نمادهای "کرونا ۱" و "کرونا ۲"، ابزار مشارکت بازار سرمایه در حل بحران کرونا

یک کارشناس بورس و بازار سرمایه گفت: با انتشار اوراق دو نماد "کرونا ۱" و "کرونا ۲"، بازار سرمایه می‌تواند نقش خود را در تجهیز امکانات مبارزه با بحران کرونا ایفا کند. همچنین انتشار این اوراق می‌تواند زمینه ترویج استفاده از ابزار مالی جدید «تأمین مالی جمعی (Crowdfunding)» برای پروژه ها ایجاد کند.

مهدی رادان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره اوراق مالی منتشر شده در بازار فرابورس ایران به منظور تأمین مالی برای مبارزه با بیماری کرونا، اظهار کرد: خریداران این اوراق به دنبال هیچ گونه منفعتی نیستند و صرفاً تصمیم به کمک رسانی دارند.

وی با اشاره به تفاوت اوراق دو نماد "کرونا ۱" و "کرونا ۲" گفت: در اوراق نوع یک، اصل و منفعت سرمایه به وزارت بهداشت برای مبارزه با کرونا پرداخت می‌شود و در نوع دوم تنها منفعت آن به این وزارت بهداشت پرداخت می‌شود بنابراین می‌توان اینگونه برداشت کرد که این اوراق ابتدا در یک صندوق مشارکت، سرمایه‌گذاری شده و سپس از منفعت حاصله برای مبارزه با بیماری کرونا استفاده می‌شود.

این کارشناس بورس و بازار سرمایه خاطرنشان کرد: تأثیرگذاری و کمک کننده بودن این اوراق تماماً بسته به میزان استقبال و مشارکت مردم در آن دارد؛ به نظر می‌رسد در روزهای آینده شاهد ایجاد یک کمپین در حمایت از این اوراق باشیم، همچنین حضور نهادهای حقوقی بازار سرمایه به دلایل مختلف از جمله تبلیغات، در این دو نماد محتمل است.

استفاده از اوراق تأمین مالی جمعی برای حل معضلات محیط زیستی در آینده

رادان افزود: با انتشار اوراق دو نماد "کرونا ۱" و "کرونا ۲"، بازار سرمایه می‌تواند نقش خود را در تجهیز امکانات مبارزه با بحران پیش آمده ایفا کند. همچنین انتشار این اوراق می‌تواند زمینه لازم برای ترویج استفاده از ابزار مالی جدید بازار سرمایه «تأمین مالی جمعی (Crowdfunding)» به عنوان ابزاری برای تأمین مالی پروژه‌های نه چندان بزرگ را ایجاد کند. به علاوه اینکه استفاده از این ابزار مالی در آینده می‌تواند در رونق کسب و کارهای خرد نقش به سزایی داشته باشد.

وی درباره استفاده از بازار سرمایه برای تأمین مالی در شرایط بحران گفت: اگرچه مدیریت بحران وظیفه دولت به شمار می‌آید اما در بسیاری از نقاط دنیا هنگام بروز حوادثی از این قبیل نقش سازمان‌های مردم نهاد( NGOها) و مردم در کنترل و رفع آن پر رنگ تر می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: همانطور که می‌دانید بودجه دولت از پیش تعیین شده است. حال دولت می‌تواند این بودجه را مثلاً در شرایط فعلی برای تهیه ماسک، مواد ضدعفونی کننده و مواردی از این قبل هزینه کند که پس از کنترل بحران، با کسری بودجه مواجه می‌شود. همچنین می‌تواند صرف ساخت بیمارستان‌هایی کند که برای چندین سال باقی بماند و حتی نسل‌های آینده نیز بتواند از وجود آن استفاده کند و در عوض مردم برای تهیه مواد ذکر شده همیاری کنند. بنابراین نقش این دو در چنین مواردی تضادی با یکدیگر ندارد.

رادان ادامه داد: استفاده از این ابزار تأمین مالی در آینده می‌تواند برای حل معضلات محیط زیستی و به طور کل حل مشکلات موجود در هر جایی که دولت نقش کمرنگی را ایفا می‌کند مورد استفاده قرار گیرد.

وی درباره وجود اوراقی نظیر اوراق فاجعه یا حادثه در بازارهای سرمایه جهانی گفت: وظیفه سازمان بورس و اوراق بهادار، بسترسازی ورود چنین اوراقی به بازار است. اگر این اوراق سود ده باشد تفاوت چندانی برای سرمایه‌گذاران نسبت به اوراق قرضه یا اوراق مشارکت موجود در بازار نخواهد داشت.

به گزارش ایمنا، روز گذشته کوروش خسروی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان یک پیام با محتوای " سرمایه گذاری جمعی یا crowdfunding یکی از روش‌های نوین تأمین مالی است که تازه وارد ایران شده و ویروس کرونا عاملی شد که فرابورس از این ابزار برای تأمین مالی مبارزه با آن استفاده کند؛ این یعنی تبدیل تهدید به فرصت، امیدوارم بعد از شکست کرونا این ابزار در خدمت توسعه نوآوری و استارت آپ‌ها در آید. " در صفحه اینستاگرام خود بارگذاری کرد.

کد خبر 415450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.