آیا زندگی در نقاط دیگر منظومه شمسی امکانپذیر است؟

محققان در طول چندین سال گذشته عناصر مختلفی در شهاب‌سنگ‌های منظومه خورشیدی کشف کردند که نشان می‌ده زندگی در نقاط دیگر منظومه شمسی امکان پذیر است یا نیست؟

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کشف نوعی پروتئین فرازمینی در شهاب‌سنگ‌ها می‌تواند این حقیقت را آشکار کند که  زندگی در نقطه دیگری از منظومه خورشیدی امکان پذیر است یا خیر. دانشمندان با استفاده از روش‌های تحلیلی جدید، پروتئینی به نام "همولیتین" را درون شهاب سنگ "اسفر ۰۸۶" (Acfer) کشف کردند؛ این شهاب سنگ تقریباً ۳۰ سال پیش در نیجریه به زمین برخورد کرد.

پروتئین همولیتین که بسیار کوچک است آهن و لیتیون را در دل خود جای داده و از آمینو اسید گلیسین تشکیل شده است. نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد اتم‌های آهن، اکسیژن و لیتیوم در انتهای شاخه‌های پروتئین مذکور قرار گرفته و به نظر می‌رسد تاکنون ترکیبی شبیه به آن روی زمین دیده نشده است.

دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند نحوه تشکیل پروتئین همولیتین را در فضا پیدا کنند، اما احتمال می‌دهند گلیسین (ساده‌ترین اسید آمینه در تمام یاخته‌های زنده) روی ذرات غبار قرار گرفته و سپس ابرهای گرم مولکولی شرایط بهینه را برای تبدیل آن به زنجیره‌های پلیمر و در نهایت پروتئین تأمین کرده باشد. پروتئین کشف شده نمی‌تواند به تنهایی نشان دهنده زندگی فرازمینی باشد، اما می‌تواند نحوه تشکیل زندگی روی کره زمین یا سیاره‌های دیگر را نشان دهد.

محققان هنوز مطمئن نیستند که این ترکیب یک پروتئین باشد، ممکن است ترکیب کشف شده یک پلیمر (ترکیبی از مولکول‌ها) باشد که پروتئین تنها قسمتی از این پلیمر باشد؛ بنابراین بررسی‌های بیشتری لازم است تا ماهیت ترکیب کشف شده مشخص شود.

محققان در طول چندین سال گذشته عناصر مختلفی در شهاب‌سنگ‌های منظومه خورشیدی کشف کردند. این ترکیبات شامل سیانید است (ترکیبی از نیتورژن و کربن)، ریبوز (قند موجود در RNA) و آمینواسید است؛ بنابراین وجود پروتئین درون شهاب‌سنگ‌ها خیلی دور از انتظار نیست.

کد خبر 415892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.