درهای حرمین کاظمین بسته شد

‌در نتیجه شیوع ویروس کرونا در عراق، حرم های مطهر و زیارتگاه‌های مهم این کشور از جمله مساجد معظم «کوفه»، «سهله» و «براثا» و دیگر اماکن زیارتی روزهای کم زائری را سپری می‌کنند و امروز سه شنبه درهای حرمین کاظمین هم بسته شد.

به گزارش ایمنا در آستانه سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع) که مصادف با جمعه آینده ۲۵ رجب (اول فروردین ماه ۹۹) است، تولیت حرمین کاظمین امروز بستن درهای ضریح مقدس را به روی زائران اعلام کرد.

تولیت حرمین امام موسی کاظم (ع) و محمد جواد (ع)، حضور زائران را تنها به داخل صحن‌ها و رواق‌های اطراف محدود کرده تا از تجمع زوار در اطراف ضریح مقدس از بیم انتشار بیشتر ویروس کرونا جلوگیری به عمل آورد.

زیارت رجبیه که هرسال در چنین ایامی مصادف با سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع) شاهد حضور میلیونی زائران از شهرهای مختلف عراق و بغداد بود، این روزها انتشار ویروس کرونا حرکت زائران را بسیار معدود کرده است.

تنها بخش کوچکی از زائران با پای پیاده از برخی مناطق همجوار بغداد و محلات پایتخت به سمت حرمین کاظمین (ع) به راه افتاده‌اند.

موکب هایی که هر سال تمامی خیابان‌های بغداد و خارج از آن را برای پذیرایی از زائران پر می‌کردند، این روزها به شدت کاهش یافته و فقط یک عده اندک برخلاف توصیه‌های رسمی، داوطلبانه سرگرم پذیرایی از معدود زائران شده‌اند.

وزیر بهداشت عراق نیز با برخی از علمای دین از جمله آیت الله «سید حسین صدر» از روحانیان برجسته کاظمین دیدار کرده و خواهان مداخله علمای دین در آگاهی بخشی همگانی نسبت به خطرهای انتشار ویروس کرونا در اماکن زیارتی شده است.

آیت الله صدر در همین دیدار که نماینده سازمان بهداشت جهانی در عراق نیز حضور داشته، در آستانه زیارت رجبیه گفته است که از مصوبات ستاد بحران عراق از جمله حضور نیافتن در تجمعات بزرگ مردمی و دوری کردن از عوامل انتشار دهنده ویروس و اهمیت نشر آگاهی و فرهنگ عمومی و بهداشتی حمایت می‌کند.

وی بر ضرورت دوری کردن از عادات و سنت‌های اشتباه که هیچ سودی جز ابتلای بیشتر به این بیماری ندارد، تاکید کرده است.

تولیت‌های مقدس علوی (ع)، حسینی (ع)، عباسی (ع) و عسکریین (ع) نیز همزمان با توقف نمازهای جماعت در صحن‌های حسینی از تعداد زائران این اماکن مقدسه به شدت کاسته‌اند.

همزمان نیروهای تولیت‌های مقدس به طور روزانه عملیات ضدعفونی کردن را در داخل حرم های مطهر و اطراف آن آغاز کرده‌اند.

در حرم علوی که به دلیل وجود قبرستان بزرگ «وادی السلام» هر روز شاهد استقبال از متوفیان از استان‌های مختلف عراق است، نماز میت در این حرم و زیارت متوفا در اطراف ضریح مقدس متوقف شده است.

برخی از ویدئوها که از سوی تعدادی از شاغلان حرم های مطهر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهند که حرم های مطهر حسینی و عباسی و بین‌الحرمین خالی از زائران است.

جمعی از مراجع عظام نیز در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، نمازهای جمعه و جماعت را در حرم های مطهر متوقف کرده‌اند.

تولیت‌های مقدس حرم های مطهر در عراق نیز پخش زنده هر روزه از حرم های مقدس را در شبکه‌ها و سایت‌های رسمی خود متوقف کرده‌اند و تمامی توصیه‌ها به سفر نکردن و حضور غیر ضروری در شهرهای زیارتی است.

در زمان کنونی مقام‌های استان‌های کربلا، نجف و بغداد که منطقه مقدس «کاظمین» در شمال آن واقع شده، با هماهنگی تولیت‌های مقدس این شهرها و توصیه مراجع بهداشتی، سفر از دیگر استان‌ها و شهرهای عراق را به این شهرهای زیارتی متوقف کرده‌اند، امری که در کاهش جمعیت بزرگ زائران در اماکن زیارتی مؤثر بوده است.

مراجع بهداشتی رسمی عراق نگران هستند که کنترل نشدن زیارت‌های مردمی از اماکن مقدسه، موجب شیوع بیشتر ویروس کرونا شود.

بسیاری از مردم عراق به این توصیه‌ها پایبندی خود را نشان داده اما همچنان برخی افراد پاک نیت، بدون توجه به این توصیه‌ها، بر انجام زیارت مراقد مقدسه و به جا آوردن آداب زیارت‌ها و مناسبت‌های دینی اصرار دارند.

این در حالی است که دستگاه‌های امنیتی عراق از امشب سه شنبه مقررات منع تردد اجباری را به مدت یک هفته در بغداد به اجرا می‌گذارند و تهدید کرده‌اند که هرکس بخواهد این مقررات را نقض کند، بازخواست می‌شود.

تصاویر تازه منتشر شده از حرمین عسکریین (ع) در سامرا (۱۲۰ کیلومتری شمال بغداد) حاکی است که این حرم های مطهر نیز خالی از زائران است.

اکنون مراجع بهداشتی عراق امیدوارند که زیارت رجبیه با کمترین حضور زائران همراه باشد تا امکان کنترل و مراقبت بهداشتی زوار و در نتیجه مهار ویروس کرونا امکان پذیر باشد.

منبع: ایرنا

کد خبر 415469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.