چرا شهروندان به توصیه‌ها در مورد ویروس کرونا بی توجه هستند؟

یک دکترای شهرسازی گفت: در راستای ارتقای سیستم‌های فرهنگ سازی شهری، نیاز است تا لایه‌های هدف در محلات و سطوح مختلف شهر شناسایی و با اصلاح زیرساخت‌ها، زمینه برای نهادینه کردن رفتار متعهدانه شهروندان فراهم شود.

امیر حسین شبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در زمینه آموزش شهروندی دچار خلأهای جدی هستیم زیرا مقابله با برخی بحران‌های شهری، نیازمند شهروندان آگاه، متعهد، با درک اجتماعی بالا است تا برخی مراسم‌های معمول در زمانی دیگر و به نحوی بهینه‌تری برگزار و صدمات کمتری متوجه زیرساخت‌های شهری شود.

وی افزود: هنوز بخشی از جامعه شهروندی به این باور نرسیده‌اند که حضور نداشتن آنها در خیابان‌ها و فضاهای عمومی شهر برای مقابله با شیوع بیماری کرونا بسیار مهم و تأثیرگذار است و بخش مهمی از این بی توجهی به نحوه آموزش و فرهنگ سازی اجتماعی مربوط می‌شود.

این کارشناس شهرسازی خاطر نشان کرد: بسیار ضروری است که محتوای آموزش شهروندی جز دروس مهم آموزشی دانش آموزان و دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی باشد و ارائه آن به صورت منظم در سیستم آموزش رسمی کشور لحاظ باشد.

شبانی عنوان کرد: در راستای ارتقای سیستم‌های فرهنگ سازی شهری، نیاز است تا لایه‌های هدف در محلات و سطوح مختلف شهری شناسایی و با اصلاح زیرساخت‌ها، زمینه برای نهادینه سازی رفتار متعهدانه شهروندان فراهم شود.

وی تاکید کرد: فرهنگسازی رفتار متعهدانه به این دلیل حائز اهمیت است که اگر شهروندان در اقدامات همپای مدیران، برنامه‌ریزان و برنامه‌های شهری نباشند، مشکلات شهر رفع نمی‌شود.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه باور عمومی "شهر ما، خانه ما" در جامعه فراموش شده است، تصریح کرد: تا زمانی که این باور، تمام عیار در جامعه شهروندی نهادینه نشود، نمی‌توان انتظار داشت که مدیران و شهروندان در جامعه‌هایی که درگیر بحران هستند، رفتارهای مخاطره آمیز نشان ندهند.

شبانی تصریح کرد: اگرچه شیوع بیماری‌های واگیرداری که جامعه جهانی را تحت تأثیر قرار داده، موضوع جدیدی نیست، اما ویروس کرونا از برخی جنبه‌ها پدیده‌ای کاملاً جدید و واقعیتی انکار ناپذیر است، بنابراین این امکان وجود دارد که مدیران، شهروندان، رسانه‌ها و حتی متخصصان در هرکدام از بخش‌های جامعه، دچار خطا شوند زیرا شناخت همه جانبه و کامل این ویروس حتی برای جامعه پزشکی نیز هنوز میسر نشده است.

وی ادامه داد: انتظار داریم در مقابله با شیوع این بیماری رفتاری متعهدانه، حاکی از بلوغ اجتماعی و مدیریتی را شاهد باشیم تا خطاها و اشتباهات برخی کشورها در برخورد با بحران بیماری کرونا مجدداً تکرار نشود.

کد خبر 415806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.