به سختی گذشت اما آنطور نبود که تماماً بتواند سدُ راه توسعه در شهرها شود.

شورای شهر تبریز در سالی که گذشت نهضت بزرگی را آغاز کرد و از آموزش تا عمران نقش اثرگذار خود را نشان داد تا نگین آذربایجان را بار دیگر به نشان‌های هویتی خود بازگرداند و "شهر اولین‌ها" بودن را دودستی حفظ کند.

مجموعه‌های آموزش شهروندی که با تاکید شورا و توسط شهرداری آماده شد اکنون در مدارس شهر تدریس می‌شود، معابر اصلی شهر با "نهضت آسفالت" نو نوار شده‌اند و "باغ شهر" تبریز نیز در حال محقق شدن است تا کارنامه نسبتاً قابل قبولی از تبریز ۹۸ باقی بماند.

سال ۹۸، سال کاهش هزینه‌ها و تحقق حداکثری بودجه

سونیا اندیش، نایب رئیس شورای شهر تبریز می‌گوید: پیشتر تبریز به باغ‌شهر معروف بوده اما به دلیل انبوه ساخت و سازها تراکم فضای سبز شهری اکنون کم شده و همین امر باعث شد به دنبال گسترش فضاهای سبز باشیم و با ۵۰۰ میلیارد تومانی که برای سال ۹۹ در حوزه گسترش فضای سبز تصویب کردیم، سال آینده را "سال فضای سبز" در تبریز بدانیم.

در بسیاری از شهر پهنه سبز رفته رفته تبدیل به سازه‌ها و برج‌های مسکونی می‌شود اما این رویه در تبریز متوقف که شده هیچ، رویه برعکس نیز به خود گرفته است: در سال گذشته زمین‌های با کاربری مسکونی توسط شهرداری تملک و تبدیل به پارک‌های محله‌ای شد تا توزیع رفاه را در کل شهر شاهد باشیم از طرفی برای توسعه تمام نقاط شهر، ۵۰۰ میلیارد تومان نیز به بازآفرینی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری اختصاص داده شده تا چهره ساخت‌وسازهای غیرمجاز که در برخی مناطق شهر ایجاد شده، به‌طور کلی تغییر کند.

او ادامه می‌دهد: در سال ۹۸ دو تا سه ماه از زمان شورای شهر به ویژه در مرکز پژوهش‌های شورا، صرف تدوین برنامه پنج‌ساله شد و بر مبنای آن بودجه ۹۹ به تصویب رسید، بودجه‌ای کاربردی و عملیاتی که با هدف ایجاد درآمدهای پایدار و تکمیل پروژه ناتمام شهر بسته شد. برای سال آینده احداث تراموا نیز در تدوین بودجه ذکر شده که از اتفاقات شاخص ۹۹ خواهد بود.

اندیش، اتمام خط یک متروی تبریز پس از ۱۸ سال و تحمیل بار مالی به ارزش ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی که این پروژه در این چند سال به شورا داشته را نمونه‌ای از سختی‌های مدیریت شهری در سال ۹۸ می‌داند و معتقد است: رکود اقتصادی حاکم بر کشور، حوادث مختلف و غیرقابل پیش‌بینی و تحریم‌ها قطعاً بر عملکرد شهرداری‌ها و مشخصاً در حوزه درآمدهای پایدار تأثیر مستقیم می‌گذاشت اما با این حال از نظر تحقق بودجه عملکرد خوبی داشتیم.

او اضافه می‌کند: تا ۶۰ درصد از هزینه‌های جاری منهای حقوق و دستمزد در شهرداری کاهش یافته و بودجه در دو سال اخیر به نوعی انقباضی مصوب شده است برای همین عملکرد مدیریت شهری را تا حد زیادی مثبت می‌بینم چون سعی کردیم بودجه برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و توسعه مناطق کم‌برخوردار تدوین شود که چنین اتفاقی نیز افتاد.

نایب رئیس شورای شهر تبریز درباره تحقق "شورای شدن بودن" شورا در تبریز می‌گوید: در مجموع امسال درخشان عمل کردیم و سعی داشتیم به معنای واقعی شورای شهر باشیم نه شهرداری؛ دستگاه‌های اجرایی را به صحن دعوت کردیم و همکاری‌های بین بخشی خوبی در جلسات کمیسیون‌ها رقم خورد و استانداری، ادارات مسکن و شهرسازی و آب و فاضلاب همکاری خوبی با شورای شهر داشتند اگرچه تا زمانی که لایحه جامع مدیریت شهری تشکیل نشده و الزام قانونی برای آن وجود نداشته باشد نمی‌توانیم به طور کامل خود را شورای شهر بدانیم.

سالی که گذشت با فوت یکی از اعضای شورای شهر و جایگزینی وی همراه بود، اندیش در این‌باره نیز گفت: آقای اشرفی یکی از بازوهای پرتوان شورا و جز افراد مؤثر در حوزه عمران شناخته می‌شد که متأسفانه در اثر مشکل قلبی، ریوی درگذشت؛ گرچه تلاش شد این نقیصه با همکاری اعضای شورا با جایگزینی رفع شود اما قطعاً هیچ‌کس برای ما آقای اشرفی نمی‌شود.
 

شفافیت در سال ۹۸ جای هیچ بحثی را باقی نگذاشت

شکور اکبرنژاد، عضو شورای شهر تبریز، سال ۹۸ را برای تبریز بدون تأثیر از کلیت کشور نمی‌داند و می‌گوید: شورای شهر قسمتی از مجموعه کشور و هر شکل ارزیابی که از کل کشور داشته باشیم، یقیناً تا حد زیادی بر تبریز نیز مطابقت دارد اما با تمام این شرایط به نظرم شفاف‌سازی و کاهش هزینه‌ها در اوضاع کنونی توانست تا حدی زیادی مشکلات شهرداری را برای عبور از سال ۹۸ رفع کند.

اکبرنژاد ادامه می‌دهد: تا حد امکان نیروهای بازنشسته جای خود را در شهرداری به جوانان داده‌اند و نیروهای اضافی ساماندهی شدند، مناقصه‌ها و مزایده‌های شهرداری در قیاس با گذشته بسیار مطلوب‌تر است و در سامانه قرار داده می‌شود تا جای هیچ بحثی باقی نگذارد.

او با بیان اینکه شورا و شهرداری تبریز به‌طور نسبی پاکدستانه عمل کرده و اگرچه شاید نتواند نمره بالایی بگیرد اما نمره قبولی را کسب می‌کند، درباره شرایط سخت شورای شهر بودن در تبریز معتقد است: اینکه شورا، شورای شهر باشند نه شورای شهرداری، باید در قانون پیش‌بینی شود. بخشنامه‌ها در سال‌های گذشته اختیارات شورای شهر را محدود کرده‌اند بدون تحقق مدیریت یکپارچه نمی‌توان با یک شعار ادعا کرد شورای شهر داریم.

اکبر نژاد اضافه می‌کند: اگرچه تشکیل شورای محلات در برخی مناطق شهر تلاش کرده شورای شهر را تحقق ببخشد اما چون تصمیم واحدی پشت ان نیست و سلیقه‌ای عمل می‌شود، بازهم نمی‌توان گفت شورای شهر واقعی را در تبریز شاهد هستیم.

سال ۹۸ و بودجه‌ای برنامه محور

علی آجودان‌زاده، عضو دیگر شورای شهر نظر متفاوتی دارد و معتقد است همین تصمیماتی که شورای شهر برای مقابله با کرونا اتخاذ کرده مانند تعطیلی بازار، کاهش ساعت کاری و در نهایت تعطیلی مترو و محدودیت خدمت‌رسانی اتوبوس‌رانی مصداق شورای شهر بودن برای تبریز است.

آجودان‌زاده با اشاره به اینکه تلاش کردیم در سالی که گذشت مطالبات مردمی را پیگیری کنیم تا بیشتر شورای شهر باشیم، می‌گوید: سال ۹۸ برای شورای شهر تبریز سال خوبی بود چون توأمان با پروژه‌های بزرگی شد. سال گذشته برای سال ۹۹ بودجه‌ای شفاف، عملیاتی را بر اساس عملکرد سال پیش از آن به تصویب رساندیم که بدون مشکل مورد تأیید هیئت تطبیق و فرمانداری قرار گرفت.

رئیس کمیسیون نظارت، تحقیق و ارزیابی شورای شهر تبریز بر برنامه‌محور و پروژه‌محور بودن بودجه شهرداری در این دو سال تاکید کرده و ادامه می‌دهد: عمده کار شهرداری در سال ۹۸ مربوط به مترو می‌شود، یک‌هزار میلیارد تومان صرف توسعه مترو شد که ۴۰۰ میلیارد آن اوراق مشارکت بود و مابقی نقدینگی‌هایی که شورا تصویب کرد.

او اضافه می‌کند: تصمیم داشتیم ۵۴ پروژه را تا پایان سال به بهره‌برداری برسانیم اما تنها ۳۴ پروژه افتتاح شد و ۲۰ پروژه دیگر به دلیل سرمای شدید هوا و شیوع کرونا متوقف شدند که البته قسمت‌های باقی مانده این پروژه‌ها در چند ماه ابتدایی سال ۹۹ تکمیل و افتتاح خواهد شد.

آجودان‌زاده نوید اجرای پروژه‌های بزرگ دیگری را به شهروندان تبریزی می‌دهد و از پارک بزرگ تبریز با مساحت یک هزار و پنجاه هکتار زمین به عنوان نمونه‌ای از این پروژه‌ها نام می‌برد. احداث فاز اول پارک بزرگ با سرمایه‌گداری یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی در سال آینده آغاز می‌شود.

کد خبر 415917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.