بهداشت دهان و دندان در پیشگیری از ابتلای کرونا موثر است

عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: رعایت راهکارهای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا را باید جدی گرفت، مراقبت‌های حرفه‌ای سلامت دهان و دندان در جلوگیری از آلوده شدن به این ویروس جدید موثر است.

الهه قاسم‌زاده حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بیش از سه بار در روز حداقل به مدت چهار دقیقه در هر بار باید انجام شود، اظهار کرد: هنگام مسواک زدن برای جلوگیری از بلعیدن میکروب‌ها باید سر را به سمت جلو خم کنیم.

وی ادامه داد: باید آرام و بدون فشار مسواک زد و در هر بار مسواک زدن باید روی زبان و سقف دهان نیز با گازهای استریل یا مسواک جداگانه تمیز شود.

عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به اینکه استفاده از دهان‌شویه حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: هفته‌ای یک بار صبح و شب دهان‌شویه‌های کلروهگزیدین ۰.۲ درصد یا ۰.۱۲ درصد را برای پیشگیری و در صورت التهاب گلو، سه تا چهار روز صبح و شب به مدت ۳۰ ثانیه استفاده شود.

وی اضافه کرد: سرم شست‌وشو یا محلول آب و نمک (یک سوم قاشق چای‌خوری نمک + یک لیوان آب جوشیده ولرم) به صورت روزانه سه تا چهار مرتبه غرغره شود و افراد مبتلا به فشار خون باید با احتیاط این کار را انجام دهند، این محلول را ابتدا در دهان غرغره کنید، سپس حفره بینی راست و بینی چپ را به صورت جداگانه بشویید و بعد از آن دوباره در دهان محلول را غرغره کنید.

قاسم زاده توضیح داد: افراد به جز افراد حساس به ید، مادران باردار و شیرده، افرادی که نارسایی کلیه و مشکل تیروئید دارند، می‌توانند هر هفته یک مرتبه محلول بتادین ۱۰ درصد با نسبت یک به ۱۰۰ (چند قطره داخل یک لیوان آب جوشیده شده ولرم) به مدت ۳۰ ثانیه غرغره کنند.

وی همچنین بر لزوم خودداری از استفاده بی‌رویه از دهان‌شویه‌ها تاکید کرد و افزود: از بلعیدن مواد دهان‌شویه باید به شدت پرهیز شود.

عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: افراد بی‌دندان لثه‌های خود را با انگشت تمیز آرام ماساژ دهند و شب‌ها پروتزهای دندانی را در یک لیوان آب جوشیده سرد قرار دهند و روزها بین چهار تا پنج مرتبه آنها را شست‌وشو دهند.

وی با اشاره به اینکه غرغره آب جوشیده ولرم بین چهار تا پنج مرتبه در روز بسیار اهمیت دارد، افزود: افراد دچار خشکی دهان، همواره آب جوشیده سرد شده برای مزمزه کردن، آب‌نبات ترش و آدامس برای تحریک بیشتر بزاق به همراه داشته باشند و افراد دچار رفلاکس معده دهان‌شویه جوش‌شیرین (نصف قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین در یک لیوان آب جوشیده) را در زمان بروز رفلاکس غرغره کنند.

قاسم‌زاده: افراد مبتلا به خشکی لب از پماد ویتامین A-D یا مرطوب کردن مرتب با آب جوشیده استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه افراد باید بعد از شست‌وشوی دهان با افشانه‌های استنشاقی، دهان خود را بشویند، گفت: آرامش خود را حفظ کنید، زیرا اضطراب‌های پیاپی به اختلال در ایفای نقش دفاعی مخاط و بزاق دهان و به تسهیل ورود و چسبندگی میکروب‌ها منجر می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به اینکه بهتر است افراد هنگام خوابیدن به پهلو بخوابند، اظهار کرد: هنگام خوابیدن توجه کنید که سر از بدن بالاتر قرار گیرد تا میکروارگانیسم‌ها بلعیده نشوند.

کد خبر 415586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.