از لیسیدن ضریح تا شکستن در حرم

بررسی سال ۹۸ برای ایرانیان ، برخی افراطی گری ها در مواجه با کرونا از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه ۲۸ اسفندماه_ است

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «از لیسیدن ضریح تا شکستن در حرم» به بررسی برخی افراطی گری‌ها پرداخت و نوشت: گروهی که برای ورود به حرم حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) به دستورالعمل صادر شده از سوی تولیت توجه نکرده و به خشن‌ترین شکل ممکن سعی در ورود به حرم داشتند، تصور نمی‌کردند کار آنقدر بالا بگیرد و آش آنقدر شور شود که بخش وسیعی از حامیان آنها، که قبلاً در برابر شیرین‌کاری‌های قبلی همین افراد مانند لیسیدن ضریح سکوت کرده بودند، از این کار برائت جسته و آن را تقبیح کنند. تشخیص اینکه دستورالعمل بستن درهای ورودی حرم امام رضا (ع) و حرم حضرت معصومه (س) از سوی تولیت تأیید و منتشر شده که منصوب رهبر انقلاب است و این تصمیم با در نظر گرفتن همه جنبه‌های آن صورت گرفته، برای این گروه که درِ ورودی حرم حضرت معصومه (س) را به ضرب شکسته و با زور در تلاش ورود به حرم بوده‌اند، آنقدر دور از ذهن بوده است که عده‌ای از این افراد تصمیم بستن ورودی‌های حرم را با برخی موضوعات تاریخی بی‌ربط صورت‌بندی کرده‌اند. منطق پسِ گفتار این افراد چنان عجیب و چنان هولناک است که در آنها نشانی از کمترین همراهی با مردم گرفتار در موج بیماری همه‌گیری مانند کرونا دیده نمی‌شود. در حالی که این بیماری دنیا را در خود فرو برده، کشور ما یکی از کشورهای درگیر با این بیماری است و در حالی که وسعت آلودگی چنان است که همه گروه‌ها و بخش وسیعی از فعالان عرصه مدنی، مانند گروه‌هایی از طلاب برای رفع آلودگی از معابر شهرها آستین بالا زده و به کمک مأموران بهداشتی رفته‌اند، رفتار و سخنان حیرت‌انگیزی که توسط این گروه ابراز شده چنان است که راهی جز این نمانده که حامیان این گروه از خود سلب مسئولیت کنند و اجتماع کنندگان را با گروه‌های دیگری مربوط بدانند.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نوروز پشت پنجره‌های کرونا زده» به بررسی سال ۹۸ برای ایرانیان پرداخت و نوشت: سال به سال، دریغ از پارسال»؛ در میان ضرب‌المثل‌ها و تکه کلام‌های نوروزی که اغلب حاوی پیام تبریک و شادباش هستند، این یکی غمگین و ناامید است. این روزها بسیاری سال ۹۸ را تلخ‌ترین سال در میان سال‌های اخیر برای ایرانی‌ها می‌دانند؛ سالی که با سیل شروع شد و حالا با کرونا به پایان می‌رسد و البته در میانه این دو، رویدادهای تلخ کم نداشته است. تلخ‌تر اینکه شیوع کووید ۱۹ به پایان سال ختم نمی‌شود و ایرانی‌ها نوروزی کرونایی را تجربه می‌کنند؛ آن هم در شرایطی که بسیاری از رسوم آن در قرنطینه قرار خواهند گرفت.

نوروز ۹۹ اولین نوروز تلخ ایرانی‌ها نیست. اگر گذشته‌های خیلی دور را که دریافتن تاریخ دقیق وقوع رویدادها را کنار بگذاریم، باز هم در عصر معاصر نوروزهای تلخ کم نبوده‌اند. از نوروز ۱۳۲۲ که همچون امسال شیوع یک بیماری – تیفوس – آن را تحت تأثیر قرار داد تا نوروز ۱۳۶۷ که زیر نگرانی از بمباران و موشک‌باران شهرها و البته حمله شیمیایی فرا رسید. هر چند مرگ‌های اسفندماهی و حوادث تلخ این ماه هم کم نیستند، اما اینکه یک رویداد با کش آمدن از سالی به سال دیگر برسد و نوروز را هم تحت تأثیر قرار دهد، حکایت دیگری است.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «در دل سیاهی کرونا منتظر روشنی باشیم» نوشت: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارزیابی خود از سال آینده و ضرورت امیدواری به روزهای پیش رو گفت: بالاخره ما موظف هستیم که امیدواری خود را حفظ کنیم در همین مصیبت سیاه کرونا هم روشنایی‌ها و امیدها و فرصت‌هایی هست که باید از آن استفاده کنیم. غلامعلی رجایی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با روزنامه همدلی درباره امیدواری که باید در فضای جامعه وجود داشته باشد، گفت: در دل هر مصیبتی نعمت‌هایی نهفته شده است. به هر حال این مصیبت کرونا هم اولین مصیبت برای مردم ایران و همچنین مردم جهان نبوده است. مهم این است که ما چقدر بتوانیم از این مصیبت درس بگیرم و بر اساس تجربیاتی که به دست می‌آید از بحران عبور کنیم و خود را برای بحران‌های بعدی آماده کنیم. بالاخره جهان و زندگی هیچ گاه بدون بحران و مشکلات نمی‌ماند ولی مهم این است که ما همیشه آماده باشیم.

وی با تاکید بر اینکه ما موظف به حفظ امید هستیم، افزود: جای امیدواری وجود دارد و ما باید امیدوار باشیم که بالاخره می‌توانیم با کسب دانش و تجربه با مشکلات با شیوه‌های بهتری روبه‌رو شویم. هرچند که مشکلات زیاد باشد.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تحقق هشدارها، تمدید وعده‌ها» نوشت: در دوازده ماه سال ۹۸ چه رخ داد؟ مرور این دوازده ماه از ۴ قاب رویدادها، اعداد و آمار، وعده‌های مسؤولان و هشدارهای کارشناسان بررسی شده است. نتیجه این بررسی نشان می‌دهد در سالی که با سیل ویرانگر شروع شد و با کرونا در حال خاتمه است، چندین اتفاق ریز و درشت در عرصه اقتصاد رخ داد. از میان وعده‌ها بسیاری به سال بعد موکول شد و از میان هشدارها اکثراً در همین سال محقق شد. در این سال پرحادثه اتفاقات با سرعت و تصاعد رخ داد. از ترور سردار سلیمانی تا ساقط شدن هواپیمای اوکراینی؛ از افزایش نرخ بنزین به ۳ هزار تومان تا پیامدهای بعدی آن، از هشدارهای مکرر درباره ورود ایران به لیست سیاه FATF تا تحقق آن در ابتدای آخرین ماه سال. از وعده دو روزه شدن تعطیلی آخر هفته قبل از وزارت تا فراموشی آن بعد از رأی اعتماد. از هشدارها برای پیامدهای دلار ۴۲۰۰ تا مستندات رسمی سوءاستفاده از این سیاست. هر کدام از رخدادها، شاید بار خبری یک سال را تأمین می‌کرد؛ اما ۹۸ از این جهت سال پر رخدادی بود. این سال به آخر رسیده است اما کماکان پرونده برخی اقدامات برای سال جدید باز است؛ اصلاحات اقتصادی، تکمیل برخی ساختارها مانند بازار متشکل ارزی، اصلاح ساختاری بودجه، اصلاح ترکیب پایه پولی و برخی سیاست‌ها مانند آخر هفته دوروزه.

کد خبر 415526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.