۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
موزه موسیقی را مجازی بازدید کنید

موزه موسیقی اصفهان با گنجینه بی‌نظیر خود یکی از مقاصد جدید گردشگری در نصف جهان بوده که امکان بازدید مجازی از آن نیز فراهم است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصفهان در کنار رنگ و لعاب معماری و فیروزه‌ای‌ آثار صفوی در دل خود جاذبه‌های جالب توجه دیگری نیز دارد. اصفهان، بی جهت لقب پایتخت فرهنگی و هنری ایران  را ندارد و در هر بخشی از هنر سرآمد محسوب می‌شود. یکی از هنرها موسیقی است که اصفهانی‌های بسیاری به ارتقای آن خدمت کردند و حتی دستگاهی در موسیقی سنتی ایران به نام اصفهان وجود دارد.

اگرچه اصفهان ساز ابداعی مشهوری در موسیقی ایرانی ندارد، اما گنجینه‌ای ارزشمند از سازهای ایرانی را در یکی از موزه‌های خود محافظت می‌کند. در خیابان مهرداد و درست در چند قدمی کلیسا وانک، خانه‌ای قدیمی رنگ و لعاب تازه‌ای یافته و نوای دل نشین ساز از آن بر می‌خیزد. دو علاقه مند و عاشق موسیقی سال ۱۳۹۴ تصمیم به تأسیس موزه‌ای خصوصی در شهر به نام موسیقی گرفتند.

موزه‌ای که تمام آثارش به موسیقی گره خورده و در خودش آثاری از شرق تا غرب و شمال تا جنوب را جا داده است. موزه‌ای که تالاری برای معرفی مشاهیر اصفهانی موسیقی مانند شهناز، کسایی و تاج ساخته و موسیقی ایرانی را به همگان می‌شناساند. برای کسانی که حتی علاقه کمی به موسیقی سنتی ایران دارند بازدید از موزه موسیقی اصفهان و سازها و نواهای آن قطعاً تجربه‌ای بی نظیر خواهد بود.

موزه موسیقی اصفهان مجموعه‌ای دارد که شامل بیش از ۳۰۰ ساز موسیقی ایرانی است که دسته‌بندی شده و به نمایش گذاشته شده‌اند. با کمک امکانات صوتی وتصویری موزه، می‌توانید روش نواختن سازها را مشاهده کرده و به آهنگ آن‌ها گوش دهید. در سال ۱۳۹۵، موزه رتبه نخست شاخص اصول فنی و استانداردهای فیزیکی را از شورای بین‌المللی موزه‌های ایران کسب کرد و در همین سال موفق به دریافت عنوان بهترین موزه خصوصی ایران از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور شد.

بخش‌های مختلف موزه موسیقی اصفهان شامل تالارهای زیر است:

تالار سازهای ملی: در سالن سازهای ملی، سازهایی که در جغرافیای ایران گسترش یافته و در تمامی مناطق استفاده می‌شوند، نمایش داده و معرفی شده‌اند.

تالار سازهای محلی: سالن جداگانه‌ای که به نمایش سازهای محلی ایرانی از مناطق مختلف کشور اختصاص دارد.

سرای سرآهنگان: این بخش از موزه به یادبود اساتید برجسته موسیقی اصفهان اختصاص یافته است. در سرای سرآهنگان بیوگرافی این اساتید همراه با تصاویر آنان گردآمده است تا بازدیدکنندگان شناختی کلی از سرگذشت آن‌ها که هریک تأثیر مهمی بر موسیقی سنتی ایران داشته‌اند، به دست آورند.

کارگاه سازسازی: بازدید از این کارگاه فرصتی برای شماست تا درباره روش ساخت سازهای موسیقی سنتی ایران اطلاعات دسته‌اولی به دست آورده و با ساختار و اجزای مختلف تشکیل‌دهنده آن‌ها آشنا شوید.

در روزهایی که شیوع کرونا گریبان کشور را گرفته و اصفهان نیز یکی از کانون‌های این ویروس است، می‌توانید با مراجعه به سایت موزه موسیقی از آن بازدیدی مجازی داشته باشید.

کد خبر 415896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.